DU MÅ VÆRE STERK FOR Å VISE DIN SVAKHET.

God morgen. 🙂

Dagen i går var egentlig ok. Bortsett fra ledd funket resten av kroppen greit. Men så kom natta og jeg sprang i skytteltrafikk mellom rommene til ungene. I tillegg våknet jeg med kjempevondt i knær, albuer, håndledd og fingre i natt. Jeg var oppe med Elida på do å hadde så vondt at jeg hadde mest lyst til å begynne å gråte. Men uansett hvor vondt jeg har, er det noe som skjer når ungene roper. Jeg tar “masken” på. Masken som hindrer omverden i å se hvordan jeg har det. Årsaken er like mye for å beskytte meg selv som for å beskytte de rundt meg. Alle kronikere som har mye smerter kan nok kjenne seg igjen i den “masken”.  Når hun var ferdig på do fulgte jeg henne tilbake til rommet. Elida spurte om jeg kunne pakke dynen godt rundt henne? Jeg pustet dypt og kjente klumpen i halsen. 

 

Du vet hvordan det kjennes ut om du har vært ute i iskaldtvær? slik at fingrene blir stive og treige? legg på tannværk i alle ledd, slik kan jeg forklare hvordan jeg har det. Jeg så på Elida og sa: Men blir ikke det veldig varmt? Jeg håpet et lite sekund å slippe unna den vante innpakkingen,som vi har gjort siden hun var ei lita jente. Elida svarer: nei mamma, det gjør at jeg får sove. Da er det ikke skummelt liksom. Jeg så på Elida som lå i sengen å så på meg. Kl var 03.15 å jeg ser på den vakreste jenta jeg vet om . Med de nydligste brune øynene ser hun på meg sittene med beina trukket opp under seg. Så stor men alikevel liten nok til å trenge mamma`s hender.

Klart jeg kan pakke deg inn, svarer jeg mens jeg smiler mot henne. Jeg går bort og puster dypt. Lukker og kniper øynene sammen mens jeg sier inni meg: kom igjen ida, du klarer dette. Jeg biter tennene hardt sammen og pakker Elida inn slik vi har gjort hver kveld siden hun var baby. Fingrene mine værker intenst ved hver eneste bevegelse. Jeg kysset Elida på pannen å sier god natt. Jeg burde godt direkte inn i sengen å lagt meg, men var desperat etter litt lindring. Spesielt i fingerleddene som værket intenst nå.  Jeg gikk inn på badet og skrudde på varmt vann. Puttet hendene mine ned i vasken å lot det varme vannet renne over de vonde leddene. Mens jeg står slik ser jeg på meg selv i speilet. Jeg prøvde å smile men tårene fylte øynene mine.

 

Tårene blandet seg med vannet som varmet opp leddenene mine. Jeg ble stående slik å gråte stille. Noen ganger må man gi seg lov til å gråte, man må få lov til å være dritt lei. For meg er det å gråte, være lei meg, sint og litt oppgitt viktig. For uansett hvor possitiv man er så er det viktig å ta seg tid til å kjenne på de følesene av håpløshet også. For noen dager blir det for kjipt, det blir for tøft og for vondt. Etter en stund tørket jeg tårer, slo av vannet å kjente at varmen hadde gjordt godt. Jeg krøp tilbake i sengen  å sovnet… Jeg fortsatte å våkne innimellom fordi knærne, albuene og håndleddene verket men jeg byttet stilling og sovnet igjen.

I dag våknet jeg med en følese av nytt mot. Jeg pleier alltid å føle meg litt renset på en måte etter en slik “sprekk” eller kanskje er det ingen sprekk men en nødvendighhet for å oppretholde et godt liv. Jeg lever med store smerter hver dag. Selv hvor possitiv jeg ønsker å være så er det å gråte og annerkjenne selv de vonde følesene er viktig. Å gråte gjør deg ikke svak om du klarer å løfte hodet etterpå, eller om gråten gjør noe possitivt for deg. Jeg har sakt det før, mange tror de er svake om man gråter. Jeg mener at kun de aller sterkeste menneskene tørr å vise sin “svakehet”. Du kan ikke si du er STERK om du ikke tillater deg å være svak. 

Nå skal søndagen nytes. Selv om smertene jager i kroppen skal jeg nyte den med mine barn og mann. Å gråte ga meg en renselse jeg trengte å jeg er klar for å kjempe videre om en så bra hverdag jeg kan ha. 

Blogges i kveld. <3 Crohnsglede <3

følg meg gjerne på facebook, instagram og twitter. Og delinger gjør meg glad.:) vi er mange kronikere i norges land som trenger hverandre.

#smerter #ledd #tårer #svak #sterk #smil #varme #kjempe #kroniker #crohns #fuckcrohns #ibd #revmatisme #tillegssykdommer

5 kommentarer
    1. Trine: ja tårer er en lettelse å få ut. Dagen SKAL bli fantastisk. Har blomster som SKAL såes… Heldigvis har jeg unger med ivrige hender som vil hjelpe meg. 🙂 en nydelig dag ønsker jeg deg også. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg