NÅR BARN BLIR STORE NOK TIL Å LESE OM MAMMA, HVA DA?

Jeg fikk et spørsmål her om dagen, om jeg har tatt stilling til at mine barn vil komme til å lese bloggen og få innblikk i hva jeg skriver om. At de vil måtte bære på sine skuldre at mamma åpent snakker om kroppsvæsker, smerter, å måtte bli uføretrygdet, ikke mestre, medisiner, vonde tanker osv. Når jeg fikk spørsmålet måtte jeg tenke litt på om jeg har tenkt helt feil, at jeg i min egen egoisme over å få frem min historie har glemt bort viktigheten i å ta vare på de rundt meg. 

Men så satt jeg og skrev et innlegg på bloggen en kveld og Elida som blir 9 år kommer bort. hun ser på meg og sier. Mamma, jeg er så glad for at du er så tøff og deler om livet ditt jeg. For at du gjør det kan gi andre muligheten til å ikke føle seg alene. Elida er ei tøff jente som helt i fra første dag i livet sitt har fått naturlig ta del i mamma sin sykdom. Vi har skånet dem for mye for et vanlig familieliv er viktig for oss. Men at mamma er syk er en naturlig del av livet vårt. Vi har ingen hemligheter for hverandre. 

Little girl working with a laptop
Licensed from: Ikostudio / yayimages.com

Ja jeg skriver mye som er ganske brutalt ærlig, men jeg ønsker å lære barna mine at livet blir ikke bestandig slik man tror. Mitt liv tok en helomvendig og dykket dyyyypt under vann før jeg klarte og bruke disse opplevelsene til noe positivt. Og uansett hvordan jeg ser på det så klarer jeg ikke å se at ærlighet ovenfor barna våre kan føre til noe negativt. Livet er ikke bestandig rosenrødt, men det betyr ikke at man skal gi opp for det. Jeg håper og tror at mine barn er stolt av meg for at jeg nettopp bruker det vonde til og gjøre noe godt ut av det. Og ja, spørsmål vil de nok få men det er vår oppgave å gjøre barna våre sterke nok til å kunne svare på spørsmålene. 

Så svaret på spørsmålet jeg ble stilt er ja. Jeg har tatt stilling til det og jeg mener med hånden på hjertet at de er sterke nok til å bære at mamma deler åpent om at ikke alle er like heldige her i livet. Om at livet kan bli fantastisk på tross av sykdom. Jeg tror at de ser viktigheten i ærligheten min. Kanskje bør andre foreldre også tenke tanken på og dele med barna sine at ikke alle kan jobbe i en vanlig jobb men likevel kan bidra til samfunnet på en viktig måte? Kanskje er det på tide og ta vekk mystikken ved dette og ikke la noe med kropp og helse være flaut, ekkelt eller feil og snakke om. 

Om jeg tar feil så får jeg heller spise mine ord da. Nå gjør jeg det jeg elsker å gjøre. Nemlig å skrive, holde foredrag og bidra til at de fremtidige kronikerne skal slippe og føle seg alene om tanker og følelser.  At de skal få hjelpen de trenger til å ha et godt liv på tross av utfordringer. Sykdom er ikke glamorøst og fantastisk, men det er en del av livet til så utrolig mange mennesker. Mennesker som på lik linje som meg skulle gjort hva som helst for å ha et A4 liv. Men om et A4 liv ikke innholder empati, forståelse og ønske om å hjelpe andre en seg selv opp og frem her i livet. ja da er jeg mer en fornøyd med det livet som har lært meg å være takknemlig for de godene livet gir meg og bruke det man har til å gjøre noe godt for andre. 

Crohnsglede -Ida <3 

Følg min facebookside HER. Der deles alle blogginnlegg, intervjuer, events og annet sprell. 

Delinger settes stor pris på. <3 

#datter #barn #sykmamma #ærlighet #kropp #flaut #kroniker #mammatilfire #crohnsglede #blogger #foredragsholder #mittliv #minhistorie #påtross #stolt #egoisme #brutalt #ærlig 

7 kommentarer
    1. Tror unger som er gamle nok til å lese en blogg kan ha godt av å lese hva du i dette tilfelle deler. Er ofte lettere å dele noe på bloggen i stedet for og snakke om det hjemme rundt middagsbordet 🙂

    2. Jeg ser ingen feil i det du deler med resten på din blogg og foredrag. Heller stor respekt og hatten av for at du klarer deg så godt som du gjør. Dine barn lever med deg 24/7 og for dem så er dette deres hverdag. M. Chrons vil med årene bli mer snakkis i hverdagen da flere unge dessverre vil bli rammet.

      Da er d utrolig bra at du har tråkket opp stien for dem slik at de ikke må finne opp hjulet på nytt. Dine barn vil nok heller være utrolig stolt av deg og gå med hevet hode hos sine venner.

      Det er et ordtak tak som sier at når du er syk, skadet og ligger nede, det er da du virkelig får se hvem som er dine ekte venner. De vennene som ikke kan klare å akseptere deg for den du er, de er ikke hvert å ta vare på.

      Stå på videre Ida du er i ferd med å bli en stor influenser. Du har nok allerede følt på medaljens bakside av din suksess. Men se d fra en selges side når du handler og skal prute, hvor surere selgeren er, hvor bedre kjøp har du selv gjort.

      Hvor flere kritiske spørsmål du får pga din blogg, hvor mer truende og suksess full er din crohnsglede <3

      Jeg ser en lys og fin fremtid for denne bloggen din. Forskjellen på deg og de andre, er at du blogger om virkeiligheten, mens andre blogger kun om luft slott.

      Vi trenger deg som vår ambassadør og front figur. Snart kommer du på tv 🙏🙏 og der I fra så går du for gullruten neste. Det er min nye utfordring til deg.

      Tv2 har hele norges helseista, men vi har hele Norges Chronglede ☺

      Stoor Chronglede klem fra meg <3

    3. Jeg ble helt rørt… du er god. Vi snakker og er åpne med barna om dette. En del av livet vårt nå. Mvh Karen med UC.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg