Hører du? Jeg FORSTÅR deg IKKE! Jeg hater deg, Hører du? JEG HATER DEG!

Kjære kroppen min, hvorfor lystrer du meg ikke? Hvorfor hører du ikke at jeg roper til deg? Jeg hater deg intenst for alt du tar fra meg eller nekter meg å få til. Jeg hater seg for at du har latt sykdom ta plass i min kropp! 

Hører du? Jeg HATER deg! 

Jeg kjemper i mot tårene og kjemper i mot smertene du gir meg, jeg kjemper for det friske i deg. Jeg prøver så intenst å late som du ikke har sluppet sykdom inn, jeg prøver å late som at jeg er frisk. Men du lar meg ikke late som uten at det nermest kveler meg. For hvert smil jeg gir mine barn, for hver klem jeg gir så sitter du og vrir deg så jeg skal huske på at frisk, Nei det er jeg ikke. Jeg misliker deg fordi du ikke lar meg nyte en klem av mine barn uten at du skal ta bort en bit av gleden! 

Hører du? Jeg MISSLIKER DEG! 

naked woman and a fishing net
Licensed from: palinchak / yayimages.com

I 17 år har du latt sykdommen crohn bo i min kropp. I tillegg har andre sykdommer og plager kommet til. Hvorfor gjør du dette mot meg? Jeg står opp hver dag og tar på meg masken. Hver dag later jeg som min kropp er frisk. Du merker mine tårer når ingen ser meg, du lager mine smerte hikst når jeg er utslitt og du lar mitt intense ønske om å oppleve verden uten plager boble i hjertet mitt når jeg trenger det som mest. Likevel gir du meg ikke fri. Du kan gi meg noen timer hvor jeg later som utad, men du puster meg i nakken, du minner meg på at nårsomhelst så smeller det. Når som helst er kvelden over for deg Ida.

Jeg forstår deg ikke, hører du? Jeg forstår deg IKKE! 

Likevel kjære kropp så er det en ting du aldri skal få ta fra meg. En ting skal du aldri få kloa di i. Min vilje til å kjempe, min vilje til å leve. Du skal ikke få ta fra meg mitt pågangsmot og håp. Jeg skal fortsette å kjempe for disse minuttene i friskheten. 

Jeg skal KJEMPE, hører du kjære kropp? Jeg skal KJEMPE! 

Jeg hater deg samtidig som jeg elsker deg min kjære kropp. For hatet jeg har ovenfor deg, gir meg muligheten til å elske så mange ting som er lett og glemme. Jeg elsker hvor deilig det er når våren kommer og varmer opp vonde ledd, jeg elsker når jeg gråter av lykke for å ha klart å gjennomføre noe jeg har kjempet for uten å feile. Jeg elsker når jeg får bruke mine erfaringer med en syk kropp til å hjelpe andre. 

Hører du kjære kropp? Jeg ELSKER følelsen du gir meg når jeg vinner over deg! 

Livet med en syk kropp er beintøff og jeg har innfunnet meg med at du vil ikke slippe sykdommen ut av kroppen min. Derfor har jeg bestemt meg for å bruke kroppen og sykdommen min til å nyte livet,  våge å leve på tross av alt du prøver og stoppe. For den følelsen av å mestre etter å ha grått og vært helt utslitt, men ikke gitt meg, ja den gir meg fortsatt følelsen av å kunne bestemme over deg. 

Jeg bestemmer over hvor mye du skal ta fra meg kjære kropp, hører du?

Jeg bestemmer!! 

Livet mitt er hva jeg gjør det til. Livet mitt er med en syk kropp. Men sykdommen bestemmer ikke over hvordan jeg skal leve, den bestemmer ikke om gråten skal ta mer plass en glede. Det er det jeg som gjør kjære kropp. 

Kjære kropp det er IDA som bestemmer og jeg skal leve og kjenne på glede, jeg skal tørke tårer etter gråt. Jeg skal reise meg etter smerteannfall og jeg skal følge min drøm og mine ønsker. 

Hører du kjære kropp? Jeg er Ida på tross av sykdom. Jeg er Ida fordi sykdommen har gjort meg til den jeg er i dag. 

Takk kjære kropp for at vi sammen skriver en historie om håp og glede på tross av hvor mye du kjemper i mot meg. 

Takk. <3

Crohnsglede – Ida <3

send meg gjerne dine tanker om innlegget her som kommentar eller på facebooksiden min. Jeg setter stor pris på deg og dine tanker. 

Følg min Facebook side HER.

Der følger du min kamp om å vinne over sykdommen, min kamp om å fortsette og nå mål på tross av sykdom. Der kan du bli med på veien mot å nå min drøm om å hjelpe andre kronikere med mine erfaringer. 

Delinger settes pris på. <3 

 

 

1 kommentar
    1. Krenner ei med crohns som har fått en bedre hverdag etter å ha starta med noe som heter autoimmun paleo. Er kanskje ikke noe som vil funke for alle, men tenkte det var greit å nevne det 🙂 Finnes masse info om det på engelsk om du googler 🙂 Masse lykke til med alt <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg