HVA SA DU??? DU KAN IKKE HA DET NAVNET PÅ EN BABY??!!

Nå har jeg gått gravid mange ganger og vi vet alle som er foreldre hvor vanskelig det og finne navn til den lille skatten i magen. Man diskuterer frem og tilbake, lager lister, Googler og leter langt tilbake i slekta. 

Så skjer det, endelig finner man det navnet som er perfekt! Begge foreldrene er så lykkelige og kjenner stoltheten og gleden over å endelig kunne si et navn når de omtaler baby’n i magen. 

Woman suprised
Licensed from: BDS / yayimages.com

Vi var ingen unntak her. Med alle barna har navn vært en oppgave vi har tatt oss god tid på og som har vært en morsom og tøff prosess. Derfor blir gleden og stoltheten stor når navnet er bestemt. Så da lurer jeg på hvorfor må noen alltid si sin mening om andre sine valg? 

For at navnet på babyen i magen er spennende forstår jeg, men og gå fra og spørre til så å velte ut av seg negative fraser uten at man en gang har blitt spurt om sin mening, det forstår jeg bare ikke. 
Denne gangen var ingen unntak. Nå er det jo slik at navn er som alt annet, en smaks sak. Det jeg liker, kan du syntes er stygt. Men i min mage ligger vårt barn. Hva du syntes er for meg likegyldig. Jeg og pappa’n er fornøyde og vi vil ikke høre om dine assosiasjoner som du har til navnet.  

Vi har valgt et utradisjonelt navn til lillebror i magen på mange måter. Han skal hete Sofus noe som opprinnelig er et gammelt norskt navn, som vi begge falt for. Spørsmålene lot ikke vente på seg, jeg ønsker og dele noen av de som ikke er fult så hyggelige med dere. (Heldigvis er de fleste koselige) 

Man with Partner and Pregnant Woman
Licensed from: Creatista / yayimages.com

skeptiker:Har dere funnet navn til gutten i magen? meg: ja! Han skal hete Sofus. Skeptiker: Hæ? Det er jo et hundenavn? Du kan ikke kalle ungen deres det! 

Skeptiker: Sofus? Er du seriøs nå liksom? Skal han hete det, sånn på ordentlig? 

Skeptiker: Sofus? Dere har ikke vurdert et annet navn da? Hva med Tarjei? 

Jeg bare klarer ikke og forstå hvorfor man på død og liv skal legge seg opp i andre sitt navnevalg, om de ikke selv har blitt spurt om og avgi deres mening selvfølgelig. Ja, jeg vet at noen kaller hunden sin Sofus, men det er faktisk et menneske navn. Noen kaller hunden sin Kåre, Tobias eller Turi også, betyr det at navnene da er ødelagt og ikke kan brukes av mennesker? Å ja, vi er helt seriøse! Ungen skal hete Sofus! Helt på ordentlig. Å ja vi har vurdert en haug med navn, lista har vært enorm faktisk! Og bare for å ha sagt det, Tarjei var ALDRI på den lista i det hele tatt. Hvorfor? fordi det ikke er vår stil. 

 

Når man går gravid er man følsom og det å høre andre snakke stygt om navnet en selv elsker er jo ikke gøy. Jeg er nå voksen nok til å forsvare meg å si i fra at dette er vårt valg og et valg vi er stolte av og som er ENDELIG. Men kjære vene, stopp opp og tenk før dere prater! Noen ting kan dere faktisk la være og mene noe om, hold det nå i hvertfall for deg selv da. ikke drep gleden til de kommende foreldrene.  

Vi bestemmer navnene på våre barn, så kan du velge på dine. Jeg kan love at jeg ikke skal le, håne eller spørre om  du kanskje bør velge et annet navn. For jeg vet hvor deilig den følelsen er når du har funnet navnet som er perfekt for babyen deres. Hev hodet og ALDRI la andres meninger ødelegge.

Jepp, barnet skal hete Sofus, og vi digger det. 🙂 

Nå er heldigvis flesteparten koselige men måtte bli et innlegg om dette da jeg ser hvor mye navn skal menes om av mennesker som ikke har noe med det i det hele tatt. 

 

Crohnsglede<3

Delinger settes stor pris på. <3

Lik min Facebook side HER.

Jeg skriver om livet mitt som kronisk syk og om alt som opptar meg. Jeg er gravid med 4 barnet noe som gir meg utfordringer og tanker. Jeg ønsker og sette fokus på hvordan vi med kronisk sykdom kan være til nytte for samfunnet på tross av våre utfordringer. Livet er fantastisk om du våger og leve det. Jeg er dyslektiker så skrivefeil vil forekomme. 

#gravid #navn #mammatil4 #foreldre #tanker #kroniker #crohn #syk #oppgitt #navndebatt #skeptiker #utradisjonell #baby #lei #tenk #valg #vårtvalg #minhistorie #mittliv #juli2017 #sofus #crohnsglede #fuckcrohn #livet #livsglede #mage #lykke #minfamilie #perfekt #riktig #dyslektiker #revmatiker #utfordringer 

19 kommentarer
    1. Sofus! Dritkult, han kommer til å bli en populær gutt bare basert på navnet! 😀 😀 😀 Digger at dere er litt vågale og går utenom topplisten og finner et relativt unikt navn! 😀

    2. Fint å være utradisjonelle! Tommel opp! Håper bare verden er “moden” for Sofus, og at han ikke blir mobbet. For det er det jo en unødvendig belastning å gi et barn når det finnes så utrolig mange navn å velge mellom.
      For meg er det desverre litt sånn Sofus – Skofus…men satser på at det blir flere vågale navnevalg i årene som kommer. Alle kan ikke hete William og Elias.

    3. Jeg synes Sofus er et fint navn. Vi hadde det på lista vår over navn vi vurderte til 2. mann 🙂 Er godt å lese om at noen velger navn som ikke er “poppis”. Er litt kjedelig at snart halvparten av barn man kjenner til heter Lucas, Matheo eller Nathaniel. Misforstå meg ikke, det er fine navn, men litt oppbrukte. Vi har brukt gamle slektsnavn og flere synes det er gammeldags, men jeg synes det er godt å bruke det en føler for selv. Ikke navn som “alle” andre bruker 🙂

    4. Birthe: tror nok mobbing forekommer om du heter Sofus eller Pål. Jeg har full forståelse for at ikke alle er kjent med navnet. Men om man begynner med Sofus, skofus kan man jo di Isak, fisak også? Eller hanne på landet? Nei, alvorlig talt tror jeg det kommer til og gå helt bra med Sofus. <3

    5. Jeg digger Sofus! Synes det ett super flott navn Ida!!! Å helt i deres gate. Passer perfekt for dere! 🙂
      Våre to barn har jo også to egentlig spesielle navn i forhold til “norsk standar” siden de er halvt islandske. Å det er det mange som skal reagere og kommentere på.
      Men nå er jeg så lei av det at avfeier dem med en gang de åpner munn for å kommentere. 😛
      Fortsett å være stolt over de flotte navna DERE har valgt! De er flotte!!!

    6. Kult navn! Og helt enig med deg, så utrolig leit at folk som ikke har noe positivt å si ikke bare kan holde tett! Vi opplevde det samme for 15 år siden, med navn som i dag er “helt vanlige”. Presten i dåpen foreslo til og med at vi skulle legge til Olav som mellomnavn for barnets skyld…jada så joda…
      Til de som mener at verden kanskje ikke er moden for en Sofus: jeg er godt voksen og har en tremenning som heter Sofus. Han har klart seg helt fint og aldri blitt mobbet! Han er til og med gift og har barn, tenk på det 😉

    7. Ellen: kjære deg, takk. <3 jeg driter i det rett og slett. Men om det kan få boet ul og tenke så er innleggget verdt og skrive. For jeg vet hvor personlig og viktig navnevalg er, derfor er det STYGT og skulle gå over foreldrene for å mene noeom deres valg. Jeg syntes ungene deres har nydelige navn, navn som de kler så utrolig godt. Også er det jo litt deilig og slippe og ha et navn som alle andre har også?

      Jeg delte min frustrasjon på termingruppa og fikk fort erfare at dette med navn var det mange som opplever mye negativitet på. Derfor fant jeg ut at jeg måtte skrive om det. For det er jo virkelig ikke greit. <3

    8. Line: haha, ikke meningene le heller altså men jeg syntes det finnes langt værre vi kunne kalt ungen vår en Sofus. Godtskalk var foreksempel et av de navnene som var like populært som Sofus på 1700 tallet. Nå er ikke Godtskalk et navn jeg kunne tenkt meg og ha på et barn men jeg tror virkelig ikke mobbing henger sammen med navn. Isåfallså er vi alle utsatt for det. Hva med Pål som er snål? Om manønsker og ærte vil manklare det uavhengig av navnet. Om du går inn i en barnehage nå i dag vil du virkelig høre en god blanding av navn. Noen av de har du hørt mange ganger, noen har utenlandske navn, noen godt norske, noen har navn inspirert fra bøker, filmer eller musikk og det fine er jo at barna kler navnene sine. Syntes det er trist at presten mente dere måtte ha med Olav som mellomnavn. Blir jo så utrolig respektløst.

    9. Jeg synes det var et fint navn jeg ❤ ingen som har noe rett til og oppføre seg sånn og rakke ned syne nå jeg ..gled deg over barnet i magen og hev hodet ditt over sånne kommentarer 💕 Ha en flott dag videre 💕

    10. Haha, huff, kjenner meg så igjen! Forslagene vi har nevnt til familie og venner blir ofte ikke tatt så godt imot.. “Nei, men du kan da for guds skyld ikke kalle ungen din det?!”
      Synes Sofus er fint jeg <3

    11. Fint å ta opp gamle navn igjen. Hørte guttenavnet Falke her om dagen, da falt jeg pladask. Vi kaldte gutten vår Ulf , møtte motstand ja…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg