KRONISK SYK OG OPPFØLGING UNDER GRAVIDITET. <3

I dag har jeg vært til nok en time til oppfølging i svangerskapet. For mange gravide kan det bli for lenge mellom hver kontroll, spesielt den første tiden som gravid. Man har så mange spørsmål, mange tanker og tiden bare snegler seg avgårde. Den verste tiden er kanskje før man kjenner liv, for om man ikke har vært til kontroll så kommer ofte tankene snikende. Kanskje jeg ikke er gravid likevel? Jeg har jo ikke fått mage, fosteret lever sikkert ikke lenger for jeg merker jo ingenting er en av mange tanker og bekymringer mange gravide kjenner på. 

Derfor kommer disse kontrollene og ultralydene som den største om mest fantastiske gaven i en gravid sin lille boble. Men hva når kontroller, ultralyder, avtaler osv kommer på løpende bånd? Kan det bli for mye? Jeg velger og svare tja. For oppfølgingen jeg får både grunnet sykdommer og risiko svangerskap og ikke minst fordi jeg hadde komplikasjoner under sist svangerskap, fødsel og barseltid som faktisk kunne kostet meg livet er GOD men TIDSKREVENDE.

Doctor writes in folder information about the health of the preg
Licensed from: Labunskiy K. / yayimages.com

 

Nå må det jeg skriver IKKE bli misforstått, for jeg er UTROLIG glad for at jeg blir tatt så på alvor og at det skal lages et eget team rundt meg for og sikre meg og barnet frem mot og etter fødsel. MEN jeg er jo ikke frisk. og alle disse avtalene tar så ekstremt mye krefter. Krefter jeg så gjerne ville brukt på andre ting. For jeg har liksom ikke noe ekstra sted og hente disse kreftene fra, og det og møte til faste tider både på rikshospitalet, skien sykehus, jordmor og lege med kort tid i mellom hver time koster så utrolig mye. Så ja, jeg er utrolig glad for måten vi blir tatt vare på, men den koster meg også utrolig mye. 

Mange har lurt på hvilken oppfølging jeg får som er anderledes enn friske gravide. Jeg skal gi en kort innføring i min oppfølgingsplan til nå, men husk at dette er noe som blir laget spesielt til hver gravid. Selv om du er kronisk syk, betyr det ikke at legen ser det nødvendig med mer en rutine ultralyden og vanlig oppfølging hos jordmor. Men om du har bekymringer rundt oppfølgingen så ta en prat med jordmor/lege. Jeg er midt i planleggingsfasen på hvordan ting skal bli fremover så jeg skriver kun det jeg har gjort til nå og det jeg vet skal skje. 

 

  • Jeg er hos jordmor minimum hver 4 uke. Dette legges opp utifra hvor ofte jeg er hos de andre spesialistene så det ikke skal bli for mye. 
  • jeg er hos fastlege ca en gang i måneden. 
  • organrettet ultralyd på rikshospitalet for og se at barnet ikke har fosterskader pga medisiner jeg må ta. (mellom uke 15-17)
  • ultralyd og samtale med jordmor på sykehuset jeg skal føde. her diskuteres litt ønsker og mål. (uke 19) 
  • gynokolog om 4 uker og så fast hver 3 uke frem til fødsel (hver 2 uke fra uke 28)  han skal sjekke barnets vekst og legge plan for ukene frem til neste avtale. 

Dette er det jeg har gjort til nå. Fra og med uke 24 vil også en indremedisiner og mage/tarm lege bli rådført og tatt med i eventuelle avgjørelser. Jo nærmere fødsel jeg kommer jo hyppigere blir kontrollene. det taes også hyppig blodprøver, ultralyder, symfysemål, blodtrykk og vekt av meg for og hele tiden være forran problemet slik at vi skal unngå den opplevelsen jeg hadde når jeg skulle ha Ludvig. 

Så ja, jeg er utrolig glad for oppfølgingen jeg får, men hvert eneste møte koster meg masse energi og tid. Men så er det verdt det, for til syvende og sist er det viktigste at jeg og Sofus skal komme oss igjennom denne graviditeten og fødselen på en god måte. 

Nå har jeg fått besvart det mange har lurt på. 🙂

Vi blogges i morgen.

( Da skal det ikke være om graviditet, men måtte besvare spørsmål jeg får mange ganger om dagen) 

 

Crohnsglede <3

Følg min Facebook side HER

Delinger settes pris på. <3

Jeg skriver blogg om livet som kronisk syk med Morbus Crohn, Epilepsi og Revmatisme. Jeg er ufør, snart mamma til 4 og opptatt av og spre håp om godt liv på tross av utfordringer. Livet som syk er annerledes en et friskt liv, men annerledes kan være fantastisk om det er det eneste alternativet man har. Jeg skriver om tema som opptar meg, engasjerer meg og frustrerer meg. Jeg har som mål og spre kunnskap og sette fokus på livsglede og verdi hos oss som ofte havner utenfor i samfunnet. Jeg er dyslektiker så skrivefeil vil forekomme. 

#dyslektiker #helse #ibd #crohn #fighter #mittliv #minhistorie #gravid #kroniker #epilepsi #påtross #fokus #mamma #4barn #familie #oppfølging #sykehus #jordmor #ultralyd #fødsel #barsel #tanker #sliten #crohnsglede #spørsmål #energi #svangerskap #syk #ufør #livsglede #lukke #håp #jegkan #jegvil #jegskal 

8 kommentarer
    1. Skjønner godt at den mengden der med kontroller kan føles overveldende ❤︎ Men samtidig er det jo så bra at de tar så godt vare på både deg og baby 🙂

    2. Jeg har nylig funnet ut at jeg er gravid (5+5). jeg har selv morbus crohn, bruker humra hver 14 dag:) Fått beskjed av legen min på sykehuset at jeg bare skal fortsette og bruke humira, men at jeg må oftere på kontroll. Er så redd for å miste dette barnet, når fikk du første ultralyd?:) Tror det hadde hjulpet mye og fått en tidlig ultralyd for å se at fosteret lever. Er så fælt å gå å være redd.

    3. :): hei kjære deg! GRATULERER! Jeg forstår så godt dine tanker. Jeg har fått tidlig ul med alle mine. Men noe særlig før uke 6 er liten vits. Når du er over 6 uker bilde se et bankende hjerte som er utrolig betryggende. Jeg har hatt ul i uke 8-11 en plass. Etter det HYPPIG. Om formen din er bra nå er tjangsen større for at du slipper ekstra ultralyd og kontroller slik jeg må. Har jo mye med næringsopptak. Uansett vil du bli fulgt opp på en mer nøye måte en vanlige gravide. Du blir det de kaller en risiko gravid. Om du sier i fra til din fastlege om dine bekymringer vil han/hun sikkert henvise deg til ultralyd. Men du, husk at i de fleste tilfeller vil dette gå bra. Så prøv og pust med magen. Gratulerer så mye igjen og nyt tiden du har forran deg. Bare og ta kontakt med meg på Facebook siden om du trenger noen og lufte tankene til. <3

    4. Tusen takk☺️ Jeg har har noen jævelige(!) år bak meg med mye vondt og 2 store operasjoner. Men nå har magen min vært kjempe fin i flere år:) så jeg er jo heldig. Får så vondt av deg, og alt du går igjennom hver dag! Uff..
      Skal til fastlegen 7 april, bestilt ultralyd 19 april og skal til legen på sykehuset slutten av april begynnelsen av mai. Håper alt er som det skal. Jeg er jo så dum å da:p Leser bare om alt om spontanabort å sånn på nettet🙈
      Ønsker deg masse lykke til videre i svangerskape!:)<3 Du skal ikke se bort i fra om at du kanskje får ei meld på Facebook om jeg lurer på noe:) hihi..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg