SOSIALE MEDIER ER SOM EN GAPESTOKK ANNO 2016.

Etter og ha fulgt godt med i de sosiale medier og ellers om dagen har jeg noe på hjerte. Noe vi bør tenke litt på. Jeg er ikke perfekt, for jeg har gått i samme feilen selv. For når det innlegget om manneguppa Ottar spredte seg rundt på Facebook, valgte jeg og trykke dele. Jeg tok et valg som var lite gjennomtenkt og også noe jeg er lei meg for. Joda, jeg var stygt uenig i innholdet disse mennene spredte om andre mennesker, men likevel burde jeg holdt meg for god til og være med på og spre bilder og navn på nettet. 

Nå tenker kanskje du at de drittsekkene ikke fortjener noe beskyttelse, at de fortjener og bli hengt ut for det de har sagt og gjort. Men bak disse menneskene står det også noen. Noen som fortjener og slippe og se pappa eller mamma klint utover alle sosialemedier med de grusomste ord festet til seg. 

Pillory, after an ancient engraving, vintage engraving.
Licensed from: Morphart / yayimages.com

Å nå har det kommet opp en forferdelig overgrepssak i Bergen. En sak som for meg som mamma til tre gjør at det vrenger seg i meg. For at 51 mannfolk i alle aldre skal ha slike tanker er for meg ubegripelig og vanskelig. Å jeg håper virkelig disse mennene får sin straff og litt til. For det er utilgivelige handlinger det er snakk om her, handlinger som ødelegger et barns fremtid totalt. Men om dere vet hvem noen av disse er, så vær så snill og la være og del bilder og fult navn i sosiale media. For BAK den mannen står det noen, noen som kan få livet sitt ødelagt av andre mennesker sin uforsiktighet og hevngjerrighet. Barn som må gå på skolen og høre andre si grusomme ting om pappa, onkel eller en venn av familien.

Sosiale medier har blitt som en gapestokk anno 2016. Et sted hvor alle drittsekker skal henges ut med navn og bilde, trues, forfølges og utsettes for en heksejakt uten like. Og det stopper ikke bare hos den skyldige, det går ofte på foreldre, kone, barn søsken osv også. 

portrait of a little boy
Licensed from: anelina / yayimages.com

 

Jeg mener vi bør holde oss for gode til og være med på og spre slikt. For gapestokken ble forbudt i 1848! Vi har et rettsvesen som kan ta seg av dette. For ved og spre navn, bilde og info i media straffes utrolig mange uskyldige mennesker. Mennesker som opplever den vanskeligste tiden de noen gang har vært oppe i. Jeg får helt vondt i magen av og tenke på familiene til disse 51 mennene som nå er siktede i den store overgrep saken.  For de må ikke bare forholde seg til at en de kanskje altid hadde stolt på ikke var den de trodde han var, men de skal i tillegg takle gapestokk anno 2016. For så fort bildet og navn er ute så straffer man så mange fler en den siktede. 

La oss heller støtte de familiene som nå går gjennom en helt forferdelig tid. La oss holde oss for gode til og identifisere mennene. Vi kan mene, synse og virkelig føle avsky, men la det stoppe der. Ikke ta avstraffelsen i egene hender.. 

For det skjer HELE TIDEN. Det skjedde med hun damen som lot som hun var lege, med mennene i mannegruppa Ottar og nå så jeg denne videoen om hun damen som mishandlet dyrene sine. Offentlig gikk man ut med navn og bilde for å få  straffet og truet på det groveste. Vi må stoppe opp litt, tenke på konsekvenser og huske på de bak gjerningsmennene. For det er DE som straffes hardest. 

La rettsvesenet ta seg av de siktede, også kan vi si vår mening uten og måtte identifisere menneskene det er snakk om. La oss låse gapestokken på sosialemedier anno 2016 også. For dem vi straffer til syvende og sist er helt uskyldige i saken. 

 

Crohnsglede<3

Selv om jeg skriver mest om livet rundt kronisk sykdom så er bloggen også et fint sted og få følelser ut. Følg min facebook side HER. Det er min offisielle side for bloggen slik at om du vil følge meg er det stedet. Der legges alle innlegg ut og masse annet gøy. Jeg skriver om kronisk sykdom, oppturer, nedturer og om drømmen om og få hjelpe andre kronikere. Jeg er dyslektiker så skrivefeil kan forekomme. 

Delinger settes stor pris på <3

#gapestokk #sosialemedier #facebook #twitter #nettavisa #aviser #meninger #avstraffelse #valg #gjennomtenkt #uenig #innhold #bilder #navn #identifisere #pånett #drittsekker #beskyttelser #beskyttelse #hengesut #baknoen #slippe #fortjener #grusommeord #overgrepsak #bergen #mamma #ubegripelig #vanskelig #straff #utilgivelig #barn #fremtid #lavære #del #forbudt #1848 #uskyldig #vanskligtid #anno2016 #siktet #støtte #familiene Annsvar #identifisere #true #gjerningsmenn #Crohnsglede #blogger #blogg #kronisksyk #crohn #fighter #ærlig #hjelp #crohnfighter #epilepsi #samfunn #revmatiker 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg