JULEFØLELSEN I OKTOBER OG OPPSKRIFT PÅ VERDENS BESTE KONFEKT!

Neida, jeg har ikke pyntet opp til jul. Men i dag har jeg skikkelig jule følelse, jeg er en skikkelig julejente. Jeg hører mange si at de ikke gleder seg til jul slik som når de var barn, noe jeg ikke kan forstå. Jeg kjenner kribblingen i magen når vi kommer ut i oktober. Faktisk sitter jeg å smiler når jeg skriver dette. 

Noe av årsaken er nok at jeg har foreldre som har holdt julen tett til hjertet. Det har alltid vært fantastisk. Mamma stelte alltid så pent til jul. Hun gjorde julen magisk for meg og søstera mi. Selv om vi hadde det kaotisk i forhold til sykdom så var huset pyntet pent, det luktet røkelse og lyden av julemusikk fylte stuen.

 

Til min manns glede (han vil bare ikke innrømme det) så har jeg videreført denne julegleden til mine barn. Det glitrer i øynene til ungene når vi planlegger årets pepperkakehus og julekaker. Vi feirer jul her hos oss. Jeg elsker og stelle til selskap i mitt eget hjem. Roen blir magisk. På julaften morgen er det frokost med restemat fra lille julaften som også feires her, (spekemat) inntil julemorgen. Julenissene som kommer over jordet på formiddagen med gave til ungene er også helt spesielt og noe de snakker masse om. Kommer pipenissen og snorkenissen i år? 

1. Dag jul går vi tur i skogen med hodelykter på kvelden og leter etter spor fra julenissen. Ungene elsker det. Når vi kommer inn lages det kakao og rundstykker.  For meg er jul en fantastisk fin høytid som jeg setter utrolig høyt i en stresset hverdag. Familietid med spill, filmer og turer ute. 

Siden jeg er i et slikt godt humør har jeg lyst og dele verdens beste oppskrift på en himmelsk konfekt med dere! Jeg lover, du blir HEKTA! Jeg har allerede laget første runde for i år. Jeg fikk oppskriften i fjor og om du liker Oreo og sjokolade? Ja da er dette noe for deg. Lett er det også men tar tid. 

 

Oreokuler med sjokoladetrekk! 

 

2 pk oreokjeks

2 pk Philadelphia smøreost (vanelig) 

6 plater hvit Dronningsjokolade 

2 spiseskjeer delfiafett

tannstikker til  du skal dyppe de i sjokolade. 

1 mørk sjokoladeplate til dekor men det er valgfritt. 

Knus oreokjeksen til sand. Jeg bruker stavmikser for og få det helt perfekt. Bland så inn philadelphia osten til alt er blandet. 

Legg ut bakepapir til å legge kuler på. Nå skal du rulle kuler av massen, dette er noe fryktelig kliss. Anbefaler bruk av tynne hansker. Vær nøye og få runde og pene kuler. Jeg pleier og lage de som en stor tyggiskule, da dette skal bli en munnfull. 

Når du har rullet ut alt, finn en boks som tåler fryseren. Kle bunnen med matpapir og legg kulene forsiktig oppi boksen. Legg lagevis kuler og matpapir. Så setter du boksen i fryseren gjerne til dagen etter men minimum 4 timer. 

Smelt sjokoladen i vannbad. (Ikke la vannet koke) når alt er smeltet ha oppi 2 spiseskjeer delfiafett. Rør godt inn. Avkjøl sjokoladen slik at den blir lunket. 

Ta ut kulene og legg ut matpapir på bordet. Bruk tannstikker i tre til å holde kulene i når du dypper de i sjokolade. La de renne av seg og legg kulen forsiktig på papiret (vri tannstikken ut med en gang du har lagt kulen ned, det blir et lite hull men det kan du dekorere bort siden.) fortsett slik til alle kulene er ferdig med sjokolade. 

Om du ønsker litt mer dekorative kuler, ta og smelt litt mørk sjokolade og ha i en pose, klipp et lite hull.  Slyng den mørke sjokoladen over kulene i tilfeldig mønster. 

Når sjokoladen er stivnet legg de i bokser og inn i kjøleskap eller fryser. Jeg liker best fryseren selv. Tar 5 minutter og tine og er nydelige inntil kaffen. 

 

Der fikk dere min første og beste juleoppskrift. Disse kan også lages melkefritt. Legger ut oppskrift på de senere. 

Flotte og gi bort i julegaver også. 

Crohnsglede. <3 

lik min Facebook side HER. Der legges alle blogginnlegg og masse annet gøy ut. Jeg er dyslektiker så skrivefeil vil forekomme. 

Del oppskriften med venner og kjente. Jeg lover at dette er en hit! 

#oppskrift #konfekt #sjokolade #oreo #philadelpia #kuler #himmelsk #jul #nam #verdensbeste #lettoglage #kroniker #crohn #crohnsglede #mat #glede #ibd #minner #familie #høytid #glede 

11 kommentarer
    1. Gleder meg til å smake disse fantastiske gode oreo kulene 😃 er selv i skikkelig julestemning og gleder meg masse til jul 🎄 🎅 ❄

    2. Åå så gøy å se at det er flere som gleder seg masse til jul! Jeg gleder meg kjempemasse til å pynte hus og til å bake masse julekaker 😀
      Julen er den beste tiden på året <3

    3. Linn Merethe: ja! Elsker virkelig julen. Min eldste jente har bursdag 12 desember noe som er utrolig koselig. Blir liksom så mye og feire. Det beste er å tenne masse lykter ute, pynte med krans på døra, og lukten som bare hører julen til. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg