MIN HISTORIE, VÅR KAMP. <3

Jeg har i dag sittet store deler av dagen og skrevet et manus, jeg skal øve inn i forhold til foredraget til tirsdag. Det har ført til at jeg har lest store deler av bloggen for å gå igjennom og bruke litt av det. Og det var da jeg kom over flere innlegg som omhandlet smerter. Både beskrivelse av hvordan jeg hadde det på sykehus, under undersøkelser, i dagliglivet og ikke minst under disse smerte anfallene jeg må forholde meg til.

Å jeg har grublet mye på hvordan jeg som den syke kan gi en god nok forklaring på en smerte få har kjent på. hvordan skal jeg kunne beskrive det. Jeg har valgt å bruke flere metoder her. Først og fremt beskriver jeg en god blanding av magesyke, influensa og fødselssmerter. Dere damer som har født vet hva jeg snakker om. Mulig noen av dere menn også som har vært med på fødestuen. Jeg har født 3 barn uten smertelindring, å jeg hadde gjort det gladelig igjen, dagelig om jeg kunne slippe Crohn anfall. 

young woman with tablet PC i
Licensed from: Cornelia Pithart / yayimages.com

 

I tillegg til det har jeg valgt å bruke mine egene opplevelser. Jeg har brukt den metoden her på bloggen mange ganger med god motakelse. Ved å beskrive situasjoner jeg har opplevd hvor smerte er i fokus gir jeg andre et innblikk. Men for å bli forstått må alt beskrives. Følesene, luktene, mine tanker og ord.  Og det er utrolig krevende. Jeg satt å leste igjennom noe av det jeg hadde skrevet, å jeg begynte å gråte. For det er så voldsomt, det er så sterke historier jeg skildrer. Å historiene handler om meg. Jeg har nok ikke forstått hvor mye jeg har vært igjennom disse 16 årene før nå som jeg forteller både igjennom bloggen, intervjuer og på foredrag. 

Plutselig ble det så ekte. Jeg forteller om mitt liv. Det er ikke en bok eller en historie som er diktet opp. Det er mine opplevelser. Mine minner som nå skal formidles. Dessverre er ikke det jeg prater om unikt. Verken vonde opplevelser på sykehus, hvor leger har tråkket langt over sin grense, nederlag, smerter, sykehusopphold, vennskapstap, uhell på de mest utrolige steder eller å se døden i hvitøyet er noe bare jeg har opplevd og opplever.. Hver dag kjemper vi side om side i større eller mindre grad. Jeg har så mange crohnbrødre og crohnsøstre. Jeg er så ubeskrivelig stolt over dere alle sammen. Vi er noen tøffe og unike mennesker.  At jeg skal få lov til å fortelle om mine erfaringer er utrolig stort, For selv om det er mine så vet jeg mange kjenner seg igjen. Å dermed blir det vårt. Det blir våre historier og vår kamp.

True story
Licensed from: unikpix / yayimages.com

 

For det viktigste for meg er at andre forstår at jeg gjør ikke dette for egen vinning. Jeg gjør dette for å hjelpe alle som er i samme båt eller som kommer etter oss. Jeg vet det er en lang vei å gå før vi får en verdig og god behandling i livet. Jeg vet mange ønsker noen som forstår, jeg vet mange ønsker at de rundt oss kronikere skal få mer innsikt. Derfor tar jeg oppgaven så ekstremt på alvor. Jeg gjør dette for alle oss. Å jeg gleder meg så utrolig til å ta fatt på oppgaven. 

Business people listening during meting
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

 

Jeg gleder meg utrolig mye. Jeg er så klar til å  gi et ærlig, viktig og riktig foredrag om mitt liv som kroniker. 

Crohnsglede <3

​Følg min Facebook side HER. Jeg deler alt av blogginnlegg der samtidig som jeg legger ut andre relevante ting. 🙂 

#foredrag #drømmer #ungdom #smerter #mittliv #kroniker #helse #crohns #crohnsfigther #figther #kamp #blogger #blogg #muligheter #klar #stolt #ydmyk #ibd #smerter #historier #virkligheten #erfaringer #sterkt #gråt #stort #intervju #ekte #alvor #

2 kommentarer
    1. Du er så flink Ida. Dette greier du. du gjør en fabelaktig jobb med bloggen din. jeg møtte faktisk noen på SSE med ungdom med chrons. å jeg anbefalte selfølgelig bloggen din 🙂 Ha en fantastisk dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg