SPØRSMÅLENE SOM ALDRI BLE BESVART…

« Bank, bank… I det jeg hørte lyden av knoklene som dunket mot døren til rommet mitt, kjente jeg pulsen økte. Herregud, jeg hadde mest lyst til å gråte. Inn døren kom han, denne gangen hadde han en hvit mappe under armen. Han smilte slik han hadde gjort til meg i disse ukene, som hadde blitt til måneder på dette sykehuset. Klumpen vokste i magen og tårene presset seg på. I høyere hånd holdt jeg en lapp. En lapp jeg hadde skrevet ned spørsmål på. Jeg krøllet den forsiktig inn i hånden min. Legen kom inn og satt seg på sengekanten, dynen krøllet seg rundt meg.

Jeg har alltid vært en menneskekjenner. En som har kjent om personer er ekte eller ikke. Å jeg hadde aldri tatt feil. Jeg hadde latt tvilen komme til gode mange ganger, men gang på gang hadde denne magefølelsen vist seg å stemme. Legen så  på meg å sa: ja, Ida. Da syntes vi du kan dra hjem. Eller jeg mener du skal det. Vi fjerner cvk’n nå også får du dra etter det. For du vil vel hjem? Legen gir meg det flåsete smilet som jeg hadde begynt å hate. I starten hadde jeg ønsket å tro det var genuint og ekte. Men jeg lærte fort at denne legen var kald og falsk. 

 

Jeg kjente svetten piple i panna. Pulsen var sky høy og jeg stammet frem noe som: ja jeg vil jo hjem. Jeg vil hjem til mamma og pappa.  Legen slo opp den hvite mappen og sa: FINT, da sier vi det. Jeg skriver ut resepter på alle medisinene du trenger også kan du dra. Han smeller igjen den hvite mappen og reiser seg brått. Han ser på klokken å sier: noen spørsmål, jeg har det veldig travelt. Jeg kjente varmen i kinnene, tårene var på vei, jeg blunket iherdig og sa: ja egentlig har jeg ganske mange. 

Legen smilte dette smilet sitt igjen å ser på klokken. Han gir meg ingen tegn på at han har lyst til å svare meg på noen ting. Men med skjelven stemme spør jeg: hva med mat? Jeg har fått intravinøst i nesten 3 måneder. Hva skjer nå? Legen ser på meg å sier: Du må prøve deg frem vel! Lett fordøyelig mat går sikkert fint. Jeg ser på han og sier: ja, men hva er det da? Legens tolmodighet var nå slutt og han tar frem en brosjyre å slenger den fra seg. Om du lurer på noe så får du se her. Så begynner han å gå mot døren. 

I hånden min ligger lappen. Lappen som nå har blitt som en hard klump. Jeg bøyer hodet å sier til meg selv: kom igjen Ida, du må spørre. Jeg pustet dypt å sa: vent litt! Jeg har så mye jeg lurer på. Legen stopper i døråpningen å sier: Ida, jeg har andre pasienter jeg må se til også. Det er ikke bare deg på dette sykehuset. 

Døren smeller igjen… Nå klarer jeg ikke holde igjen tårene lenger. Det er ikke en gråt av tristhet men av fortvilelse. 

 

Jeg bretter ut lappen å ser på alle spørsmålene.»

Den dagen startet 8 år med helvete. Alt jeg ønsket var å bli sett, hørt og veiledet. Alt jeg ønsket var å bli forstått, oppmuntret og ikke minst noen som var villig til å gå veien mot et bra liv med crohns sammen med meg. Men jeg fikk ikke det. Legene sender mange hjem fordi prøvene er bedre. At vi trenger hjelp med å takle livet som syk er det ingen som tenker på.  Jeg drømte om at noen skulle ta seg til til å svare. Jeg drømte om at noen skulle si de forsto. 

Jeg skal i høst ta opp mange av disse tema’ne jeg selv hadde på min lapp for snart 17 år siden. Jeg ønsker å ta vekk tabuer å få frem informasjon. Jeg ønsker at de som kommer etter meg skal finne svar på det de lurer på. Jeg vil jobbe mot at andre skal slippe å miste år av livene sine til å famle i mørket. For selv om livet som syk aldri blir som før kan det bli veldig fint om man klarer å se etter det fine. Livet kan bli godt om du våger å ha det godt. Livet er nå, LEV. 

Fuck crohns, velkommen crohnsglede. 

 

Crohnsglede <3 

følg meg på min Facebook side HER. Der legges alle innlegg ut samtidig med masse annet relevant.  Jeg er også på jakt etter sponsorer og samarbeidspartnere. Om du har lyst til å ta del i min drøm om å gi livsglede og livsmot tilbake til de som tror livet er over så ta kontakt. Delinger blir satt stor pris på. Jeg er klar for en morsom og tøff høst, bli med meg da vel. 

#pasient #lege #sykehus #historie #spørsmål #tøft #syk #helse #drøm #livsglede #mot #crohns #crohnsfigther #figther #crohnsglede #fuckcrohns #ibd #kamp #tabu #samarbeid #sponsorer #facebook #instagram #høst #facebook #mål #ærlig #sammen 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg