NEI JEG HAR IKKE “BARE” CROHNS. JEG HAR CROHNS MED ALT DET DJEVELSKAPET DET MEDBRINGER.

I natt ble det helt tydelig for meg, høsten er i anmarsj. Jeg er egentlig glad i høsten, har alltid sett den som vakker med alle sine flotte farger, sin klare og litt kalde luft som lukter vedfyring. Dette gjorde meg alltid glad før. Det betydde levende lys, deilige utedager i høstløvet og ikke minst: min bursdag. Jeg er novemberbarn å mulig er det derfor høsten altid har stått mitt hjerte nært.

Men så for noen år siden begynte smertene. I starten forsto jeg ikke at kulde og vind hadde noe å si heller, men etterhvert så jeg et mønster. Nå har jeg i en god stund vært ok. Langt i fra smertefri slik som jeg var i Italia (der hadde jeg ikke vondt i ledd) men greit nok.

Composite image of young woman with stomach pain
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

I natt drømte jeg at noen prøvde å hugge av meg armene ved albuene. Jeg drømte at jeg hylte av smerte, men at de aldri liksom ble ferdige. Så våknet jeg. da forsto jeg fort hvorfor jeg hadde drømt slik jeg gjorde. Albuene verket noe helt forferdelig. Du vet følesen av å være kjempe sliten i armen? Om du holder noe tungt rett ut så lenge du orker. Følesen du får i armene da er en slags slitenhet du ikke får bort. Legg til en smerte som er flytende og iskald på en gang. Tannverk i ledd rett og slett. 

Eneste som hjelper er smertestillende og varme. Jeg begynte å varme opp albuene med hendene mine. Bet tennene sammen og ble liggende slik urølig. Nå tenker kanskje du at det er vel ikke så ille? Legg til samme smerte i fingre, knær og korsrygg så har du min tid fremover. Dag inn og dag ut fra nå til april-mai. Dette er noe mange ikke tenker på som en del av crohns/Ulcerøs kolitt. Men utrolig mange lider av muskel og ledd problemer. Dette i tillegg til selve Crohnsen er beintøft. 

Elbow pain.
Licensed from: eskymaks / yayimages.com

For med Crohnsen trenger jeg god hvile, desverre kan jeg se lenge etter god søvn fremover. Det igjen fører til utmattelse, irritasjon, kvalme fordi man er trøtt, for lite mat, depresjon osv… Å da har jeg ikke nevnt det som for meg er utrolig tøft med denne sykdommen. Glemskhet. Jeg sliter med å glemme, merkelig tenker kanskje du? For crohns går vel ikke på husken? Å nei, den gjør jo ikke det. Men alle disse tilleggs tingene du ikke tenker på fører til at hjerne kutter ut. Den har mer en nok med å overleve og kjempe mot smerter, utmattelse og andre symptomer. 

Så nå som høsten setter inn skriver jeg dette innlegget for å innformere og forklare. Jeg kommer til å glemme ting, jeg kommer til å bryte løfter. Med vilje? Nei overhode ikke, å jeg ønsker at du skal forstå at jeg verken er lat, ignorerende, eller at jeg lyver til deg. Jeg rett og slett har ikke kapasitet til å ta inn mer.

sorry
Licensed from: gunnar3000 / yayimages.com

Så jeg ber dere som forholder dere til oss kronikere, dere som kanskje til og med tror vi glemmer med vilje, om å tenke dere om. Minn oss på avtaler, gi oss beskjed når vi har glemt noe og ta imot vår unnskyldning når vi har dummet oss ut. 

Jeg er klar for høsten. Med varmeflaske i senga, vilje av stål og ulltøy skal jeg få en fin høst og vinter. Jeg vet det blir tøffe og vonde dager fremover men jeg har vært ute en vinternatt før. Sommeren i Italia blir minnene jeg drar frem når jeg har det tungt, for i juli 2017 blir jeg smertefri i leddene igjen. Å bare tanken på det gjør en full av glede og figtheren vekkes. 

Dessuten må man jo smile av fyr i ovnen, masse tente lys og koselige kvelder med familien. 

Crohnsglede <3

Følg min Facebook side HER. Jeg trenger flere likere til siden min. Jeg skriver blogg om livet som kroniker på godt og vondt. Jeg skriver om livsmestring og livsglede. Men det aller viktigste jeg ønsker å oppnå er å innformere og gi uvitende en god mulighet til å forstå og lære om livet med en sykdom få tør å snakke om. Bli med i kampen om å fjerne tabuer og gi informasjon. Du finner meg på instagram, twitter og snap også. jeg er en dyslektiker. skrivefeil vil forekomme.

#helse #kroniker #crohns #crohnsfigther #figther #crohnsglede #revmatiker #tilleggsdiagnoser #kvalme #fatigue #utmattelse #deprimert #høst #vinter #smerter #søvn #kamp #lys #varme 

3 kommentarer
    1. Hei, du er så tøff, stå på☺🖒 Jeg har ikke vanligvis vondt i ledd, men fikk vanvittig verk i leddene som en allergisk reaksjon mot Humira. Det gikk bort når jeg sluttet på Humira. Rare greier..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg