ET ØYEBLIKK RØRTE MEG TIL TÅRER…

I dag har jeg vært med mellomstemann på sin første dag i ny barnehage. Guri så spente vi var. Isak måtte stoppe på veien bort til barnehagen slik at jeg kunne kjenne på hjertet hans. Han trodde det skulle dunke ut av kroppen nemmelig. Med en bamse under armen og mammas trygge hånd å holde i, åpnet vi døren til en ny barnehage. Hjertet mitt dunket å redselen min var så stor. Jeg var redd for at Isak ikke ville trives. 

Når de var inne var mamma veldig god å ha. Men så fort de gikk ut, oppdaget Isak sykler slik de hadde på den andre barnehagen, han fant trillebår og spader. Kontaktpersonen til Isak forslo at jeg gikk inn en tur, når Isak syklet rundt, litt motvillig gikk jeg inn.

Mother holding baby's hand
Licensed from: tritooth / yayimages.com

 

Lite viste jeg at jeg skulle bli vitne til noe fantastisk.

Jeg sto i gangen å så på Isak som syklet rundt i barnehagen. Plutselig oppdaget han at jeg var gått inn, med tårer og gråt mistet Isak motet å jeg ville bare løpe ut, Men jeg ble stående å vente, nå måtte jeg bite tennene sammen å la andre ordne opp. Kontaktpersonen fortet seg bort til Isak, å siden vinduet sto oppe hørte jeg hva han sa. 

Jeg vil nå beskrive en av de fineste øyeblikkene jeg som mor har opplevd.

Han satt seg ned på huk å stryker bort den lyse luggen fra pannen hans å sier: Isak, mamma har ikke gått fra deg. Hun gikk bare inn for å varme seg litt. Også passer jeg på deg.

4 øyne møtes, tillit skapes og gråten stilnet. Isak tørker bort tårene å gir han et stort smil før han setter seg på sykkelen igjen.

Med tårer som triller fikk jeg den følelsen jeg trengte sårt. Det kommet til å gå så bra med deg i den nye barnehagen Isak. Jeg kan si det til deg nå, fordi jeg har selv sett deg gi tillit og smil, til en du aldri før har møtt. Jeg har sett du har motatt trygghet, nærhet og aksept, for den du er fra en som aldri har møtt deg. 

Jeg ble stående slik å se på fireåringen min. Med en haug ukjente barn og voksene hadde dette ene mennesket gitt han den tryggheten han trengte til å fortsette å utforske sin nye “arbeidsplass”. I full fart springer han avsted. Bamsen ble plaser på hylla, han trengte den ikke mer.

Sad Teddy Bear
Licensed from: mpessaris / yayimages.com

Når vi skal gå ut døren ser Isak på kontaktpersonen sin å sier: kan jeg leke med det trillebåret der i morgen? Kanskje jeg kan late som det er epler i det? Kontaktpersonen smiler og sier: klart du kan det. Isak holder hardt i bamsen sin, å går mot porten. En gutt på fem år roper å sier: Isak, hvor skal du? Isak svarer: jeg må hjem nå. Men jeg kommer i morgen å alle dager etter det. Skal vi leke sammen i morgen? Gutten i regntøy reiser seg fra sykkelen å sier: jaaaaa og vinker ivrig når vi lukner porten

Isak tar på seg hjelmen å gjør seg klar til å sparke hjem også sier han: i morgen skal jeg leke med min nye bestevenn. 

Kjære fireåringen min, jeg vet du vil få fantastiske dager i din nye barnehage. Jeg kjenner det dypt inn i hjertet mitt når jeg ser hvordan du stråler. 

Dette vil gå helt fint. <3

 

“Vi sees i morgen barnehagen.” 

Crohnsglede <3

Følg meg på min facebook side HER, Stortsett skriver jeg om livet som kroniker. Men jeg er også mamma å derfor vil slike innlegg komme innimellom. Jeg er også på instagram, twitter og snap. Søk opp crohnsglede og legg meg til. Jeg er dyslektiker, skrivefeil vil forekomme. Delinger blir satt pris på. 

#barnehage #kontaktperson #førstedag #nybarnehage #spent #mamma #sønn #kjærlighet #tillitt #barn #pedagog #vennskap #bestevenn #smil #detvilgåbra #hjertetmitt #tårer #trygghet #ukjent #voksene #barn

10 kommentarer

Siste innlegg