SLIK BLIR DU FRISK FRA CROHNS OG ANDRE KRONISKE SYKDOMMER!

Hørt den setningen før?

Greit å lære seg først som sist at høres noe for godt til å være sant ut, så er det stortsett det. 

Når jeg fikk morbus crohns tok det ikke lange tiden før jeg fikk historier om alle disse mirakelkurene. Noen påsto å kunne kurere sykdommen. Ja i allefall gjøre meg tilnærmet frisk. Ukritisk som jeg var, prøvde jeg det meste jeg fikk tips om. Jeg var jo desperat etter å få livet mitt tilbake. Det kom lovord fra naboen til kusina til tanta til onkel. Det kom diett forslag fra ei dame noen hadde hørt om igjennom et ukeblad, det kom tips om ditt og tips om datt. 

Drugs and injection syringe
Licensed from: leungchopan / yayimages.com

Jeg var 17 år å full av håp gang på gang. Jeg drakk aloverajuce til jeg kastet opp, jeg spiste dietter, tok kosttilskudd, prøvde kinesologi, akupunktur, noen slags magneter, jeg prøvde healing, og var tilogmed hos ei dame som kunne få meg tilbake i mine tidligere liv for å reparere litt der det visstnok hadde gått galt. 

For meg: å jeg presiserer her MEG, hjalp dette ikke noen ting. Det gjorde faktisk meg værre. For den psykiske knekken var så vond. For gang på gang håpet jeg på et mirakel. Jeg ble besatt på det håpet alle prøvde å gi meg. Besatt på noe som ingen kunne love meg. Jeg ble sint når jeg forsto jeg var like dårlig å i tillegg mange kroner fattigere. Kroner jeg strengt tatt ikke hadde 

Joda, for noen funker det med aloverajuce, kosttilskudd eller healing. For noen funker det også med å legge om kosten. Men for meg har jeg valgt å slutte å håpe på et mirakel. Jeg har akseptert at sykdommen er her for å bli. Å jeg forholder meg til leger som har tatt en ekstremt lang utdannelse kun for å hjelpe meg å mine medsøstre og medbrødre. Når ikke legene har funnet en kur, tror jeg ikke noen andre sitter med nøkkelen til å kurere 100 000 vis av syke uten at det blir gjort noe med. 

Det som har funket derimot er å være nøye med kost. Det kan redusere ubehag og symptomer. Men igjen, det finnes INGEN fasit her. Vi med disse sykdommene har kun veiledning på mulige matvarer vi kan reagere på å forholde oss til. Også må vi prøve å feile. Selv nå etter 16 år går jeg skikkelig på trynet. 

healthy foods
Licensed from: adrenalina / yayimages.com

Vi kronikere kan IKKE sammenlignes med noen. La oss bruke energien på det som er viktig. 

jeg ble mer lykkelig når jeg sluttet å lete etter denne mirakelkuren, å begynte å akseptere mitt nye liv slik det var nå. For livet vil aldri bli slik det var før. Vi må skape en ny måte å leve på. Vi må finne livsgleden der vi før aldri hadde sett noe mulighet for den. 

Jeg har tatt et valg om å ikke prøve noe mer stasj uten at legene anbefaler meg å prøve. Jeg vil ikke bruke bort mer penger på skuffelser. Da kjøper jeg meg heller en flaske vin, setter meg på trappa og nyter solnedgangen en kveld med smil om munnen. Jeg pressiserer at dette er det som er best for meg. 

Livet kommer ikke, livet ER. Du er selv ansvarlig for din egen lykke. <3 

 

crohnsglede <3 

Del om du har lyst. 

Lik siden min på Facebook HER. Der deler jeg alle mine innlegg om min kamp i mot å la sykdommen ta livsgleden fra meg. Jeg kjemper om å opplyse, ta bort tabuer og gi kunnskap. Jeg viser et usminket bilde av hvordan det var for meg å bli allvorlig syk som 17 åring og frem til nå. Jeg har drømmer og mål om fremtiden jeg ønsker å realisere. Jeg er dyslektiker. Finn meg på Instagram, snap, Twitter også. 🙂 

#mirakelkur #frisk #syk #kurert #rykter #akupunktur #kinesologi #healing #aloverajuce #alternativmedisin #vitaminer #dietter #leger #eksperter #håp #nederlag #fattig #akseptere #kroniker #crohnsfigther #figther #fuckcrohns #crohnsglede #crohns #ibd 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg