SLIK KAN DU HJELPE BARN MED ALVORLIG SYKE FORELDE.

Når barn havner i en situasjon der en av deres foreldre blir alvorlig syk, er det noen ting jeg mener er utrolig viktig, for at barnet skal ha det OK. Dette gjelder ikke bare foreldre og øvrig familie, men alle som er i en relasjon til et barn som befinner seg i en  krisesituasjon. For uansett om sykdommen er dødelig, alvorlig eller kun handler om at forelderen vil være syk i perioder, vil det være noen ting som kan gi barnet en større trygghet i en tøff situasjon.

 

Jeg skriver dette fordi jeg har erfaring i både å være barnet til en alvorlig syk, å jeg er kronisk syk selv og mamma til 3 barn. 

Les HER for å lese litt om min barndom.

  • Når krisen først oppstår er det viktigste av alt å prate med barna. Vær  ærlig om situasjonen og aldri avfei et barns spørsmål om vanskelige ting med: det trenger ikke du tenke på/alt er fint. Det er allerede for sent, Et barn skjønner mer en vi tror. De tenker, er oppmerksomme på de rundt seg og grubler. Sett dere ned å prat med barnet å forklar. Bruk ord tilrettelagt til barnets alder. Åpenhet, kunskap og ærlighet gir trygghet.   
  • Informer barnehage, lærere, trenere osv om situasjonen. Jeg mener at åpenhet gir trygghet til barnet. Om de som forholder seg til et barn i krise er oppmerksom kan ting fanges opp. Jeg vet av egen erfaring at barn skåner foreldre for mye. De vil ikke være til byrde i en allerede tøff situasjon. Noen ganger kan det være lettere for en lærer/barnehageansatt å prate med barnet om hvordan det har det.    
  • Om foreldrene må være mye borte på sykehus å barnet må bo hos andre, prøv å unngå flytting rundt. La barnet få ro et sted det er trygg.  
  • Gi klar beskjed til barnet om at det er lov å gråte, være redd og å spørre om spørsmål. Sett av tid til å snakke om ting.
  •  Når noe skjer, la barna få informasjon før dere sprer det til alle andre. Å la barna være en viktig del av kjernefamilien gir dem trygghet om at de ikke går glipp av noe. 
  • Tør å snakke om ordet døden. Selv om sykdommen ikke er så alvorlig, kan barn tro og tenkte. 
  • La barnet være hos den syke. La barnet få ta del i livet til den syke. Barn takler det utroligste bare de selv får være hos dem de er glad i. 
  • La barnet få være barn. Men trygg det på at det vil få informasjon først om noe skjer. 
  • Ta kontakt med kyndig hjelp!!!! Om barn lever i traumatiske og tøffe psykiske kriser er det å få kyndig hjelp til barnet og familien utrolig viktig. 
  • Ha pauser fra alt det alvorlige. <3 

 

Dette er egene erfaringer å kun min mening. Det finnes ingen fasit på dette da barn er forskjellige. Men en liten veiledning om hva jeg følte fungerte å hva jeg ser på som viktig nå som voksen. 

Ærlighet gir trygghet. Om du gir ærlighet vil du få tillit tilbake. 

 

Crohnsglede <3 

Jeg skriver om å leve med kronisk sykdom å om livet rundt. Alt jeg skriver er tatt ut fra egene erfaringer og opplevelser. Det er fortid, nåtid og fremtid. Vi har alle vår historie som former oss som mennesker. Jeg deler mine erfaringer både som pårørende og som syk selv. Jeg ønsker å ta bort noen tabuer, få ut litt informasjon slik at andre rundt kronikere skal forstå mer. Åpenhet er veien mot likeverd. 

Lik siden min på Facebook HER. Jeg setter stor pris på mine lesere. På denne Facebook siden vil alle mine innlegg ligge samtidig som jeg deler intervjuer, gir ut gaver og gir informasjon om bloggen. Jeg er også å finne på Instagram, Twitter og snap. Søk opp crohnsglede og legg meg til. Jeg er dyslektiker så skrivefeil vil forekomme. 

Les også: 

http://m.crohnsglede.blogg.no/1461267227_kjre_sykepleierhjelpe.html

http://m.crohnsglede.blogg.no/1460834378_smerter.html

#blogger #blogg #sykdom #kroniker #barn #alvorligsyk #annsvar #skole #barnehage #foreldre #familie #åpenhet #ærlighet #sanhet #sykehus #fokus #død #hjelp #mamma #pappa #råd #kunnskap #facebook #twitter #snapchat #instagram #prat #innvolvere #dyslektiker #crohnsglede #figther #crohnsfigther #fuckcrohns 

4 kommentarer
    1. Jeg syns du dekker der viktigste Ida. Er så enig så enig. Min far gjorde dette med meg da han ble kreftsyk og det satt jeg utrolig stor pris på.

    2. Glagubben: måtte korte den ned så godt jeg kunne for at det ikke skal bli for langt. Men skal ta opp noen forskjellige situasjoner i senere blogginnlegg. Ja jeg tror det blir et spesielt bånd når ærlighet og inkludering blir gitt til barn.

    3. Så veldig nyttig innlegg! Mange vil nok komme i denne situasjonen selv om de ikke vet det enda. Greit å være forberedt. Også hadde vi nylig et tilfelle her hvor bestefar er veldig alvorlig syk og hvordan man skal kommunisere det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg