HVA ER FORSKJELLEN PÅ ULCERØS KOLITT OG MORBUS CROHNS?

Morbus crohns og Ulserøs kolitt er nesten det samme. Mange forveksler disse sykdommene også fordi likhetstrekkene er store. Vet du forskjellen? Vet du at ofte får mange som egentlig har crohns diagnosen, Ulserøs kolitt først. Vet du hvorfor? 

I dette innlegget skal jeg prøve å forklare forskjellen på disse to diagnosene, samtidig som dere vil se hvor store likheter det er. Felles har de utrolig mye. 

Jeg vil først si at jeg er ingen lege eller ekspert. Jeg er kun syk selv med crohns å har lært meg dette i løpet av 16 år.. Derfor er innlegget ment som en liten veiledning bare. Om dere ser noe dere mener er feil, setter jeg pris på om dere gir meg beskjed. Jeg vet mange googler, og om det finnes informasjon å hente uten lege språk er det kanskje enklere å forstå.

question
Licensed from: Jane / yayimages.com

 

Jeg vil begynne med likhetene.  

For både morbus crohns og Ulcerøs kolitt er alvorlige kroniske sykdommer som rammer i ulik alvorlighetsgrad. Eneste sikre er at har du først fått diagnosen, vil du ha den resten av livet. Fremtiden vil ingen kunne si. Noen ganger går sykdommen litt i dvale noen år, for så å blusse opp igjen. 

Sykdommene er autoimunesykdommer. Hva det er, kan du lese om HER. Kort fortalt betyr det at kroppens immunsystem angreper friske celler. 

Sykdommene er INGEN livstilssykdom eller psykisk sykdom. Men, de kan forverres av livsstil og av psykiske påkjenninger. Foreløpig vet man ikke helt hvorfor noen får sykdommene men arvelighet og miljø har en innvirkning. Dette forskes fortsatt på. Jeg selv har ingen i familien som har crohns så vidt meg bekjent. Kun et familiemedlem med Ulcerøs kolitt. 

young and older female foursome
Licensed from: phovoir / yayimages.com

 

Begge sykdommene gir tøffe symptomer. Diare, feber, store magesmerter, slim og blod i avføring, oppblåsthet, forstoppelse, ledd og muskel smerter, problemer med spesielle matvarer,  generell sykdomsfølelse, kvalme og utmattelse er de mest vanlige symptomene men her finnes det også andre symptomer som ikke er så vanlige.. Om du har slike symptomer, spesielt blod i avføring og feber som ikke forsvinner bør lege kontaktes for utredning. 

Ulcerøs kolitt rammer endetarm og tykktarm. 

Morbus crohns rammer hele fordøyelsessystemet. Altså fra anus til lepper. 

Du kan lese om Ulcerøs kolitt  HER

Du kan lese om morbus crohns  HER

Women's Healthy Guts
Licensed from: Vac / yayimages.com

 

Noen velger å kalle morbus crohns, storebroren til Ulcerøs kolitt. Men her må det presiseres at det er ingen fasit på hvem som har det værst. En med crohns kan strengt tatt være symptomfri og “frisk” når en med Ulcerøs kolitt kan være alvorlig syk. Derfor kan man ikke si at den ene er værre en den andre. De har forskjellige alvorlighetsgrader begge sykdommene. 

Medisiner er viktig for å holde sykdommene rolige og hindre oppbluss. Det finnes mange forskjellige medisiner å prøve. Jeg kommer til å lage et innlegg senere om min erfaring med medisineringen jeg har prøvd ut for min crohns. Noen ganger er opperasjon løsningen. Der finnes det også flere alternativ. Noen ganger tar de vekk deler av den syke tarmen å syr sammen igjen, noen ganger legges tarmen ut midlertidig for å legge den tilbake igjen når tarmen har frisknet til, man kan også legge ut tarmen som en endelig løsning. Her er det mange forskjellige løsninger og også forskjellige løsninger i forhold til tykk og tynntarmsproblematikk. 

Colostomy Supplies.
Licensed from: Kidza / yayimages.com

 

Mat er også en viktig del av et menneskes liv. Men for meg å mange med disse sykdommene er mat vanskelig. Det finnes ingen oppskrift på hva som funker og hva som ikke. Vil bli et eget innlegg om det også, eneste jeg vil si er at her må man prøve og feile. Finne det som passer seg og sin sykdom best. Pårørende må også vite at selv om en bekjent kan spise alt utenom melk og nøtter betyr det IKKE at det er likt for en annen. Noen tåler melk, andre ikke. Noen er symptomfri ved å følge spesielle dietter, når andre blir dårligere. Som legen sa til meg: Her finnes kun en veiledning på ting dere kan reagere på. Det finnes kun en fasit for deg, å det er din. 

En annen stor forskjell på Ulcerøs kolitt og morbus crohns er nemmelig den beryktede røyken. For tro det eller ei, har man Ulcerøs kolitt kan (les: KAN) røyken være med på å roe tarmen. En lege jeg hørte et foredrag med for noen år siden sa: jeg vil ikke dra det så langt at jeg vil annbefale en med Ulcerøs kolitt og røyke, men om du allerede gjør det, vil jeg ikke annbefale deg å slutte heller. Har du crohns derimot, er røyk et stort NEI! 

Silhouette of man blowing smoke
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

 

Som dere kanskje forstår er disse sykdommene veldig like. Smertefulle, tøffe og vanskelige sykdommer som gjør en avhengig av toalett, ro og gode rutiner. Morbus crohns kan man rammes hardere av da den går over hele fordøyelsessystemet og kan gå dypere i tarmveggen. Ulcerøs kolitt går på innsiden av tarmen. (slimhinner)

i tillegg får mange av pasienter med disse diagnosene tilleggsdiagnoser. Det er vanelig å slite med muskler/ledd, syn, hud, fatigue og andre ting. Derfor kan diagnosering til tider ta lang tid. 

Beautiful caucasian woman lying with hot water bag
Licensed from: BDS / yayimages.com

 

Jeg velger å skrive “kan” igjen da man virkelig kan være syk med Ulcerøs kolitt. Jeg er opptatt av å ikke skulle sette sykdommene opp i mot hverandre for felles har de at sykdommen er tøff. Har i mange forum sett diskusjoner på om det er vondest å ha crohns eller Ulcerøs kolitt også. For meg er det en uforståelig diskusjon da det er umulig å måle opp i mot hverandre. Å ikke minst uvesentlig! Det er ikke viktigst å ha det værst. 

Jeg startet bloggen for å gi den informasjonen jeg selv aldri fikk når jeg ble syk som 17 åring. Jeg ønsker å skrive ærlig og direkte. Noen innlegg blir som dette, mer informativt. Når andre innlegg er mer sårbart å direkte på min livshistorie. Jeg ønsker å gi dere informasjon og åpenhet om sykdom som andre ikke prater så mye om. For sykdommene som innholder diare, oppkast og kroppsvæsker er fortsatt tabubelagt. 

sitting on the toilet
Licensed from: KenFoTos / yayimages.com

 

Jeg ønsker å gi informasjon til pårørende, nydiagnoserte, lærere, kollegaer, ektefeller, barn og naboer. Med åpenhet og forståelse vil mange stygge blikk og baksnakking kanskje bli borte. Jeg vil i allefall gjøre mitt. 

Sjekk ut min Facebook side, jeg ønsker meg flere følgere. Om du har lyst så trykk HER, liker du siden da vil du få tilgang til alle mine blogginnlegg først samtidig som andre ting blir lagt ut. (Giveaways, intervjuer, samarbeid og annet gøy)  jeg er også å finne på Instagram, Twitter og Snapchat. Crohnsglede er meg. Delinger settes stor pris på. Jeg vet mange trenger den informasjonen og ærligheten min. Ved å dele innlegg kan det nåes ut til den personen som trenger noen som forstår eller som selv trenger å forstå. Jeg er dyslektiker så finner du skrivefeil så har jeg gjort mitt beste. 

Jeg har valgt navnet crohnsglede fordi livet kan være godt på tross av sykdom. Jeg har hatt et tøft liv, jeg har opplevd masse som har blitt min historie. Jeg ønsker å formidle håp, glede og ærlighet om de tema’ne som ellers et tøft å snakke om. 

 Nothing But Truth Concept
Licensed from: Krasimira Nevenova / yayimages.com

 

Livet som kroniker er beintøft! Men det trenger ikke bare være dritt! Et anderledes liv en en frisk er det uten tvil, men anderledes kan være utrolig bra. 

Livet kommer ikke, livet ER! Ta annsvar for din egen lykke. 

Crohnsglede <3 

avsluttningsvis vil jeg igjen si, om du sliter med disse symptomene ta kontakt med lege. Det betyr ikke at det er noen av disse sykdommene du har, men det bør sjekkes og utredes. Livet er ikke over selv om man blir syk. Man kan fint ha et bra liv om man tilrettelegger og senker noen krav. 

#ulcerøskolitt #crohns #forskjellen #morbuscrohns #tykktarm #tynntarm #betennelse #smerte #disre #blod #slim #kvalme #oppkast #mat #feber #muskelsmerter #crohnsglede #fuckcrohns #ibd #crohnsfigther #figther #tilleggsdiagnoser #ærlig #opplysning #informasjon #kroniker #pårørende #foreldre #barn #nydiagnoserte #dyslektiker 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg