NÅR EN KRONIKER PRØVER Å VÆRE EN VANELIG MAMMA….

Det suser i hodet, musklene verker og øynene svir. Jeg er så sliten. Jeg er sliten av å ikke ha energi nok til en hel dag. Ungene er hjemme med ferie og været er ikke på vår side. Denne uken skulle vi jo vært masse ute, lekt i gatene å kost oss. Men som mamma til 3 barn og kronisk syk vet jeg at ting sjeldent blir slik vi ser for oss. 

Minstemann er syk. Han har barneastma å en forverring nå pga forkjølelse. I tillegg til stygg hoste og øyekatarr er det ikke lett å være en liten kar på 11 mnd. Å hva er best når man er syk? Mamma, så klart. Også har vi eldste og mellomste som også skal ha sin del av mamma. Fra morgen til kveld går jeg i et eget mamma vakum. Et vakum hvor alt handler om å ta vare på andre fra du står opp til du legger deg.

Messy Woman Yelling
Licensed from: Creatista / yayimages.com

 

I dag har jeg fått litt nok. Jeg dusjet med to (!!!) unger inni dusjen sammen med meg i dag. Do kan man glemme å gå på alene og mat blir vanskelig. Alt handler om å være mamma. Denne fella er jeg så klar over, alikevel går jeg i den gang på gang. Jeg går så opp i disse små at jeg overser helt mine egene behov. 

Nå sitter jeg apatisk i sofan å ser på alt som burde vært gjort. Om 6 dager drar vi til Italia. Jeg skulle hatt gjort så mye, men kroppen sier stopp. Jeg er rett og slett sliten av å være alene med 3 unger. Jeg hater å si “sliten” ordet, for mødre skal jo aldri si det? Jeg trenger hvile for å fungere med kroppen min. Hvordan hvile med 3 unger på 11 mnd, 4 år og 6,5 år? UMULIG! Jeg satt på autopiloten om søndagen å lot den bare stå på. Jeg overlevde uka men med et mye kjipere resultat en ønsket. Regnvær har gitt ungene ubrukt energi som igjen blir til krangling. Pga formen til Ludvig har vi ikke kunnet være ute noe særlig. 

Brother shouting at sister sticking her tongue out
Licensed from: MonkeyBusiness / yayimages.com

 

Nå er fredagen her, å nå som disse trollene sover, er mitt mamma vakum over for denne gang. Robert mønstrer på en gang i kveld å da er vi to. Helgen må brukes til å hente krefter, pakke, planlegge og få brent av kruttet til de to eldste. Ludvig har fått nye medisiner hos legen i dag så håper han vil bli bedre i løpet av helgen. Søndagen starter nok et mamma vakum. Frem til og med onsdag er det å være mamma,  livet handler om. Torsdag starter ferien å jeg kjenner jeg trenger det så. Jeg trenger å få sitte alene på do, kunne dusje i fred å prate uten å måtte forklare hele tiden. 

Jeg er glad i å ha ungene hjemme  men merker at hodet og kroppen vil forskjellige ting. Hodet tror jeg er en supermamma som kan alt og aldri blir sliten. Kroppen er derimot tom før dagen har skikkelig begynt. Dermed blir det kræsj å jeg sitter slik jeg gjør nå. Med tårer som renner fordi jeg ønsker å strekke mer til.

tired and busy woman with multitasking concept
Licensed from: tomwang / yayimages.com

 

Robert er på kino med en kamerat i kveld. Unner han det av hele mitt hjerte. I det han sa han ville på kino kjente jeg klumpen i halsen. Skulle ønske jeg var flinkere til å prioritere Ida. For jeg har et stort behov. Men når unger er i seng er jeg tom. Da er det ikke noe mer å hente. Det er slik det er å være syk å hjemme med alle 3 samtidig uten noen form for avlastning. Robert gjør jo så godt han kan men han jobber å må gjøre viktige ærend på ettermiddag/kveld for å bli klare til avreise. 

Nå er roen senket seg å jeg tørker tårene bort å erstatter de med et smil. Jeg klarte det! Ungene har kost seg å det er det viktigste. 3 dager til helt alene med dem nå så er det ferie! (Mandag-onsdag) i 3 dager til skal jeg være i  mamma vakum. Så slipper jeg Ida til. Jeg skal ta meg tid til å ta vare på kroppen min. Jeg skal kose meg med gjengen min å nyte varmen som gjør kroppen bedre. 

 

Nå tar jeg meg et glass vin å lover et blogg innlegg i morgen, om noe jeg vet mange kjenner seg igjen i. Måtte bare forklare hvorfor bloggen har fått litt lite oppmerksomhet denne uka. Bloggen er nemelig Ida tid. 

Ønsker dere en nydelig fredag. Husk å sett av tid til dere selv. Her er musikk og vin min alenetid i dag. Min livsglede og hverdagslykke i en kaotisk og slitsom hverdag som jeg ikke ville vært foruten. 

Crohnsglede<3 

Følg meg på Facebook, Instagram, Snapchat og Twitter. Søk opp crohnsglede å legg meg til. Om du har lyst til å dele innlegg er det veldig koselig. Jeg skriver om sykdom, livet og fremtidsplaner. Ta gjerne en titt på eldre innlegg for å bli bedre kjent med meg å min kamp. Takk for at dere leser å engasjerer dere. Om dere oppdager skrivefeil så er jeg en stolt dyslektiker. 

#mamma #sliten #egentid #dusj #do #kaotisk #alene #dårligvær #ferie #barn #pakke #italia #utslitt #smerter #kroniker #crohns #crohnsfigther #crohnsglede #figther #fuckcrohns #ibd #tellerned #glemmermegselv #nyte #avslapning #ro #søvn

3 kommentarer
    1. Jeanett Michelle: Problemet er jo når den tiden til å ta vare på seg selv ikke er der… uff, ja nå blir det godt med ferie, uten tvil. 🙂 Håper du har kommet deg på beina.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg