JEG MÅTTE MISTE DET JEG TRODDE VAR LIVET, FOR Å FORSTÅ HVA LIVET EGENTLIG ER. HAR DU SKYLAPPER?

Noen ganger sitter jeg å dagdrømmer tilbake til den tiden før jeg ble syk. Jeg kan huske mye god mat, ingen hensyn å ta i forhold til mat eller dagsform. Ikke trengte jeg å tenke på hvor doen var heller. Å for ikke å glemme smertefrihet. Jeg levde et liv uten store bekymringer rett og slett. Det var vel det man kan kalle et godt og deilig liv? 

Eller vent litt! Det er det man skulle tro, sant? Men tiden før sykdom var langt i fra bekymringsfri og deilig. Jeg blir egentlig litt bitter på meg selv når jeg tenker tilbake på hvor overfladisk jeg var å hvor mye jeg var missfornøyd med. Ting jeg den gangen mente jeg ikke gjorde bra nok ville jeg i dag vært strålende fornøyd med. Jeg var egentlig aldri fornøyd, mente jeg kunne bedre,ikke var jeg tynn nok, ikke utadvendt nok, leste ikke nok, trente ikke nok å slik  fortsatte listen i det uendelige. Jeg var rett og slett aldri fornøyd. Så på meg selv som mislykket. 

Open doors
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

Det gjør vondt langt inn i sjela mi, å tenke på at jeg brukte opp de friske årene mine på uvesentlige ting. Ting jeg skulle ønske jeg dreit litt i, å hadde valgt å leve litt istede. For jeg kan ikke se tilbake på de årene før jeg ble syk som år jeg var lykkelig, nei heller tvert i mot. Jeg var mer opptatt av hva alle andre mente, en hva jeg mente selv. Jeg brydde meg mer om de uviktige tingene, en de tingene som virkelig betyr noe. 

Jeg har mange ganger sagt at jeg er mye mer lykkelig nå, en jeg var før jeg ble syk. Å jeg tror faktisk jeg er glad for alle disse tøffe erfaringene jeg har opplevd. For de har gitt meg verdier og en måte å leve livet på, som jeg aldri hadde kunnet uten å ha opplevd alt jeg har opplevd. 

Colorful Candy Hearts, One Reading IM Me
Licensed from: griffre / yayimages.com

For kanskje er det slik, at det er først når man mister noe at man forstår hva man egentlig har hatt? Jeg er på en måte takknemlig for at jeg har gått igjennom alt jeg har. For det har gjort meg bevist på hvordan jeg ønsker livet mitt skal være. Det har gitt meg en trygghet på at livsglede og hverdagsglede er det kun jeg som kan lage. 

Jeg lever 1 gang. Det livet skal ikke lenger surres bort, eller gjemme meg bort, mislike meg selv, eller til å gjøre det andre mener jeg bør gjøre. Når jeg sitter på gamlehjemmet (forhåpentligvis) skal jeg være stolt av meg selv. Jeg skal tørre å ta tjangser, jeg skal gjøre ting jeg har lyst til, jeg skal være stolt av meg selv å ikke minst: jeg skal være fornøyd med meg selv. 

 

Det er kun oss selv som setter grensene for våre liv. Jeg har erfart at alt jeg har opplevd har gitt meg  mot til å følge hjertet mitt. Noen ganger kan det være uforståelig for andre at jeg gjør slik jeg gjør eller drømmer om det jeg drømmer om. Men det er mitt liv, og mine grenser. 

Jeg har lært meg hvor fort livet kan snues opp ned. Jeg har lært meg at man ikke skal vente med å leve, for livet er nå. Også har jeg lært at hva andre syntes, tenker eller mener er uvesentlig. For vi har alle forskjellige opplevelser og hendelser i livene våre som former oss til de vi er i dag. Vi er de vi er pga og på tross av alt vi har opplevd, å hvordan vi har taklet det.  

Nei, en så rart det høres ut ville jeg ikke vært disse 16 årene foruten. For de har gjort meg til meg. Å jeg er stolt av det jeg har blitt å det jeg har fått til på tross av alle hindringene på veien. Jeg ville ikke byttet liv med hun Ida jeg var for 16 år siden. Jeg vil uten tvil være hun jeg er i dag. Jeg er trygg på at jeg er bra nok, at ingen ting er umulig om man jobber hardt nok, å at man ikke skal ta noe forgitt. For vi vet ikke hva som skjer i morgen. Vi må bruke dagen vi har i dag, lære av feilene vi har gjort å se fremover. 

Jeg har mange drømmer å hvem vet? Kanskje vil jeg oppleve noen av dem også? Veien blir til i mens vi går den. Å vi kan starte en reise med et klart mål i sikte. Om vi ikke blir for fokusert på målet, men konsentrerer oss om veien skritt for skritt kan hemmelige dører åpne seg. Dører som forandrer synet på hva målet egentlig er.  Vi må lære oss å se oss rundt for hvert skritt vi tar. Livet er for fantastisk til å oppleves med skylapper på. 

Crohnsglede <3

 

Følg meg på facebook, instagram, snap og twitter. Jeg skriver om livet som kronisk syk og hvordan det mørkeste og vanskligste jeg har vært igjennom lærte meg hva livet egentlig handler om. Søk opp Crohnsglede å legg meg til. Om du har lyst å dele innlegget settes det pris på. Jeg vil fortsette å skrive om sykdom, livet rundt det å være syk og livsmestring. Helt uten filter og rett fra hjertet mitt. Jeg er dyslektiker så skrivefeil kan forekomme. 

#utakknemlig #missfornøyd #smertefrihet #uproblematisk #kroniker #crohns #crohnsglede #fuckcrohns #figther #crohnsfigter #Livet #opplevelser #hendelser #meg #stolt #forgitt #trygg #branok #umuligermulig #jobberhardtnok #læreavfeil #sefremover #målet #skylapper #livsmestring #Livsglede #hverdagslykke #glede #stolt #tøff #fantastisk #dyslektiker #smerter 

7 kommentarer
    1. Takk for at du åpnet øynene mine. Dette innlegget trengte jeg nå. Jobber aktivt med å akseptere at jeg er syk, og mitt nye liv.
      Jeg tenker også tilbake på tidligere år der alt var så mye bedre, men ditt innlegg åpnet virkelig øynene mine og jeg husker nå jaget som var….
      Tusen hjertelig takk Ida

    2. Man vet ikke hva man har før det er over sa noen engang til meg. Veldig flott innlegg Ida. Kjenner meg godt igjen . Jeg er en helt annen person nå etter rygg problemene enn jeg var før. Og som deg så liker jeg faktisk bedre den Gustav som kom ut på andre siden enn den som startet reisen.

    3. Sesilie: kjære fine deg. <3 å bli syk er kjempe tøft. Man skal akseptere at man er syk å at den du var før du ble syk vil du aldri bli igjen. Men livet kan bli fantastisk selv om man er syk. Man må bare lære seg å akseptere og godta. Livet kommer ikke det er. Jeg vet hvor vanskelig du har det. Å grunnen til at jeg har bloggen er for å nå ut til andre som sliter. For alt du vet kan det ligge noe helt unikt og fantastisk fremfor deg om du våger å se etter. En stor klem til deg. Jeg har troen på deg. Følg hjertet ditt.

    4. Veldig fint innlegg! Det er så sant – med motgang lærer man hva som er viktig i livet. ting blir satt i perspektiv og det er godt vi kommer dit at vi skjønner at livet, det er nå!, før det er for seint.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg