VI HAR IKKE DÅRLIG SAMVITTIGHET.

I dag skal jeg skrive om noe jeg har tenkt litt på i det siste. Media er full av historier om familier som ikke har råd/mulighet til å dra på utlandsferier i sommer. Det kommenteres i kommentarfelt i nettaviser, om at de som drar utenlands med barna er egoistiske. Fordi barn heller vil dra på telttur,  en å være med mor og far på heseblesende ferier.

 

Vi er en av de familiene som tar med barna våre til utlandet. Vi pakker bilen å drar på tur i flere uker. Målet er Italia. På veien ditt opplever vi mye gøy å storkoser oss. Ferien er på barnas premisser. Jeg og Robert legger opp til at ungene skal ha en avslappende, morsom og leken ferie. Når ungene koser seg, koser vi oss også. Ungene teller ned dager til vi drar. De har vært med oss hver sommer siden de ble født. Bortsett fra i fjor for da kom Ludvig 8.juli og helsen min var elendig. Ferien vår består av synging i bil, historier, konkurranser i bilen, gode matpauser, overnattinger på hotell, bading og lek i 2 uker når vi kommer ned til Italia og ikke minst: tid med mamma, pappa og søsken. 

 

Vi er IKKE rike. Jeg er jo ufør så her er det ikke mye ekstra å hente. Vi har valgt å prioritere disse turene. Det betyr at julegaver og bursdags gaver blir noen små ting, det betyr at andre goder blir det mindre av. Men for oss er det et riktig og viktig valg. Skal vi ha dårlig samvittighet for å dra på tur? Jeg mener at svaret er nei. Andre har et hus til 6 millioner, skulle de latt være å kjøpe det fordi andre ikke har råd? Skal de som har hest til barna la være å ha det fordi andre ikke har den muligheten? Jeg mener familier må få velge selv hva de gjør med sine ferier uten å bli påtvunget dårlig samvittighet.  Jeg har ikke dårlig samvittighet. Jeg mener vi gir gode opplevelser til våre barn. På lik linje som de foreldrene som drar på luksus ferier (vår ferie er ingen luksus) å på lik linje som foreldre som tar med barna sine på telt tur, eller gåtur på fjellet. Ja til og med de som tilbringer sommeren hjemme gir jo barna sine gode minner. 

 

Vi må lære barna våre at familier er forskjellig. At verden er urettferdig noen ganger. Våre barn har veldig lyst på katt eller hund. Det vil de aldri få. Betyr det at naboen ikke kan skaffe seg katt fordi det blir urettferdig? Hva med å flytte fokuset fra urettferdig til forskjellige opplevelser? Det handler ikke om hvor vi drar, men hva vi gjør og hvilke følelser det gir oss. 

 

Selvfølgelig er det trist at noen aldri får dra til utlandet. Ikke missforstå, men jo mer fokus vi voksene setter på det, jo værre blir det. Som voksene må vi takle urettferdighet og forskjeller.  Mine barn ville nok veldig gjerne vært mer på hyttetur. Men min helse er virkelig ikke laget for hytteliv. Det betyr at de får ikke hyttetur med mamma og pappa. Men de får andre ting som de som er på hytte ikke får. Det må være aksept for alle forskjellige ferier. 

 

Jeg syntes det nesten har vært overfokus på de foreldrene som drar med barna til utlandet. Det står om egoisme, om fyll, om grinete barn osv. Foreldre som blir i Norge får ros for å være kjærlige foreldre med mye omsorg. Jeg tror dårlige foreldre kommer uavhengig om hvor ferien blir lagt til. På lik linje som at gode foreldre også kan ta med ungene på ferie. 


 

Dette ble et langt innlegg. Men det jeg vil frem til er  at det er vi voksene som må endre fokuset vårt. I fjor hadde vi hjemmeferie. Vi storkoste oss, vi grillet, hoppet på trampoline, var masse på stranda og syklet i gata. Ungene hadde det topp. På lik linje som de har det fantastisk på tur i Europa.  En god ferie er ikke hvor vi er. Det er hva vi gjør det til. 

Ønsker dere en fantastisk ferie. 

Følg meg på Facebook, Instagram, snap og Twitter. Del om dere ønsker. 

Crohnsglede <3 

#ferie #ulikheter #sommer #utlandet #hjemme #aksept #foreldre #barn #familie #godferie #fokus #hytte #teltur #gøy #minner #annsvar #branok #forskjeller 

14 kommentarer
    1. Bra å belyse dette. Jeg er en av de som aldri har råd til ferie med barna. Enda jeg har familie i Tyskland som jeg ikke får sett. I tillegg orker jeg ikke å reise med min sønn som sliter. Han takler ikke reiser veldig godt. Men jeg har sluttet fred med det. Vi bor en fin plass og har alltid en knallferie hjemme. For to år siden dro vi til Gøtheborg på strandferie. Det var en forferdelig opplevelse og vi avbrøt ferien tidlig. Vi sov ikke i teltene pga minstemann, det var over 40 varmegrader uten skygge, skitne strender som var vanskelig å komme til, festende partyfolk på campingplassen og lange køer ved iskiosken. Men det var så klart et lite eventyr. Etter det har vi kost oss så innmari hjemme. Vi bor i et villastrøk så det er svært fredelig om sommeren. Det er helt stille, vi har trampoline, plaskebasseng, nydelige strender med klart vann rett i nærheten samt tusenfryd rundt hjørnet. Hehe, Ida, kjenner jeg burde lagd et innlegg ut av det. Men det får så være. Kos dere masse uten et snev av dårlig samvittighet<3

    2. Vi mennesker har dessverre lett for å skule til andre. Da handler det ofte om misunnelse. Mine unger har opplevd få sydenturer, men de har ikke hatt en tragisk barndom av den grunn….Det er viktig å glede seg over det som ER bra, og det virker det som om du og din familie mestrer. Livet vårt blir ikke bedre av at vi bruker kreftene på å misunne eller kritisere andre! Enhver må prioritere det som kjennes riktig for seg og sine! 🙂

    3. Hjertens enig Ida! Reis på ferie og nyt det uten det minste fnugg av dårlig samvittighet! Hver enkelt familie må få legge sine planer og drømmer uten plagsomme pekefingre (selvsagt så lenge det er innenfor normale normer og at barna blir ivaretatt). Ferien skal jo være avslapping og anderledes nytelse, den skal ikke ødelegges av dårlig samvittighet, enten den er her eller der. Det er vel også opp til foreldre med små budsjetter å gjøre spennende ting der en er… Jeg synes av og til det er fantastisk å være turist i egen by 😃 Ihvertfall ikke klage foran ungene, da ødelegger en både egen og ungenes ferie!

    4. Helt enig! <3
      Det er slik livet er,og ved å hele tiden skrive om slike ting i media så blir jo folk enda mer påvirket og det sitter mange familier rundt forbi med dårlig samvittighet fordi de er i syden, fordi de er hjemme, fordi de "bare" er på hytta osv.....
      Selv prioriterer vi å være hjemme i sommer,vi bor midt i sørlandsparadiset og har ingen dårlig samvittighet for det! En god ferie for barna er: å være ute av hverdagen (dvs barnehagen) og få kvalitetstid med foreldre/besteforeldre/omsorgspersoner.
      Om det skjer i syden,hjemme eller på hytta så burde ikke det ha noe å si. Ungene lærer hva som er rett/galt av voksne, så kanskje endringene burde starte med oss selv....
      GOD SOMMER! Kos dere masse på tur! Det høres helt fantastisk ut! Det unner jeg deg virkelig <3 <3

    5. 👏👏👏 Så enig Ida! Det viktigste er at vi som familie koser oss sammen i ferien. Uansett om vi er her eller der. Og så er det jo en gang sånn at mamma og pappa ofte slapper mer av og har mer tid til kos og lek når man ikke er hjemme (eller på hytta), der det alltid er noe som burde vært gjort. Ihvertfall her i huset. Så vi reiser til utlandet med god samvittighet! Kos dere i Italia ☺️

    6. Man kan også vær dårlige foreldre selv om man er her hjemme i Norge med barna!! Og hvorfor skrives det at det blir en “helseblesende” tur med sutrende og grinete unger. Hvorfor må det bli det?? Man kan da ha en rolig og stille tur selv om man drar til utlandet med barna!!! Bare reis til utlandet med barna. Tenk på alle de gode minnene dem får ha når dem blir eldre. Og som de kan dele med andre barn. God Tur. 😀 😀

    7. jeanette: tror det er for å støtte opp under dem som blir hjemme. Jeg mener ferie er hva man gjør det til. Uavhengig av hvor den tilbringes. Takk, vi gleder oss store og små.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg