DU KAN VÆRE RAMMET AV B12 MANGEL!

En helg er i over og ny uke står for døren. Jeg har nok hatt en av de beste helgene på en god stund. Årsaken er ikke at jeg har hatt barnefri, selv om det var utrolig etterlengtet. Årsaken er en sprøyte jeg får hver mnd. (Eller ved behov) Ungene har kost seg hos besteforeldre mens jeg og Robert fikk være kjærester. 

Jeg er en av de mødrene som sliter litt med å slippe andre til barna mine. Jeg vet det er dumt, for vi som kjærester har godt av litt fri og ungene også. Men jeg har kjempet for disse ungene. Å jeg kjemper fortsatt veldig. Det er jeg som har fått unger, ikke besteforeldre, tanter eller onkler. Også stortrives vi med ungene rundt oss. Denne helgen har vært planlagt siden rett etter jul. Vi har gledet oss veldig alle sammen. Å helgen var nydelig. Sov lenge, spiste, drakk litt vin, så en konsert og sov enda mer. Også ikke minst: fått tatt solarium 2 ganger denne helgen. Å det er virkelig fantastisk for min kropp. 

Men nå: tilbake til mitt vidundermiddel. For jeg sliter med opptak i tarm. Tarmen er full av arrvev noe som gjør det vanskelig å ta opp vitaminer og mineraler som kroppen trenger.  I mange år gikk jeg med en alvorlig b12 mangel. Når det ble oppdaget ble jeg satt på en sprøyte i uka i 5 uker. Jeg gikk fra å være totalt utslitt til å få tilbake litt overskudd. Jeg fortsatte å ta sprøyter hver 3 mnd men måtte ofte ta 5 ukers kurer med 1 sprøyte i uka for å få det opp til et OK nivå.

Drug Dependence
Licensed from: MilanMarkovic78 / yayimages.com

 

Etter litt prøving og feiling har jeg funnet ut at 1-2 mnd mellom hver sprøyte er ideelt for meg. Jeg merker godt på kroppen når det er tid for ny sprøyte. Jeg blir utrolig trøtt, sover tungt og gjerne med mye drømmer også jeg blir svimmel. b12 har også en fantastisk virkning på mine negler, håret og huden i tillegg til å gi meg mer overskudd. Jeg  kan faktisk se stor bedring kort tid etter sprøyten. 

Desverre går mange med mangel på b12 lenge uten å få hjelp. Årsaken er ofte at fastleger ikke sjekker for b12 mangel. Pasienten går med diffuse men plagsomme symptomer som ofte bare blir hengt på sykdommen man allerede har, eller at noen er slitene. For meg hjalp b12 sprøyter utrolig mye. De er min lille livbøye som holder meg flytende.

symptomene på b12 mangel er: 

Utslitt. 

Deprimert 

Svimmel/uvel

Sår/betennelser i munnvikene/tunge

 Blek 

Lav blodprosent

noen får også prikkinger i annsikt osv.

Faktisk kan man i verstefall utvikle demens av alvorlig b12 mangel,  så dette er absolutt noe å sjekke opp i. Ta turen til fastlege å spør om blodprøver for å sjekke b12. I bestefall får du jo svar om at alt er bra, men om du lider av mangel kan du få en ny hverdag av et lite stikk i skinka. (Dette er ikke noe alle trenger å gjøre, men om du kjenner igjen det jeg skriver som symptomer så er det verdt å ta tak i.) 

Dette er noe av det viktigste jeg gjør for helsen min. 

Crohnsglede <3 

#b12 #vitamin #mangel #utslitt #svimmel #deprimert #sprøyte #stikk #overskudd #livbøye #crohns #crohnsfigther #crohnsglede #ibd 

8 kommentarer
    1. Helt enig.
      Har akkurat samma erfaring som deg. Er helt avhengig av å få B12 sprøyta hver 6 til 8 uke. Nå skal vi prøve med 10 uker til neste pga ferie. Så der blir spennende å se om jeg er helt gele i slutten av august 😃

    2. Hmm interessant. Skal jeg få sjekket neste gang jeg er hos dyrlegen min 🙂 . Jeg er jo barn av varmen og sola så tror nok jeg sliter litt her i nord når det gjelder b12 ja. Har hørt det er vanlig for oss latinoer.
      Godt å høre du hadde en flott helg. Kos deg masse idag også. Her nytes den med kopp te i hånden mens jeg sitter ute i godstolen og leser blogger på morgenkvisten 🙂
      Ha en god mandag

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg