TIL DERE SOM JOBBER I BARNEHAGE. <3 TAKK

Med tårer i øynene og klump i magen går jeg for tiden igjennom en stor sorg. Ja, eneste måten jeg kan beskrive det på er kjærlighetssorg. I 6 år har vi hatt dere voksene i barnehagen som våre nærmeste sammarbeidspartnere. Et fantastisk sammarbeid, mot at våre små skulle bli klare til skolestart. I fjor fikk vi med tårevåte øyne takke for all hjelp med eldstejenta vår. Hun var klar for å bli skolejente. Mens tårene rant sa jeg: det er jammen godt jeg har 2 barn til slik at jeg kan ha verdens beste barnehage mange år til. Slik ble det ikke. Vi flyttet, å pga det praktiske har vi valgt å søke overflytting på Isak og oppstart med Ludvig i barnehagen 5 minutter fra her. Jeg vil skrive dette til dere som jobber i barnehage. Dere er viktigere en dere tror.

three little girls and female teacher in kindergarten
Licensed from: diego_cervo / yayimages.com

 

For 6 årsiden tok dere imot foreldre og ei lita tulle på 1.år. Med omsorg og smil tok dere i mot oss alle. For dere viste ikke bare innteresse for barnet. Dere viste også stor omsorg og forståelse for oss voksene. Ga forstålse for at dette var rart og vanskelig. Med trygghet, åpenhet og god komunikasjon gikk det veldig fint. Jeg har fra dag en stolt 100% på at barnet mitt har det bra i verdens beste barnehage. Når lillebror skulle starte noen år etter, var jeg fortsatt spent men jeg viste at han var trygg. 

Vet du at dere som jobber i barnehage har verdens viktigste jobb? Dere er med på å få små barn til å bli klare til å bli skolestartere. 5 viktige år, hvor de skal lære å gå, snakke, spise selv, kle på seg, tegne, leke, klatre, empati osv… Listen er lang. For meg som mor beundrer jeg dere. Derfor vil jeg takke dere alle på denne måten. 

Til deg som tok i mot barnet når hun hadde begynt på storbarnavdeling å syntes alt var skummelt. Barnet klamret seg til mamma’n sin å var hysterisk.  Du tok barnet fra meg å sa: bare gå, jeg ringer deg. På veien hjem gråt jeg så tårene sprutet. For det å gå fra barnet sitt slik er helt motsatt av hva kroppen sier. Takk, takk for at du ringte meg å sa at barnet  nå hadde stoppet å gråte. Jeg hørte latteren hennes i bakgrunnen når vi snakket sammen. Jeg vet at selv om jeg gråt, forsto du at jeg var så takknemlig for at du ringte meg. Takk for at du tok deg tid i en hektisk morgenstund til å gi omsorg og trøst. 

Unhappy baby crying
Licensed from: BDS / yayimages.com

Til deg som så barnet mitt når det trengte en rolig start på dagen, takk. Takk for at du sendte de andre barna inn på fellesrommet så barnet kunne kle av seg å vinke i ro og fred. Det betydde utrolig mye. 

Til deg som trøstet et fortvilet barn som savnet mamma og pappa fordi det så noen andre ble hentet, takk! Takk for at du aldri er redd for å ta et barn på fanget. At du tørker tårer og snørr med den største selvfølgelighet. Takk for at du ser mitt barn. 

Til deg som gir fart på husken til barnet mitt for 160 gang, takk. Takk for at du sammen med barnet opplever fryd og latter. I noen øyeblikk er dere på vei til verdensrommet, dere er kanskje til og med høyere en et tre. Takk for at dere ler med barna våre. 

Til deg som tar oss i mot når vi kommer å henter, med smil om munnen forteller du om pirater som har sloss mot barnet. Barnet sto stolt ved siden å sa: jeg fikk til og med sår av piratenes sverd! Så stolt og kry går han avsted med skrap  fra kinn til hake. Med latter i stemmen kan du si at han har egentlig skrapet seg på et tre. 

Til deg som ringer oss med bekymring i stemmen når barnet var sykt, takk. Takk for at du tar deg av dem til vi kommer. At du trosser  spy, feber, snørr og tårer. Vil barnet ha kos, så gir du dem det. Jeg er så takknemlig. 

Til deg som gjør ting som er vanskelige å lære om til en lek, takk. Takk for at du oppmuntrer, finner løsninger og gir mestringsfølelse. Vi får hjem stolte barn som viser oss sine nye kunstner. 

Til deg som leser den samme boken om igjen og om igjen. Takk, takk for at du med samme iver og vilje setter deg ned å leser. At du ler med barna og gir dem en morsom og rolig stund. 

Cute mother reading a book with children
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

Til deg som har tatt barnet mitt på alvor hver eneste dag, takk. Jeg er så takknemelig for at dere passer mine barn. Jeg ser nesten på dere ansatte som familiemedlemmer. Fordi barna våre tilbringer mer tid med dere en med oss. Takk for at dere alltid møter oss og barna med respekt, forståelse og smil. La aldri noen mene at jobben deres er uviktig, eller at det å jobbe i barnehage kunne hvem som helst gjort. DET ER FEIL! Å jobbe i barnehage er kun for noen få spesielle. Noen som har et hjerte for de aller minste, noen som gir trygghet og nærhet, noen som er de nærmeste for barna når foreldrene er borte. Å jobbe i barnehage er ingen simpel jobb! I mine øyne er det en av de viktigste jobbene i verden. Dere er med på å forme fremtidens helter. 

Jeg tørker tårer å sier takk, tusen takk for disse fantastiske 6 årene vi har hatt i verdens beste barnehage. Vi kommer aldri til å glemme det dere har gjort for våre små. Med hjertesorg lukker vi døren fra verdens beste barnehage. Med spente skritt, hjerteklapp og litt redsel er vi klare for å åpne en ny dør, døren til nok en av verdens beste barnehager som vi er heldige og ha. 

Thank you quote poster design background
Licensed from: cienpies / yayimages.com

Takk for alle gode samtaler, latter, tårer, historier,  og omsorgen dere har gitt. Dere er umistelige alle som en. Jeg er i dyp sorg fordi vi mister så mange fantastiske mennesker vi har sett dagelig i 6 år. De barna som overtar mine barn sine  plasser er verdens heldigste. Dere er i våre hjerter. Vi vil aldri glemme det fantastiske dere har gjort for våre barn. Vi vil alltid huske dere alle med smil om munn. Takk for den fantastiske jobben dere gjør med våre små. 

Til dere som nå er klare for å levere barna deres til barnehager til høsten: jeg forstår dere gruer dere for det. Jeg er en 3 barns mamma og vil bare si at barna er i trygge hender. De er fantastiske mennesker som elsker jobben sin. Det er mennesker som i mine øyne er hverdagshelter. Om noen år sitter dere slik jeg gjør nå. Gråter over å miste dem som i hverdagskaoset gir oss trygghet og hjelp. 

crohnsglede <3 

følg crohnsglede på instagram, twitter, facebook og instagram. delinger er lov. håper mange andre også setter pris på sine barnhager. 

#barnehage #barndom #helter #takknemlig #sorg #barn #foreldre #fremtid #takk #snørr #tårer #vennskap #medtring #ærlig #tøft 

 

4 kommentarer
    1. Ble helt rørt! Også vi har forlatt flere barnehager etter mange år og jeg vet akkurat hvilken smerte og vemot du mener. Samtidig er man også lei seg på barnas vegne, fordi de må ta avskjed.
      <3 en rørt freshsister

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg