ER DET GREIT Å LYVE TIL BARN?

Jeg har en ting jeg vil skrive om i dag. Det er om noe jeg som mamma brenner for, nemlig åpenhet og ærlighet ovenfor barn. 

Jeg mener med hånden på hjertet at vi foreldre må involvere barn mer i familiehverdagen. Jeg har selv som barn opplevd viktigheten i å få informasjon og kunnskap når min pappa var alvorlig syk. Dette var på 90 tallet å mine foreldre fikk virkelig gjennomgå for valget de tok. De valgte å la barna være en del av familien. Det betydde at jeg og min søster fikk informasjon om min pappa før noen andre, det betydde at de var ærlige med oss om hvordan ting var. De fikk høre av andre at de tok feil valg, at de skulle skjerme oss for slike vansklige ting. Barn skal ikke ha bekymringer fikk de beskjed om. De trosset formaningene de fikk. 

Jeg kan nå som voksen si at mine foreldre tok et riktig valg. For barn forstår  mye mer en hva vi voksene tror. Er det greit å lyve til barn for å ikke gi de bekymringer?  Om du spør meg er svaret NEI!!! For hva skjer når et barn spør etter svar å enten får en løgn eller beskjed om å ikke tenke på det? Jo de føler seg tilsidesatt, utrygge, og tillit kan svekkes. For barn forstår når voksene lyver. Vi voksene må tenke på at når et barn velger å spørre oss om slike ting har de som oftest grublet lenge før de spør. De fortjener å få svar på det de lurer på. De fortjener å bli møtt med forståelse for sine bekymringer. Barn er ikke dumme, de er faktisk utrolig inntligente.

 

Vi må ikke glemme at barna våre er en del av familien. Når vi i en familie opplever kriser bør ikke barnet skjermes, det bør involveres. Årsaken er at vi skal gjøre de rustet til å takle livet. Livet er ikke bare rosenrødt. Om vi lar barna ta del i nedturer og tøffetider allerede som barn vil de bli rustet til å takle det bedre en de som blir skånet for det. Barn skal bli voksene, om vi lærer de  som små at voksene tør prate om livets tøffe sider er tjangsen større for at de tør å søke hjelp selv om ting blir vanskelig. Livet er jo ikke som på Facebook, livet  har mange sider. Selvfølgelig skal vi voksene kunne ha noe for oss selv uten å måtte forklare alt, å det er viktig å lære barna det også. Men om barn kommer med spørsmål så møt de med åpenhet, gi de trygghet på at de får svar når de lurer på noe. Også er det store ting som sykdom, død, flytting, osv jeg mener vi må innvolvere barna i. La de få være de første til å få viktig informasjon som handler om de. Ikke la andre få den først.

Gir vi barn tillit får vi tillit tilbake. Jeg er mamma til 3 nydelige barn som er fullverdige medlemmer i familien. Her er åpenhet, tillit og komunikasjon satt høyt. Det betyr ikke at vi er feilfrie, vi snubler som alle andre. Men vi prøver så godt vi kan. 

Crohnsglede <3 

#barneoppdragelse #barn #foreldre #oppdragelse #kommunikasjon #tillit # familie #mamma #foreldre #ærlighet #åpenhet 

 

9 kommentarer
    1. Jeg er så hjertens enig med deg! Et veldig viktig tema. Jeg har selv barn som har opplevd rus på nært hold. Jeg valgte å være bunn ærlig fra de var 7 og 9 år. Svarte på alle spørsmål og snakket myyyye gjennom alle år. I dag er de trygge på situasjonen og er i stand til å ta selvstendige valg om hvor mye de vil ha kontakt og ikke minst, når de ikke vil ha kontakt. Og de har et sunt og avklart forhold til rusmidler. Heia deg som skriver om dette <3

    2. Jeg er enig, men tror også det er viktig med en balansegang og kanskje velge hvor mye man vil si ut i fra barnets alder. Må innrømme at jeg selv har synes det har vært vanskelig til tider å vite hvor mye jeg skal si og hvor lite jeg skal si. Man ønsker jo å skjerme barna og da kan det av og til være vanskelig å vite hva som er riktig. Men, jeg er enig, barn er inteligente og forstår mye mer enn man skulle tro.
      Ha en fin kveld 🙂

    3. Tom Redder: ja er kjempe vanskelig. Å derfor skrev jeg også det at man må bruke ord tilpasset barnet. Vi har valgt å være ganske ærlige om barn spør om ting. Men på en betryggende måte. Barneoppdragelse er utrooooolig vanskelig.

    4. Fantastisk innlegg! Jeg er sååå enig. Barn skjønner ting uansett og hvis vi da lyver ødelegger vi tilliten dems. 100% enig med deg!
      <3

    5. Veldig viktig med åpenhet. Husker Bjørn og jeg ble enige om at våre barn skulle vite hva som var hva ang hans sykdom . De kunne dermed vite at evt det noen sa ikke stemte med virkeligheten for den eide de. Barn er veldig smarte og det å respektere de og inkludere de er VIKTIG. Klem

    6. Er så enig. Skulle ønske mine foreldre var mer ærlige med meg til der da jeg vokste opp. Barn er ikke dumme, de forstår veldig godt når noe er galt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg