KJÆRE POLITIKERE: HVOR MANGE LIV SKAL DERE HA PÅ SAMVITTIGHETEN?

Jeg sitter her å leser over mailer og meldinger fra mine blogglesere da jeg plutselig får en p.m med en link. En link med overskriften: nye pasientrettigheter dytter kronisk syke bakover i helsekøen.  Du kan lese artikkelen HER. Jeg begynte å lese å kjenner sinnet, skuffelsen og ikke minst håpløsheten koke inni meg. 

Jeg er en kroniker. Jeg har to kroniske sykdommer,  (morbus crohns og epilepsi) jeg er avhengig av tett og god kontakt med sykehus. Jeg med alle mine kroniske syke medsøstre og medbrødre blir nok en gang tilsidesatt og nedprioritert. Det jeg sliter med å forstå er hvordan de som holder på med dette driver med dobbeltmoral. For det satses stort på å få oss kronikere i jobb. Å bli ufør er vanskeligere en noen gang.  (det er en god ting da en skal være sikker på at uførstønad er riktig å gi.) 

 

Når vi er under arbeidsavklaringspenger hos NAV kreves det mye av oss. Vi ska hit og dit, vi skal prøve det ene etter det andre. Alt er rettet mot at vi skal tilbake til jobb. Vet dere hva dere burde satset på? Dere burde satset på legehjelpen til oss kronikere. Av nettopp den grunnen jeg nevner over her bør vi kronikere ha en ekstremt kort ventetid for å få hjelp hos ekspertene i våre sykdommer. For når kronikere må vente i årevis for å få en konsultasjonstime sier det seg selv at de pengene som blir lagt i å få kronikere tilbake i jobb er feilplassert! 

Vi kommer oss ikke i jobb før helsen er bedre! Å for å få bedre helse må vi ha leger med kompetanse i våre sykdommer. Vi må ha mulighet for å fort komme inn for hjelp når ting røyner på.  Vi som kronikere trenger å bli skyvd frem i køen fordi vi allerede er den tapende part. Det jobbes hardt med å la syke, kronikere og uføre få tilbake verdighet og likeverd. Det jobbes med å fjerne tabuer og skam. Vi er ressurs sterke mennesker som dessverre har tatt det korteste strået innenenfor helse. Vi skammer oss nok fra før om ikke dere som sitter og bestemmer skal dra oss enda mer ned i søla. 

 

Vi kjemper for verdighet og livskvalitet! Vet dere at om man sier nok ganger med ord og handlinger at noen er mindre verdt vil de tilslutt tro på det? Dere har klart det! Mange kronikere føler seg mindre verdt, de føler skam for at de er syke. Noe de ikke kan noe for en gang! Vi er vanlige mennesker som dessverre er blitt kronisk syke! Ingen har garanti! Ingen kan forsikre seg mot sykdom. 

La oss kronikere bli sett! La oss få den hjelpen vi fortjener, la oss få verdigheten og livsgleden tilbake. Vi trenger leger med god kompetanse. Vi trenger leger med god tid å kunnskap om oss som pasienter. Vi trenger å bli sett å satset på. Så kjære dere som igjen gir oss kronikere følelsen av å være mindre verdt, at vi ikke er verdt å satses på. Dere tar så himla feil! Ikke ta fra oss mer nå! Vi kjemper for å holde hodene over vannet! Nå er det nok! 

Vi er verdt. Vi er fantastiske mennesker som fortjener å bli sett, satses på og ikke minst: vi fortjener livsviktig legehjelp før det er for sent. Hvor mange liv skal dere ha på samvittigheten? Enten dør man i kø eller fordi man ikke orker kjempe mer. VÅKN OPP! Vi fortjener verdighet mer en noen… 

Crohnsglede <3 

følg meg på Facebook, Twitter, snap og instagram. Søk opp crohnsglede. Å dette fortjener en deling. Håper #nrk #tv2 #media osv ser dette. Vi er klar for kamp. Kampen om verdighet. 

#kronikere #legehjelp #nrk #nyheter #tv2 #nettavisen #kamp #verdighet #ventetid #død #crohns #epilepsi #kø 

2 kommentarer
    1. Veldig godt skrevet! Jeg har delt dette innlegget med personer som sitter på Stortinget :). Selv befinner jeg meg trygt på høyresiden i norsk politikk og vet at de ser mange av utfordringene. De jobber hver dag for å gjøre systemet så godt som overhode mulig. Problemet vårt er når politikernes vedtak ikke fungerer i praksis.
      Det er derfor veldig viktig at politikerne får vite hvordan vi har det. Ta gjerne en tur inn på http://www.stortinget.no og finn din representant og ta direkte kontakt med han eller henne for å fortelle din opplevelse av hvordan systemet fungerer eller ikke fungerer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg