KAMPEN OM LIVSGLEDE OG HÅP…

Stikker bare kjapt innom for å si tusen takk. Takk for alle delinger, meldinger osv. Jeg er utrolig takknemlig. Jeg har forstått at noen tema blir veldig satt pris på at jeg tar opp. Innlegget om psyke deles fortsatt av mange. Det kan du lese HER. Det er et viktig tema om hvilke ting som burde vært bedre i helsenorge. 

Det sitter utrolig mange uavhengig av sykdommer, som vurderer å ta livet sitt istede for å leve. Da er det noe vesentlig feil! Er det ikke på tide å behandle kroppen som en helhet? Er det ikke på tide å se hele menneske? 

 

Jeg husker tilbake på de første årene som syk med skrekk. Heldigvis har jeg klart meg utrolig bra. Jeg vil påstå at det er flaks. Jeg har skrevet det før, når du får en kronisk sykdom er legene gode på akurat den biten. Men de glemmer noe viktig. Kanskje det mest vesentlige oppe i en livsomveltning. De glemmer å ta høyde for en psykisk knekk. Jeg ber dere pårørende rundt kronisk syke om å være våkene. 

Som kronisk syk å nydiagnosert eller i en dårlig periode er det utrolig vanskelig å se noe lys. Til og med barn med sykdommer sliter så mye at de ønsker å dø… Jeg har fått mailer av fortvilte foreldre og syke selv som har mistet håp. Barn som blir tilsidesatt i samfunnet fordi dem er syke. Det brenner i helle meg om å dra rundt på skoler å gi informasjon. Gi kunnskap, gi dem som lider et håp om fortsatt et verdig liv. 

 

Desverre er det ingen som tar tak i denne biten. Jeg husker jeg som 17 åring drømte om at noen kunne gi min familie en skikkelig ærlig forklaring på hva sykdommen innebar. For jeg klarte ikke, jeg klarte ikke å sitte å forklare hvor grusomt jeg hadde det. Jeg hadde trengt at noen andre tok den jobben. Nå er jeg voksen. Mine nærmeste har først forstått hvordan sykdommen utarter seg etter at jeg startet å blogge. 

Jeg vil fortsette å kjempe for kunnskap og forståelse. Jeg vil kjempe for alle dem som sitter å føler på håpløshet og ensomhet. Om kunnskap blir gitt til alle rundt oss syke, vil det bli lettere for oss å få gode liv på tross av sykdommen. Vi trenger trygghet og forståelse. Livet står bare å venter på mange… Jeg vil fortsette å skrive om alle sidene som kronisk syk. Om noen vil ha hjelp til å informere noen så må dere bare si i fra. Jeg tar gjerne en liten time med både skoler, pårørende og syke. Sammen kan vi snu skam og ensomhet til livsglede og vennskap. 

 

Ha en nydelig fredag. <3 La dagen bli så fantastisk som mulig. Jeg venter besøk av babyer og mamma’r på lunsj. Så tar jeg helg med mine etterpå. Blogges i kveld. 🙂 

Å følg meg på Facebook, Instagram og Twitter. Delinger av innlegg setter jeg stor pris på. Det gjør at kunnskap blir spredt ut. 

Crohnsglede<3 

#helse #crohns #kroniker #syk #informasjon #død #psyke #livsglede #håp #pårørende #tøft #kamp 

2 kommentarer
    1. Dette er kjempeviktig!!! Er nok mange i alle aldre som har mange spørsmål og følelser som skal bearbeides..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg