IBD-day 2016 la oss stå sammen for fremtiden.

I dag er det en viktig dag for alle oss med IBD. (Inflammatory bowl disease) Det er wolds IBD-day. Det er helt fantastisk at vi med slike lidelser har vår egen dag. En dag hvor det settes fokus på sykdommene, forskning, det å leve med kroniske mage sykdommer og ikke minst opplyse verden om det.

 

I dag går tankene mine til alle dem som kjemper sine største kamper. De som nylig har fått diagnoser å ligger på sykehus rundt om i verden. De som har oppbluss å prøver å få kontroll på infeksjoner. De som ligger nyopererte å lurer på hvordan livet nå skal bli. 

 

Jeg tenker på alle de som tror livet er over. Som havner i et mørke av vonde tanker. Mine tanker går til dem som kjemper sine daglige kamper for å fortsette å leve normale liv. De som trosser doturer, smerter å oppkast for å ta del i fotballkamper og danseoppvisninger med barna. 

 

Jeg tenker på alle pårørende som fortvilet sitter å våker over sine kjære. Som bekymret prøver å støtte og hjelpe, men som sitter å gråter når ingen ser dem. Jeg tenker på de som er redde for hva fremtiden bringer for sine kjære.  Alle de pårørende som kjemper med den syke, skritt for skritt tilbake mot en ny og andeledes hverdag er i mine tanker. 

 

Jeg tenker mest av alt på de som er rammet av disse sykdommene som ikke bor i land som kan hjelpe dem. De som mangler forsikringer og som lever i en hverdag vi ikke kan forestille oss. Jeg tenker på dem som bor i land hvor kunnskapen om disse sykdommene er alt for små å hvor mennesker lider og dør. 

Jeg er takknemelig for at jeg bor i Norge. Jeg er takknemelig for å få hjelp til et verdig liv. Jeg får kjempe dyre medisiner, smertestillende og bleier for å øke livskvalitet. Jeg er utrolig heldig som bor i riktig land. Problemet er bare at mange er ikke så heldig som meg. Jeg gråter for alle mennesker som ikke får den hjelpen de fortjener. 

 

La oss stoppe opp i kveld å tenke på alle syke som kjemper sin kamp. Noen nydiagnoserte, noen har vært syke i årevis, noen nyopererte, noen i mørket av dystre tanker, noen kjemper for livsglede og verdighet. Til felles har vi alle noe. Vi har kroniske sykdommer det er alt for lite kunnskap om. La oss sammen kjempe en kamp for verdighet og kunnskap. 

 

Jeg tenner lys for oss alle i kveld. Bli med å spre gode tanker. <3 

crohnsglede <3

del innlegget slik at informasjonen om en viktig dag kan spres. La oss spre kunnskap slik at vi kan kjempe for en bedre hverdag en gang i fremtiden. 

#ibdday2016 #kjempe #tanker #lys #del #viktig #kunnskap #syke #ibd #crohns #uc 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg