KJÆRE DU SOM JOBBER MED BARN OG UNGE, JEG HAR NOE OG FORTELLE DERE <3

Jobber du med barn og ungdom? Ja, da gjør du en utrolig viktig jobb. En jobb som du kanskje ikke helt forstår rekkevidden av, om du ikke er 100% innstilt på og se selv de elevene det er lett og snu ryggen til. For vi vet alle at det og jobbe med barn og ungdom er utfordrende og utrolig krevende. Det finnes utrolig mange utfordringer dere lærer om, når dere går på skolen selv. Likevel er det en gruppe som lett glemmes. En gruppe barn og unge som kanskje er de mest sårbare og som trenger deg som trygg og sterk voksen i en mye større grad, en du selv har tenkt på.

Composite image of school doodles
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

Jeg snakker om barn og unge som blir kronisk syke eller opplever skader i slik grad at de uteblir i større eller mindre grad av de naturlige rutinene. En ting er i barnehage der er det bedre rutiner, men allerede da er det utrolig viktig og vise et engasjement som er stort. Erfaringer tilsier at det som oftest ikke svikter i barnehagen, men at de også burde hatt mer og bedre informasjon for og kunne takle barn som sliter med alvorlige kroniske eller akutte sykdommer. Men så begynner man på skolen og da skjer det noe, et barn får en alvorlig sykdom og lærerene er ikke kompetente nok eller har et godt nok støtte apparat til og takle å gi den syke den støtten den trenger. Nå finnes det selvfølgelig ingen regler uten unntak og noen får jo dette til, men i stor grad er det IKKE god nok oppfølging av de barna/ungdommene som faktisk trenger det mest. Å jeg tror det går mye på for dårlig informasjon og forståelse av hva den syke går igjennom. 

Jeg har nemlig opplevd å ikke bli kjempet for, jeg var 17 år når jeg ble syk. Gikk 2 året på vidregående og gikk fra ei som var på skolen hver dag til og ligge i en sykeseng uten mulighet til og stelle meg selv. På tross av hvor syk jeg faktisk var, så var det en ting jeg virkelig kjempet for, jeg kjempet for skolen. Det var det siste jeg hadde igjen av den Ida jeg kjente før sykdommen slo meg rett i bakken. Jeg husker jeg lå i sykesengen og tenkte at jeg skulle vise dem. Jeg skulle vise dem at jeg skulle klare skolen på tross av det jeg gikk igjennom. Og jeg prøvde, jeg prøvde virkelig det hardeste jeg kunne. Men hvorfor kjempet ingen for meg? Jeg kan forstå det kan være redsel, kanskje tenker man også at det siste man skal er og presse skole på noen som er syke. 

 

Men vi trenger mer en noen gang at noen gir oss normalitet, at noen ser oss, at noen tror på oss og ikke minst at noen våger og kjempe for de som trenger og bli kjempet for. Kanskje har dere ikke forstått hvor stor betydning dere kan ha, og det er ikke deres feil. Men jeg vil gi dere en oppfordring til og våge og tråkke inn i det dere egentlig ikke ønsker og tråkke inn i. Jeg vet hvordan det er og føle seg snudd ryggen til, på det mest sårbare tiden i sitt liv. Å det er en opplevelse jeg ikke unner noen syke som kommer etter meg og oppleve. Desverre skjer det dagelig, jeg får mailer og leser i forum om saker som treffer meg hardt. Unge syke som trenger DEG.  Jeg har en drøm om å kunne dra rundt på skoler og holde foredrag om nettopp hvor stor betydning DU som lærer eller barnehage annsatt kan ha i et liv. 

 

Jeg når nye drømmer hele tiden. Jeg var så heldig at jeg fikk fortelle min historie til en videregående skole i Asker. En opplevelse som var utrolig sterk på mange måter. Denne opplevelsen gjorde så inntrykk på meg, på elvene og lærerne som hørte på meg at jeg vil nå ut til fler. Jeg vil så gjerne få gi lærere en forståelse de kun kan få fra noen som selv ønsket og bli kjempet for, jeg vil gi de mulighheten til og forstå hvor viktige de er. Jeg håper og tror muligheten for det ligger nærmere en jeg våger og tro. For det finnes 1000 vis av syke barn og unge der ute som ønsker at noen skal kjempe for dem. Og jeg ga et løfte når jeg begynte og blogge, holde foredrag og jobbe for kronisk syke sin fremtid. Et løfte om at jeg ALDRI skulle snu ryggen til noen. Et løfte om at jeg skal kjempe for at de får den behandlingen jeg så sårt savnet når jeg var 17 år, nydiagnosert og livredd. 

Livet er ingen dans på roser, det er en dans på en tornete stilk pleier jeg og si. Og jeg skal rocke den stilken, for innimellom de vonde tornene er det en naken stilk og den er det verdt og kjempe for. 

Jeg mistet min plass i samfunnet som 17 åring, noe jeg har hatt store problemer med og akseptere. Etter mange år med famling har jeg funnet min plass igjen. En plass der hvor jeg er så heldig å kan bruke mine erfaringer som kronisk syk i 15 år til og prøve og gjøre fremtiden for de som kommer etter meg litt bedre. 

Så kjære deg som jobber med barn og unge. Vi er verdt og kjempe for, og vi trenger deres tillit og deres vilje til og pushe oss fremover. 

 

Crohnsglede<3

Om du ønsker besøk av meg på skolen din/arbeidsplassen din så ta kontakt. ([email protected]) Jeg holder foredrag både for ungdom slik at de bedre kan forstå hvordan det er og bli alvorlig syk og for de som jobber med barn og unge. Har du spørsmål så må du også bare ta kontakt. Jeg driver med dette på gode dager fordi det gir meg mening i livet og mestring. Jeg har selv Crohns sykdom, epilepsi og revmatisme. Jeg er dyslektiker så skrivefeil vil forekomme. 

​Følg min Facebook side HER.

Der legges det ut nye blogginnlegg, info, intervjuer og alt annet som er relevant for våre kamper. Jeg setter stor pris på alle mine følgere og ikke minst på deres engasjement  Uten dere hadde jeg aldri klart og nå så langt som jeg har. Men vi har mange kamper igjen og kjempe og jeg er klar. 

DELINGER SETTES STOR PRIS PÅ<3

#kroniker #syk #crohn #fighter #crohnfighter #kronisksyk #minhistorie #mittliv #vårkamp #blogger #blogg #foredragsholder #foredrag #kamp #IBD #helse #barn #ungdom #unge #lærere #pedagoger #barnehage #annsatte #jobb #annsvar #fortelle #informasjon #viktig #elev #utfordrende #krevende #samfunn #skole #vidregående #barneskolen #sårbar #trygg #voksen #uteblir #svikter #rutiner #engasjement #informasjon #takle #sykdom #akutt #oppfølging #trenger #mest #forståelse #kjempetfor #påtross #sykeseng #prøve #hardt #meg #redsel #våge #trenger #normalitet #se #tror #snuryggentil #sårbar #desverre #trenger #deg #drøm #betydning #historie #fortelle #oppleve #sterk #nåut #forståelse #ønske #løfte #samfunnet #akseptere #plass #erfaring #fremtiden #lettere #verdt #kjempefor #tillit #vilje #fremover #kontakt #mening #mestring #epilepsi #revmatisme #dyslektiker 

8 kommentarer
    1. Flott at du tar opp et slikt tema, og viktig at flere blir riktig fulgt opp. Ble selv syk i en alder av 11-12 år, og hadde noen tøffe år på barneskolen, men gikk seg til etterhvert. Fikk medisin som tok en stund før kroppen godtok, men når den først virket hadde jeg mange gode år. Synd å høre at du ikke fikk like god oppfølgning, og fint å se at du ønsker å være nettopp den personen du kanskje trengte mest på den tiden. Selv er jeg veldig for å ta vare på alle i samfunnet, og ønsker om jeg har mulighet en gang i fremtiden å nettopp gjøre akkurat dette. Ønsker deg en fortsatt fin kveld, og fortsett å kjemp! 🙂

    2. Utrolig viktig tema du tar opp! Jeg har opplevd begge deler. Både lærere som ikke tar hensyn eller følger opp, og som ikke forstår noe uansett hvor mye man forklarer. Som er overbesvist om at alle som ikke er tilstede er skulkere, selv om man har med legeerklæring som viser at man har vært innlagt på sykehuset. Har også opplevd lærere som både ringer og sender meldinger for å høre hvordan det går. Lærere som slutter å ta fravær på meg slik at jeg har mulighet til å få karakterer. Lærere som lar meg slippe heldagsprøver og gir meg hjemmeoppgaver istede. Lærere som fritar jeg fra undervising og lar meg jobbe hjemmefra. Uten spesielt en lærer så hadde jeg nok ikke klart å fullføre videregående. Utrolig takknemlig for henne! Hun ble med meg på sykehuset når jeg ble akutt dårlig på klassetur. For en dame! ❤ Heldigvis finnes det slike lærere der ute også 😊

    3. Marie: og de etset viktig og få frem. 🙂 nå er det jo heldigvis aldri regel uten unntak derfor finnes det disse fantastiske lærerene. De gjør en forskjell de ikke forstår viktigheten av. De resterende lærerene bør virkelig tenke litt, men for at de skal klare og forstå må de få god nok informasjon. Og den mangler. <3 ønsker deg en god dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg