CROHN TOK FRA MEG JULEGRØT OG RIBBE, MEN GA MEG NOE VIKTIGERE TILBAKE.

Noen av de tingene jeg fort fikk erfare etter at jeg fikk Crohn, var at Norsk julemat ikke var veldig mage vennlig. Jeg har jo som mange andre gått på “noen” julemat smeller for og si det forsiktig. For kan det bli jul om man ikke kan spise juleribbe, grøt, medisterkaker og riskrem, fete kaker og sauser med alt mulig godt i? 

Jeg husker tilbake til julaftener hvor jeg lå i store smerter etter julematen var inntatt. En gang ble faktisk hele julaften ødelagt og jeg var på do resten av kvelden. Og jeg tror det var da jeg fant ut at jeg måtte ta noen valg. For jeg ELSKER jul, jul og tradisjoner er noe av det jeg ser frem til hvert år. Så kunne det bli jul og kunne jeg få julestemningen om jeg forandret menyen? 

Christmas Dinner - white plate with cutlery on wooden background
Licensed from: Taiga / yayimages.com

 

Vel, for 9 år siden kuttet vi ut grøten med mandel som vi i tradisjonstro hadde spist lille julaften i alle år. I stede innførte vi spekemat, godt pålegg, salater, potetsalat, eggerøre og loff. Det var faktisk med litt motvilje jeg sa ja til og prøve, for jeg var livredd for og ødelegge andre sine juletradisoner og var helt klar på at jeg godt kunne spise en loff skive når resten spiste grøt, slik at jeg ikke ødela for noen andre. 

Men slik ble det ikke. Vi startet isteden vår helt egen tradisjon. En tradisjon som nå har blitt en kjær og viktig bit av julen. Vi ber inn til spekemat, godt pålegg, potetsalat og masse annet godt kl 17.00 på lille julaften og stor koser oss med familie. Jeg holder meg helt unna spekt mat, men har kalkun og masse annet godt pålegg jeg fråtser i. Å det rare er, at det har blitt vår tradisjon. Spekematen har blitt julegrøten og vi ser at alle storkoser seg med dette alternatvet. 

antipasto selection
Licensed from: neil langan / yayimages.com

 

På julaften har Robert og ungene julegrøt til lunsj. Jeg står gladelig over den, for å hindre å ligge kveilet i mange dager etterpå. Men jeg spiser rester fra dagen før og koser meg max. Julemiddagen er i tradisjonens tro her i huset. Julaften har vi også her hjemme med familie, dette har vi gjort i mange år nå. Bytter på min og Robert sin familie annen hvert år. altså et år min familie lillejulaften og hans julaften, også omvendt neste år.) Selve julemiddagen består av langtids saltet ribbe som er kokt ut og så stekt, medisterkaker, julepølse, rødkål, poteter, saus, fett, og gode grønnsaker. Her er det definitivt feller og gå i. Jeg lager alt laktosefritt eller melke fritt, slik at melken ikke skal ødelegge, men hva med alt fettet? 

Rice pudding
Licensed from: kavring / yayimages.com

 

Jeg har valgt og unngå ribba og kun spiser små mengder middag den dagen. Men en medisterkake må min Crohn mage bare tåle, for der går faktisk grensen. Desserten som før besto av riskrem og rød saus, har fått følge av noen extra retter. Jeg lager sjokoladebudding og sjokolademose (sjokolademosen er melkefri) og dermed blir deserten som et måltid i seg selv. 

Det jeg vil frem til er at det er lov og skape sine egne tradisjoner, uten og frykte for julefølelsen. For nå etter mange år kommer først den følelsen når spekematen og alt står klart til servering i det sølvguttene synger julen inn. Da er det JUL! Jul blir det faktisk med eller uten grøt eller ribbe. Jeg storkoser meg på kjøkkenet og gleder meg til nok et år med forkleet på. Robert og jeg har skapt en perfekt medisterkake oppskrift og ingenting slår den koslige kvelden hvor vi to står og steker opp 5 kg medisterkaker på kjøkkenet. Kvalitetstid. 

Som dere forstår er jeg ei jule jente. Og jeg har bestemt meg for at sykdom ikke skal ta bort fokuset på det viktige julen egentlig handler om. Nemlig tid, glede og skape egene minner og tradisjoner. 

Hva spiser dere til jul? Og tar du hensyn til magen eller lar du tradisjon være tradisjon og biter i det sure eplet? 

 

Crohnsglede<3

​Følg min Facebook side HER. Der ligger alle min tidligere innlegg samtidig som mine nye kommer fortløpende. Jeg skriver åpent om mitt liv som kroniker. Om opprturer, nedturer, utfordringer og om drømmer. Jeg håper du ønsker og bli med i kampen om likeverd og ønske om en bedre fremtid for oss som lever med utfordringer i hverdagen. Sammen kan vi få til mye. Jeg er dyslektiker så skrivefeil vil forekomme. 

Delinger settes pris på<3

#jul #tradisjoner #julemat #alternativ #magevennlig #mat #laktosefritt #tenkenytt #våge #ribbe #spekemat #julegrøt #julefølelse #kroniker #smerter #samhold #crohn #IBD #helse #crohnsglede #crohnsfighter #fighter #påtross #mittliv #minhistorie #valg #mittvalg #familietid #medisterkaker #dessert #høytid #lillejulaften #melkefritt #kvalitetstid #familie #syk #blogger #blogg #drømmer #opptur #nedtur #minjul #epilepsi #dyslektiker #revmatiker #mat #matglede 

18 kommentarer
    1. Hei! Jeg har oppdaget at julemiddag går fint med chrons så lenge den er “lavkarbo”! Dvs uten sukker og mye stivelse. Da går det ned med ribbe og pølser og medisterkaker men med masse gode grønnsaker og saus uten meljevning 😊
      Før jeg endret kosthold var julemiddagen typisk en bit og rett på “kontoret” og dett var dett.. så min erfaring er at med riktig kosthold (Riktig for den enkelte mage) til hverdags går julemiddagen greit! Men GRØT tør jeg ikke spise 😎

    2. Dette er min første jul med påvist ulcerøs kolitt, så dette med julematen har jeg tenkt mye på. Personlig er jeg ikke så fan av julen og det jeg gleder meg til er julematen. Jeg kommer nok til å unngå mye, men som du sier, ett sted går grensen altså. Jeg har utrolig lyst på litt pinnekjøtt, så jeg får se om jeg tar sjansen på å spise litt av det og heller ta konsekvensene etterpå. Kunne du skrevet en liste eller noen oppskrifter med mat du kan spise? Jeg vet det er veldig individuelt hva man tåler, men hadde vært greit med litt tips likevel 🙂

    3. Marie: klart jeg kan. 🙂 skal få gjort det innen noen dager. Lykke til med valget av julematen. Vet at pinnekjøtt er HARDT for magen. Men noen ganger er det verdt det om du er forberedt på konsekvensene.

    4. Grete: er nettopp det. Vi må tilpasse oss til oss selv. Så bra du kan spise lav carbo, det funka ikke her. Og grøt er virkelig skummelt for disse magene våre. 🙂

    5. Her hjemme skal vi lage vegetarisk til jul! Klarte å snike inn nøttestek på lillejuleaften i fjor, og det ble såpass populært at jeg får lov til å ta julemiddagen i år. Får en annen metthetsfølelse av nøttesteken, men først og fremst veldig god på smak 🙂

    6. Sebastian: så fantastisk! 🙂 ååååh, det hørtes utrolig spennende ut. Må sjekkes ut merker jeg. Høre ut til at julen blir helt perfekt for deg også. <3

    7. Like bra som å holde på tradisjoner er det å lage tradisjoner. Noen må jo starte en tradisjon…. Skal nok prøve meg på en liten ribbebit jeg også…. 😄

    8. Så koselig dere har gjort d også så mye god mat 🍲 dette er helt magisk 💖
      Synes dere har løst oppgaven på en god og innbydende måte 😊
      Ingen fasit hva en julemiddag skal bestå av, d viktigste er at familien er samlet, juletreet pyntet og juleduker på bordet 🎄🎅
      Klem 💖

    9. Kim: jeg er veldig enig. Men tok tid for meg og klare å innfinne meg med det på en måte. Men nå er det spekematen og alt det gode pålegget jeg gleder meg til på lille julaften. Og helt ærlig, det smaker mye bedre en grøt også. 😉

    10. Har chrons,før æ fikk stomi tålte æ nesten ingenting,no spis æ akkurat det æ har løst på,ribbe,pinnekjøtt,grøt,øl,akevitt,godteri,eneste æ spiser lite av e kokosmakrona:)

    11. Her tåler jeg både pinnekjøtt, ribbe og alt tilbehør så lenge jeg husker å “stoppe i tide” og ikke overspiser meg. Det er min største felle.

    12. Jeg har ikke crohns, bare en tarm med litt ekstra sterke meninger (ingen diagnose etter et år med prøver) Jeg spiser mye til frokost, som er lik som alle dager, og holder igjen på middagsmaten i julen. Da slipper jeg unna med å bare bli litt slapp og uvel, dog med en viss sjans for en dag under dyna, men det går stort sett greit! Så jeg er takknemlig og gleder meg som alltid til jul 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg