NRK HAR AVLYST.

 

Jeg vet egentlig ikke om jeg er skuffet eller lettet, for det er to sider av denne saken. Jeg var jo veldig i tvil fra begynnelsen fordi jeg syntes det er et utrolig vanskelig tema og belyse uten at alle sider av saken skal komme med. Derfor var jeg veldig ærlig på at jeg IKKE ville være med på og sitte som en moralsk pekefinger eller å skulle settes opp mot andre. 

Temaet vi skulle snakke om var nemlig smertelindring ved alvorlig sykdom. Et tema jeg har skrevet om på bloggen flere ganger. Både i forhold til min erfaring som 20 åring med en fastlege som over medisinerte meg med morfinplaster. Og om å bruke smertestillende for og ha et verdig liv. En ting som egentlig skulle hjelpe meg til et bedre liv, ble rake motsetningen fordi jeg fikk utskrevet helt feil dosering og store mengder. For de ville ha frem hvordan det kan gå med mennesker som får A preparater av sykehus/lege, og som da blir narkomane. De hadde fått med seg en som hadde vært skikkelig på kjøret i mange år, hvor alt startet med medisinering med A preparater. 

television
Licensed from: get4net / yayimages.com

Det de ønsket meg til var solskinnshistorien. De ønsket og ha med meg som hun det gikk bra med. Hun som tok tak i problemet og skaffet seg et liv uten rus problematikken. Men det var her jeg var ganske tydelig på at det må ikke fremstilles som enten eller. For det er ikke slik at enten tar man smertestillende og havner på gata eller man lar være og får et fint liv. 

Smertelindring i hverdagen er livsviktig for utrolig mange pasienter. Og jeg mener med hånden på hjertet at det er viktig og riktig og hjelpe mennesker til et verdig liv. Jeg sa at jeg ser på smertelindring som en nødvendighet for mange 100.000 mennesker som lever med alvorlig sykdom eller skader. Og den gruppen mennesker er stigmatisert nok fra før om man ikke skal heve den moralske pekefingeren også. For meg var det viktig å få frem hele bildet om jeg først skulle prate om min historie om den legen. 

rich and poor
Licensed from: Enrique Ramos Lopez / yayimages.com

 

Så når jeg fikk mail samme uken som innspillingen skulle skje, om at de ikke trengte meg likevel ble jeg først skuffet. Skuffet fordi de ikke ville ha meg med fordi jeg selv setter noen grenser og krav for hva jeg ønsker og være med på. Men så etter at skuffelsen har lagt seg kommer jo lettelsen. Lettelsen over at jeg har tatt det riktige valget med å være kritisk til hva jeg ønsker og fronte, med og sette krav til hva jeg mener er ok og gå i bresjen for.  Jeg vil ikke være på tv for en vær pris. Jeg er tro mot mine kamper og ønsker og fronte det som er viktig og riktig for meg. Også er mine lesere så mye viktigere for meg. Det siste jeg ønsker er at dere skal se jeg skrive om ting jeg plutselig ikke er enig i på tv. Jeg ønsker og være troverdig til meg selv og dere. 

Likeverd hos mennesker og se at selv om jeg ikke forstår andres valg betyr det ikke at de er dårlige mennesker en meg, står utrolig høyt hos meg. Og mange av mine lesere er kronisk syke, derfor hadde det vært feil av meg og sitte og ikke fronte det jeg mener er riktig. For jeg kjemper for oss alle. Jeg ønsker at det skal settes fokus på mange av problemstillingene vi er borti og jeg har kjempe lyst til og få media til og sette søkelys på det. Men ikke til en hver pris. Jeg ønsker og ta vare på mine verdier og mine tanker om hva som er riktig og galt oppe i det hele. 

Derfor er jeg nå lettet og skuffet på en gang. For jeg ønsker og ta denne kampen om alle de tema`ne jeg har skrevet om på bloggen. Og få forespørsel fra NRK om og være med på et program ble jeg utrolig smigret av. For jeg ønsker jo opp og frem. For skal jeg nå ut med mine kamper er media et fantastisk sted og bli sett og hørt. Nå er skuffelsen lagt seg litt og jeg fortsetter og kjempe mine kamper. Også håper jeg andre programmer kan se nytten av og fronte min kamp. Jeg er klar for og stille opp for og ta kampen for likeverd og få i gang forandringer i samfunnet slik at de som kommer etter oss skal få en lettere og bedre opplevelse av helsevesen, skole, samfunn og av støtte apparatet generelt.

Norway Labour movement, workers union strike
Licensed from: stevanovicigor / yayimages.com

Jeg håper virkelig på at jeg skal få jobbe med å fronte det jeg ser på som min plass her i livet. Og jeg skal jobbe hardt for oss alle. For jeg har ikke tenkt og gi opp eller og snu ryggen til noen. Jeg vil være den som kjempet når alle andre sa det var umulig. Jeg tror det umulige er mulig om man våger og tro på det. 

Men jeg vil ikke minste meg og mine verdier på veien. Så om jeg mister noen slike oppdrag på veien, fordi jeg følger hjertet mitt så er det helt greit. <3 Så noe Ida blir det ikke på skjermen for denne gang. Men jeg håper på flere muligheter til og få frem mine tanker og mine erfaringer. Fortiden kan vi ikke gjøre noe med, men fremtiden ligger foran oss. 

 

Crohnsglede<3

Følg min Facebook side HER. Om du har lyst til og bli med i vår kamp om og sette de svake og glemte i samfunnet i fokus så setter jeg stor pris på all støtte og hjelp. Jeg skriver om mitt liv som kroniker, om mine opplevelser som syk i 15 år på godt og vondt. Jeg ønsker ikke at disse årene skal være forgjeves, jeg ønsker og være den jeg selv savnwt som 17 åring, livredd og ny diagnosert. Jeg skriver om hva som fungerer, og hva som ikke gjør det, om skam, tabu og om menneskeverd. Jeg er dyslektiker så skrivefeil forekommer. 

Delinger blitt satt pris på<3

#nrk #avlyst #fronte #verdi #mittliv #minemeninger#minhistorie #vårkamp #fremtid #smertelindring #avhengighet #ærlig #syk #kroniker #smertepasient #likeverdi #samfunn #livsviktig #skuffet #lettet #grenser #krav #kritisk #tro #riktig #viktig #stigmatisert #moralsk #pekefinger #problemstillinger #media #klar #hererjeg #forandringer #påtross #helsevesen #skole #samfunn #jobbe #minplass #giopp #snuryggentil #kjempe #umulig #meg #miste #verdier #følger #hjertet #lesere #blogger #blogg #facebook #tv #oppdrag #muligheter #fortid #fremtid #svake #glemte #hjelp #støtte #syk #crohn #crohnfighter #fighter #epilepsi #revmatisme #diagnoser #forgjeves #livredd #skam #tabu #rope #dyslektiker

12 kommentarer
    1. Kjære Ida 😊 jeg synes du har gjort en riktig beslutning ved å stå på ditt. Var dette jeg fryktet som nevnt til deg tidligere. Hvor ei annen skulle på tv2 helsekontrollen og fronte ibs, men ente med å fronte legemiddel og null fokus på sykdommen ibs. Utfordringene ved å ha ibs i hverdagen og skammen rundt å ha en slik diagnose.
      Det NRK egentlig prøve på her, er å renvaske de ekspertene som du har gått i mot i alle disse årene. Hadde du stilt opp på NRK premisser så hadde du også sagt at ja jeg har levd et utfordrende liv, men jeg har også klart meg takket være hjelpen fra de ekspertene jeg har hvert så kritisk mot.
      Du vil garantert få nye sjanser i fremtiden og da i form av å fronte Mohncrhons som er ditt hjerte sak og din kamp.
      Det er viktig å notere seg hva du har av krav om skal komme med før et intervju, slik at når programmet skal vises på tv så kan du 100 % slå deg til ro med at det var slik d var, min historie 💖
      Jeg synes NRK og tv2 missbruker kronisk syke i håp om å tiltrekke seg flere seere, hvor dem plukker på toppen over hete kandidater som gjør d bra om dagen (deg)
      For også vinkle d ditt hen hvor dem tror at engasjerer flest mulig nye seere.
      Dette så vi et eksempel på helsekontrollen tv2 og nå NRK hvor dem dessverre finner ny person for å fronte ekspertene sine hjerter saker.
      D er lov å være skuffet, men som du sier også viktig å kunne stå 110 % innenfor det du brenner for og ikke blande kortene der.
      Vi kommer til å få seg deg på tv i fremtiden og i bokhyllene som forfatter 😉
      Inntil da er d bare å blogge for fullt, skrive litt på boka di og lage et manus utkast til neste gang du skal på tv 💖
      Håper du får en kjempefin dag 😃😃
      Klem 💖

    2. Det tror jeg var et riktig valg. Viktig å ha integritet og ikke vike fra sitt egentlige budskap.
      Det kommer nye muligheter!
      Du har min respekt som står på ditt og kjemper for mange mennesker<3

    3. Det var nok like greit, hvis de hadde en annen agenda enn det du ønsket. Det kommer nok nye muligheter😊 Du er tøff!😊 klem 😊

    4. BRA Ida. Så stolt av hva du gjør for oss alle m smerteplager. Du vet hva du står for…bra! Orker ikke skrive mer nå da jeg ligger til observasjon på sykehuset. ..nok en gang😯😐😢 nattaklem💞💞💞

    5. Liv Torhild: kjære deg. Åååh, er jo nettopp derfor jeg velger og stå på mitt fordi jeg har en hel gjeng og kjempe for her. Sender masse styrke din vei. <3

    6. Prøver på nytt😊
      Kjære Ida..du gjør en så god jobb m dette og vet hva du står for💪👍👏 meget respektfull.
      Jeg er på sykehuset nå å ikke i form så orker ikke skrive mer.
      Varm klem.💗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg