HAR JEG GJORT NOE FEIL MED OG FORTELLE MIN HISTORIE?

Jeg fikk en kommentar på bloggen i dag, som jeg gjerne vil skrive noe om. Kommentaren var skrevet av en som hadde Crohn selv, og som hadde stor erfaring med helsevesenet. Han skrev at han syntes jeg var negativ, spesielt når jeg skrev om min sykehus erfaring. Jeg har tenkt litt på det etter kommentaren å jeg ser hans poeng. Han skrev også at uten helsevesenet hadde han ikke levd lenger. 

Først og fremt vil jeg si at jeg har hele tiden sagt at jeg er takknemlig for hjelpen jeg har fått på sykehuset, MEN jeg har også blitt utsatt for mye elendighet som jeg mener bør frem i lyset. For selv hvor bra det er at de reddet livet mitt, så gir det ikke leger lov til og gjøre hva de vil underveis. Jeg har skrevet litt om det før, hvordan de brukte setninger som: “du vil vel bli frisk” for så og tvinge meg igjennom ting som jeg mener var gjort på en forferdelig måte. Leger som ba meg holde kjeft når jeg gråt i smerte, Jeg vet jeg ikke hadde noe annet valg en å gjenomføre alt jeg har vært igjennom. det viste jeg da, og det vet jeg nå. Men måten jeg ble møtt på som 17 åring var ELENDIG i stor grad.  

 

Jeg kan skrive mye postitivt om helsevesenet, noe jeg også har gjort. Men jeg skriver også om det som ikke fungerer, fordi det er så ekstremt viktig at kommer frem. Jeg skriver om mine erfaringer fordi jeg mener det er ødeleggende og en direkte farlig måte mange pasienter på. Jeg har ikke dratt alle leger over samme kam her, jeg har beskrevet noen leger som for meg har vært med på og ødelegge meg. 

Jeg mener det er viktig og riktig og skrive om det, for at andre skal våge det jeg ikke gjorde. Nemlig å stå opp for seg selv og si, NEI DETTE ER IKKE GREIT! Jeg mener pasienters historier og erfaringer er viktig for at fremtiden skal bli bedre. For selv om de reddet mitt liv også, så mener jeg at jeg fortsatt skal kjempe for det som ikke fungerer. Jeg har skrevet at jeg mener leger gjør en VIKTIG jobb. Jeg klager ikke på det de gjør, men det SYSTEMET rundt som ikke fungerer. 

Bortsett fra noen opplevelser jeg har skrevet veldig åpent om, har jeg i mine øyne ikke satt helsevesenet i noe negativt lys. Jeg har fortalt min historie, min oppfattelse og min menig. Jeg vet det finnes like mange gode opplevelser som dårlige opplevelser. Det at en pasient har god erfaring utelukker ikke en pasient med negativ erfaring i å si sin mening. Jeg mener de historiene er like viktige alle sammen. For til felles har de noe utrolig viktig.

Det kan læres av det.

Wrong Or Right
Licensed from: stevanovicigor / yayimages.com

 

Jeg har skrevet om hvordan jeg oppfattet det og bli syk som 17 åring. Hvordan jeg måtte igjennom ekstremt mye vondt. Her sviktet noen leger uten tvil, og andre var fantastiske. Likevel så var det en viktig ting de misslyktes med i stor grad, nemlig å hjelpe meg med og takle mitt nye liv som alvorlig kronisk syk. Sykepleierne gjør sitt beste for å berolige, svare på spørsmål og gi omsorg, en omsorg som så sårt trengs, men hvor tiden ikke strekker til. Leger jobber under stort press og har mange pasienter. Jeg vil påsta at de fleste leger gjør så godt de kan, men systemet rundt dem er heller ikke godt nok.

Jeg har etter jeg begynte og blogge snakket med mange leger som har sagt at min historie er desverre ikke unik, men viktig for at fremtiden kan bli bedre. Jeg deler for at syke skal forstå at dette ikke er ok behandling, at det er lov og si at dette ikke er greit på tross av at du er på sykehus. For verdig behandling fortjener vi på tross av sykdom og undersøkelser. Jeg er veldig takknemlig for at leger og resten av helsevesenet redder liv hver dag. Jeg bærer min takknemlighet dypt innerst i hjertet mitt. Men samtidig mener jeg at jeg ble behandlet utrolig feil. Jeg oppleve opplevelser som aldri burde funnet sted, og desverre er det ikke unikt. 

Illustration of doctors standing arms crossed
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

Flinke leger finnes overalt, på lik linje som de onde. Men som pasient så er det de vonde opplevelsene som har satt sine spor. Dette har jeg skrevet om før, jeg har skrevet om hvordan jeg beklager ovenfor alle gode leger, for jeg skulle så gjerne ønske det var de jeg husket. Men kroppen min husker det som har gitt meg sykehus og legeskrekk. 

Burde det ikke være lov og prate om det negative, uten og være utakknemlig ovenfor helsevesenet? For jeg ER takknemlig. Likevel mener jeg det er en ekstremt lang vei og gå fortsatt. INGEN skal oppleve det jeg har opplevd! Desverre er sanheten en helt annen. Jeg skal likevel ta til meg det han som skrev til meg sa. For jeg er så langt fra negativ som person som mulig. For når jeg ser alt jeg har vært igjennom og alt jeg har gjennomgått er jeg stolt. For jeg er en positiv person, noe jeg tror de som leser boggen min vet. Jeg skriver ikke et innlegg uten en mening bak den, en løsning på problemet eller fordi jeg vil vise hva jeg har jobbet meg igjennom. Jeg ønsker og gi håp og livsglede på tross av alt det vonde. 

Om du har lyst til og lese noe av det jeg har opplevd kan du lese det her.

 

http://crohnsglede.blogg.no/1461267227_kjre_sykepleierhjelpe.html Innlegg om min takknemlighet til sykepleiere

http://crohnsglede.blogg.no/1465932494_jeg_har_angst_for_sli.html Innlegg om leger jg møtte på sykehus

http://crohnsglede.blogg.no/1465974829_jeg_fryktet_slike_som.html Mitt møte med verdens beste fastlege 

http://crohnsglede.blogg.no/1462652069_07052016.html Om undersøkelser som oppleves som tortur

http://crohnsglede.blogg.no/1465991197_15062016.html OM hvordan jeg opplevde  og være 17 og syk

http://crohnsglede.blogg.no/1472754396_nr_legen_slutter__se_.html Mine tanker om hva som leger bør bli bedre på

http://crohnsglede.blogg.no/1478636163_jeg_vger_og_si_det_he.html Mitt siste innlegg om at helsevesenet er utdatert. 

Dette er innlegg jeg har skrevet rett fra hjertet. Innlegg som har formet meg som menneske, og ikke minst opplevelsene som gjør at jeg vil kjempe for en bedre fremtid for de som opplever det samme. 

 

Crohnsglede<3

Følg min Facebook side HER. Om du har lyst til og lese mer om meg så er det plassen og like. For der ligger alle tidligere innlegg, samtidig som det r stedet nye innlegg blir lagt ut pluss masse annet gøy. Bli med i kampen om fremtiden. Mitt ønske er at helsevesenet skal lære av min historie slik at de ikke begår samme feil igjen, samtidig som pasienter våger og stå opp for seg selv. Jeg er dyslektiker så skrivefeil vil forekomme. 

Delinger av innlegg settes stor pris på<3

#kommentar #kroniker #crohn #epilepsi #revmatiker #crohnsglede #crohnsfighter #fighter #mittliv #minhistorie #vårkamp #leger #opplevelser #sykehus #negativ #påtross #blogger #blogg #minsannhet #posiiv #takknemlig #helsevesen #alvorligsyk #sykmamma #undersøkelser #erfaring #sykepleiere #ødeleggende #farlig #systemet #mennesket #ung #redd #pasient #opplevelser #fremtid #fortid #godeminner #dårligeminner Godlege #dårliglege #viktighet #åpenhet #skam #tabuer #ærlig #mindrøm #mitthåp #livsglede #hverdagslykke #stolt #nakent #ekte 

 

22 kommentarer
    1. Man må være ærlig om de negativetingene også, så det blir fokus på de tingene og kanskje det blir bedre rutiner…
      FORTSETT å vær ærlig om alt du!
      Hilsen ei til med chrons

    2. Nei det har du ikke gjort. Du har heller åpnet en stor dør for mange der ute inkl meg selv. Ved å vise mot og ærlighet slik du gjør i dine blogg innlegg, så forteller du en sann historie mange med deg som også har opplevd, men ikke vist hvordan skulle formulere seg til Andre. Du har fjernet mange tabu temaer som f, eks bleie bruk, uhell, alvorligghets graden mohncrons er for mange. At d å komme innpå sykehus er knall tøft og utfordrende.
      Og at helse Norge fortsatt har en utrolig lang vei å gå før dem er på et akseptabelt nivå.
      Uansett hvor mye du prøver å fororandrer deg, så vil du alltid møte personer som ikke er enig i det nye du måtte mene og si.
      For hver tanke du deler så vil d være minst 1 person eller flere som tenker d samme som du sier.
      Men også en eller flere som er uenige med deg.
      For vær opplevelse du deler på godt og vondt så vil d være minst en person der ute som har opplevd d samme som deg selv.
      men også en viktig per som skal prøve å helle salt i såret + gjøre en fjær til 10 høns.
      Det aller viktigste er å ikke miste deg selv. Dvs at du ikke prøver å forandre deg så mye at du til slutt ikke er enig med deg selv lenger. Mister du den kontrollen, så mister du alt du har bygget opp.
      Jeg heier på deg, sammen med alle de andre som følger deg her inne.
      det er sunt å få litt konstruktiv kritikk, så lenge det fremlegges på en saklig og ryddig måte.
      det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere og erfaringer rikere. Det er disse negative erfaringene som kommer fra tidligere opplevelser og kommentarer som gjør at du alltid kjerper sansene 110 % slik at du hele tiden er 100 % konsentrert og bevisst på hva du driver med. Tenk motsatt vei om du aldri fikk rn negativ kommentar, da ville nok janteloven ha slått innpå radaren din. Samtidig som skeptissen ville vokst om hvor ærlige er dem som svarer her inne.
      Fortsett å være den crohnglede Ida vi alle her inne er blitt så glad i, snart dukker du opp på senkveld og god morgen norge <3
      men før d, i kveld med Ida og hennes crohnglede, kommer snart på nrk1 <3 ✌
      klem <3

    3. Vi vet alle at du har ufør, du blogger om det hver eneste dag, man kan bli veldig lei alt dette nav snakket ditt å anbefaler deg å endre strategi til litt annet enn at uføre ditt og datt!! Andre måter å få PR for!!

    4. kim: jeg er veldig enig med deg. Og du, jeg kommer ALDRI til og miste meg selv. Takk for at du har troen på meg. Senkveld og GMN? Vel, det tror jeg aldri jeg kommer til og oppleve gitt. Men man skal aldri si aldri. Da har jeg i allefall fått spredt et budskap. <3

    5. Til anonym
      Er du lei av og lese det , ikke gjør det da. Det er ingen tvang,helt frivillig.Så slutt og klag.
      Støtter deg jeg Ida, fortsett og skriv som du gjør.Hilsen godt voksen som har levd med Chron i 30 år klem💖

    6. Pleier ikke å kommentere andre sine svar men til vedkommende som skrev dette:
      Vi vet alle at du har ufør, du blogger om det hver eneste dag, man kan bli veldig lei alt dette nav snakket ditt å anbefaler deg å endre strategi til litt annet enn at uføre ditt og datt!! Andre måter å få PR for!!
      1 ingen som har tvunget deg til å følge denne bloggen
      2 slike usaklig kommentarer burde du være for god for å komme med.
      3 Har du ikke noe godt å si, så burde du heller la vær å kommentere.
      4 Du kan tøffe deg på andre siden av tastaturet, men dersom du hadde fått mohncrons så ville du satt stor pris på denne bloggen + verdsatt hvert ord Ida deler her inne.
      5 Aldri! Tråkk på andre som har ligget nede, men klart å komme seg opp igjen. Neste gang kan d være deg som ligger ned, ufør med en alvorlig sykdom.
      6 det lyser lang vei at du er et netttroll som er full av misunnelse og tror dette bare er en lek for moro skyld og en ny rosablogg. Du har tydligvis misforstått alt sammen.
      Skamme deg skulle du.
      1 ris=10 ros
      Til alle som leser dette og til Ida. Unnskyld! jeg er en dannet mann og holder døren åpen for en god debatt, men slike usaklige kommentarer burde personer med respekt for seg selv holde seg for god for å skrive og fortjener ikke plass her inne. Samtidig som du også sårer å lese.
      Håper du får mange fine hilsninger her inne 😊

    7. kim: <3 har ikke skrevet då mye om uførhet egentlig. Men to innlegg har blitt delt med det tema på Dagbladet med få dagers mellomrom. At det opprinnelig var 1 uke melllm dem på bloggen tror jeg ikke leseren fikk med seg. Takk for støtte og fine ord. <3

    8. Nett-troll finnes det overalt,anonym deriblant. Stå på Ida,du er flink og sterk:-) En stor tommel opp for deg! 😀

    9. Er veldig viktig å belyse det negative også ja! Hører og leser altfor ofte at vi ikkje skal klage så mykje vi som har vunne i lotto og blitt født i Norge og heldige er vi definitivt! Men det betyr ikkje at vi skal la det skure å gå sjøl om vi har det bedre enn andre. Uansett kva det er, om vi slutter å bry oss er det vertfall ingenting som blir bedre.. Vi har et bra helsevesen i Norge, men det har jaggu mykje forbedringspotensiale også!

    10. Regner med att disse usaklige kommentarene ikke treffer deg så hardt Ida, men vil allikevel si att de er helt usaklige. Det er så viktig for mange att du fortsetter å skrive rett fra hjertet. Når du har negative opplevelser fra helsevesenet så legger det ett lite plaster på de vonde følelsene.
      Og er man en av de som er blitt sviktet i en viktig fase av sykdommen så hvet man også att det skjer mye som skulle vært gjordt anderledes i det Norske helsevesenet. Heia Ida du belyser dette viktige temaet på en korrekt og flott måte.

    11. Hei flotte Ida. Jeg har ikke fått med meg alt som skjer i det siste. Men jeg så etter innlegg der en var negativ, mener du skrev at det kunne være bedre samkjøring mellom de forskjellige avdelinger innen helsevesenet vi besøker å så vi slipper å fortelle 40 år tilbake i tid. Du klarer å skrive så flott som mange av oss andre ikke klarer. Stå på flotte deg. Stor klem

    12. Reidun Lindstad: de treffer ikke hardt. Dette er min blogg, mine opplevelser og mine meninger. Om noen vil påstå jeg har feil kan de godt det men dette er MIN sannhet. Alle står fritt til og begynne og blogge. Også skriver jeg for de som ser nytten i det jeg skriver. Ikke til de som kun er ute etter å være stygg mot andre.

      En annen fin ting er jo at ingen tvinges til og lese. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg