JEG TRODDE JEG HADDE GOD TID,I DAG FIKK JEG TELEFON OG OPPTAKET TIL TV PROGRAMMET ER OM 1-2 UKER!

Noen dager blir ikke slik en planlegger. Nå er jo det i og for seg ikke noe unormalt for en kroniker, for kropp og hodet spiller egentlig kjeldent på samme lag. Jeg startet dagen kl 05.30 i dag. Jeg hadde nemlig time hos fysio kl 08.00 i dag tidlig. Jeg har jo skrevet om mine muskel og ledd plager før her på bloggen men jeg kommer ikke utenom det nå i dette været i har nå. For det er ikke til og legge under en stol at min kropp og vinter er ingen god kombinasjon. I natt fikk jeg panikk en periode for jeg klarte ikke finne en god sove stilling. Du vet hvordan armen kjennes ut hvis du har holdt en bøtte med innhold rett ut så lenge du klarer? Den følelsen av en verkende smerte og at en er utslitt i musklene. Om det kommer av over anstrengelse så går det jo over men når det er snakk om revmatisme så må du bare gjøre det beste ut av det. 

Reporters with microphones take photo
Licensed from: Margolana / yayimages.com

For og si det slik, ble fysioterapi timen langt i fra en behagelig opplevelse. Men vondt skal vondt fordrive sies det. Etter timen ble alle mine planer for dagen lagt på is, og jeg har gjort minst mulig i dag. Bortsett fra og kose meg med ungene selvfølgelig. 

For noen dager siden fortalte jeg dere om at jeg hadde fått forespørsel om og delta i et TV program, i dag fikk jeg telefon og opptak skal gjøres allerede til uka eller neste uke. Jeg er både glad, spent og fryktelig nervøs på en gang. For dette betyr at jeg kan få satt fokus på noe jeg har skrevet om flere ganger her på bloggen. Jeg ser på dette som en stor kjangs til og nå ut med mine drømmer og håp. Jeg setter meg i en utrolig sårbar situasjon og skal snakke helt åpent, om et tema få snakker om. Jeg ønsker og prate om det for og sette fokus på hvor viktig informasjon og åpenhet er. For om friske mennesker noen gang skal forstå oss syke må vi slippe de inn i det vi er eksperter på og skjule. Timene vi har bak en lukket dør, nettene vi bruker oppløst i tårer på et bad, morgene vi bruker på og få kroppen i gang før vi vekker unger, smerteannfallene vi må takle og hvor mye disse “friske” timene koster oss. For når vi går ut døren så legger vi igjen sykdommen hjemme. Vi har en maske på som viser en sminket sannhet. Så hvordan kan vi forvente respekt og forståelse om vi ikke gir de innsyn i det mørke og vanslikge? 

Composite image of sad blonde woman with head pain holding her head
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

Jeg har bestemt meg for å åpne min dør på vid gap. Jeg ønsker å gi dere et bilde av hele min sannhet, ikke bare den jeg er når jeg er utenfor døren. Jeg gjør det fordi vi kronikere og syke fortjener respekt og forståelse, vi fortjener verdighet og ikke minst respekt. Dette koster jo meg ganske mye, for mange har en mening om alle som våger og rope litt om ting. Det værste er nok likevel og rive ned den muren jeg har bygget for og beskytte omverden for  min sannhet i 15 år. Fallhøyden er jo der, men vet dere hva? Om jeg faller noen ganger så er det verdt det, jeg skal reise meg igjen og fortsette og kjempe for det jeg mener er rett.

Jeg ønsker og være den jeg selv savnet når jeg var 17 år, ny diagnosert og livredd. Jeg skal kjempe for de som ikke orker og kjempe, jeg skal gi informasjon til de som trenger den, men ikke vet hvor de skal lete, jeg skal gi håp om en fremtid til de som ønsker og gi opp, men aller viktigst jeg skal kjempe for en forandring. Jeg kan avsløre at programmet skal gå på NRK. Nå forbreder jeg meg og håper dette kan bidra til mer blest om det jeg kjemper for. Jeg hadde ALDRI i min villeste fantasi trodd at lille meg og min kamp skulle ende på TV. Men disse månedene har gitt meg trygghet på at det jeg gjør er viktig og riktig. Jeg mistet min plass i samfunnet når jeg ble syk som 17 åring. I 15 år har jeg kjempet for å få den tilbake. Nå kan jeg med trygghet si at mi plass i samfunnet er å bruke disse erfaringene jeg har fått i løpet av disse årene til og hjelpe andre. 

Min kamp har ikke vert forgjeves og jeg gleder meg til fortsettelsen. Jeg kommer med mer informasjon fortløpende her på bloggen, men om du vil ha litt inside info så følg min snapp konto. (crohnsglede) Der kommer jeg til og snappe fra selve dagen opptaket skal taes osv. Jeg er også på twitter, instagram og Facebook. Min facebook side finner du HER. Der får du alle mine blogginnlegg, spennende nyheter og intervjuer. Jeg har fra dag 1 sagt at jeg tror det umulige er mulig om du tror på det umulige. Det har jeg bevist på disse månedene. Takk for at dere har troen på meg og kjemper sammen med meg.

 

Vi kan ikke gjøre noe med fortiden, men fremtiden ligger foran oss.

Crohnsglede <3

Delinger settes stor pris på. 

Jeg er dyslektiker så skrivefeil forekommer. Om du har spørsmål, er intrisert i foredrag, trenger støtte, eller har andre ting du ønsker og ta opp med meg så ta kontakt på [email protected]. Jeg svarer på mailer, meldinger og kommentarer fortløpende. Jeg setter stor pris på mine leseres historier og erfaringer. 

#NRK #media #program #tv #spent #glad #blogg #fysioterapi #trygghet #åpenhet #skam #tabu #kroniker #syk #ibd #helse #crohn #crohnsglede #rope #stemme #påtross #minhistorie #mittliv #drøm #samfunnet #uforutsigbar #fremtid #fortid #håp #livsglede #våge #troen #umulig #mulig #blogg #blogger #foredrag #facebook #snapp #instagram #twitter #kamp #fighter #epilepsi #revmatisme #smerter #kroniskesmerter #vinter #kropp #hjelpe #muskel #ledd #fokus #sårbar #informasjon #åpenhet #tårer #skjule #verdighet #respekt #maske #livsglede #hverdagslykke #dyslektiker

8 kommentarer
    1. Dette blir spennende Ida 😊 bare å senke skuldrene, puste med magen og rak rygg <3
      Du er modig som velger og blott legge deg så mye som du gjør allerede. Dette programmet kan faktisk være med på å endre produsenter og helsedirektoratet til et skritt i riktig retning. Håper at takeda også blir nevnt under dette intervjuet.
      For en tid siden så skulle tv2 lage innslag om ibs i helsekontrollen og d ble jo bare tull og tøys.
      Så får vi håpe at NRK faktisk får frem budskapet bedre og ikke klipper for mye av de viktige tingene som du skal komme til å ta opp i programmet.
      Tenk Ida ditt eget program <3 utrolig stolt av deg 😊😊😊😊
      stor crhonglede klem din faste følger på verdens beste crohnblogg <3
      Heier på deg 😃😃😃😃😃😃😃😃😃👏👏👏👏👏

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg