HAR DU HØRT NOE SÅ DUMT! JEG HAR IKKE ORD….

Altså, jeg har hørt mye dumt disse månedene som blogger, I dag skal jeg dele to kommentarer med dere. Nå er jo det å kalle seg en blogger som å spørre om trøbbel. Spesielt når du blir delt i nettaviser. I tillegg er jeg kvinne, en kvinne som står opp for seg selv og som våger å heve stemmen. Jeg har blitt kalt de sykeste ting disse månedene, spesielt innlegget jeg skrev om at “jeg har en høne og plukke med mannfolk”  fikk jeg 4000 sinte menn på nakken av. Om du har lyst på en latter kan du lese innlegget  HER. Husk å les kommentar feltet.  Det som står der, er ingenting i forhold til det som sto på nettavisen sitt eget kommentarfelt. Voksene mennesker som HATER på høyt plan, fordi noen har en annen mening en deg, tuller eller roper litt høyt.

 

Men det tåler jeg godt, faktisk har jeg ledd utrolig mye av det. Spesielt når jeg ble kalt drittkjærring nettopp fordi jeg skrev dette innlegget for gøy. Å kalle meg for drittkjærring er ingen fornærmelse. Jeg har morbus crohn og kan vel krone meg selv med det kallenavnet. Alt jeg har hørt disse månedene har prellet lett av meg. Noe det også må, om man skal våge å skrive om ting som kan irritere, sjokkere og treffe et ømt punkt hos noen. 

Mulig var det nettopp det jeg gjorde, når jeg skrev innlegget som het “Å være ufør er som en evig ferie, som aldri tar slutt.” For at det har engasjert har vært klart og tydelig. Men TO kommentarer i kommentar feltet vil jeg dra frem. Egentlig burde jeg dra frem alle de andre kommentarene isteden, for de sier litt hvor viktige disse innleggene er. Men de kommentarene kan du lese selv HER ,under selve innlegget. For og si det slik, jeg har tørket MANGE tårer. 

Nå legger jeg ut bilde av disse to kommentarene jeg vil dra frem og skriver litt om hva jeg tenker om det. 

 

Ja, hvor skal jeg begynne her? Egentlig blir jeg fryktelig skremt og skuffet. Skremt over at mennesker virkelig tror at det finnes en fasit på ting.Frisk av en kronisk sykdom? Nei du, i dvale kan sykdommen være, men du blir ikke frisk.  Å si at jeg burde være frisk siden kjæresten din er det, er like dumt som om jeg hadde sagt: Jeg liker levergryte så jeg betviler at du snakker sant når du sier du ikke liker det. Teit ikke sant? Jeg blir skuffet fordi det gjør vondt at noen tror jeg ville funnet på min livshistorie for moroskyld. Egentlig er kommentaren så dum at jeg nesten tviler på at han kan mene disse ordene, men jeg har bestemt meg for en ting, å det er å ha respekt for at ikke alle forstår meg og mine valg. Likevel er den kommentaren et kroneksemplar av hvor dømmende mennesker er. For siden han kjente noen med crohn som både jobbet, hadde blitt frisk, reiste på ferier og var aktiv, så kunne han ikke forstå at jeg var ufør og syk. At det faktisk er mennesker som tenker slik, gir meg enda mer lyst til og rope ut om sannheten om å leve med sykdom. For vi kan ikke sammenlignes med NOEN! Om du har lyst og lese mitt direkte svar til personen, så ligger det inne på bloggen.

 

Så er det denne kommentaren her da. Nei, hva skal man si? Om det er et forsøk på og fornærme meg, eller og gi meg kompliment, er jeg ikke helt sikker på. det jeg kan si med sikkerhet, er at det lykkes hun/han ikke med. Men hva får mennesker til å skrive slikt til mennesker de ikke kjenner? Hva får dem til og sette seg ned å spy ut av seg, ting de ALDRI hadde sagt til meg ansikt til ansikt? Eneste jeg kan komme på er feighet, ensomhet og et ønske om å føle seg bedre en noen andre. Her har jeg kun noen få ord og si. Karma is a bitch! 

Nå har jeg valgt å fokusere på kun dette innlegget. Tro meg, det er fine kommentarer i forhold til mye annet jeg må svare på og også slette fordi det er for stygt. Jeg syntes det er trist at noen må spy ut av seg slikt, men om dere har lest min livshistorie, så får ikke en slik kommentar meg til å slutte og blogge. For faktisk er det på tide og snu det rykte bloggere har på seg. Jeg er verken dum eller PR kåt. Jeg har en drøm om at det helvete jeg har vært igjennom, ikke skal være forgjeves. Jeg blogger for å nå ut til mennesker som både har noe å lære om at livet kanskje ikke er så værst alikevel? Og ikke minst for å røre litt i grøter, røske opp i tabuer og hive ut litt skam. 

Herlig ikke sant? For hvor dum går det an å gjøre seg selv? Det er faktisk lov og tenke litt før en skriver, selv når du kommenterer en blogg. 

 

Crohnsglede<3

Jeg har min egen facebook side hvor jeg deler alle mine innlegg pluss masse annet spennende. Om du har lyst til å lese mer av meg så trykk HER, og lik siden min. Jeg er dyslektiker så skrivefeil vil forekomme.

Delinger av innlegg settes stor pris på. <3

#kroniker #nettavisen #facebook #kommentarer #drittkjærring #blogger #blogg #kommentarfelt #nettroll #karma #skremt #skuffet #crohnsglede #crohns #ibd #helse #oppgjør #prkåt #dum #crohnsfighter #fighter #tabu #skam #tenkselv #minhistorie #mittliv #påtross #stolt #foredrag #foredragsholder #trøbbel #nettaviser #delinger #kvinne #hat #meninger #sterkemeninger #drittkjærring #irritere #sjokkere #ufør #engasjert #tårer #fasit #mennesker #betvile #dum #livshistorie #respekt #mittvalg #dømmende #kompliment #fornærme 

11 kommentarer
    1. Altså, skal man le eller gråte? En velger da ikke sin sykdom. Har man en sykdom, så har man en sykdom. Det blir jo det samme som å kritisere en som har fått kreft og ikke har lenge igjen å leve, fordi han ikke har klart å bli kvitt sykdommen, men det burde han fordi X sin kjæreste har klart å bli frisk fra sin.
      Enkelte mennesker leter med lys og lykter etter måter å sparke folk som “ligger nede”, da de føler seg bedre. Tror de.

    2. Må si at jeg ler godt. Særlig av den siste der 😀
      Man må vel bare leve med det faktum at det finnes mennesker her i verden som
      enten mangler noe vesentlig mellom øra, eller bare rett og slett er ute etter å lage kvalme.
      Men DU min vakre Ida. Med bein i nesa, stram ryggrad og sans for selv ironi kan du stå der stolt for alt du skriver i bloggen din! Forsett og finne humor i det disse smålige menneskene skriver.
      STÅ PÅ! Elsker bloggen din!
      Masse klemmer fra meg!

    3. En ting er sikkert, disse menneskene har tydligvis ikke satt seg inni hvordan d er å være kronisk syk. Det at dem er uvitende tyder jo alt på når dem skriver som dem gjør.
      Jeg tror dessverre at noen mennesker føler seg ensom og utenfor samfunnet og må da finne på å hetse personer som har klart seg bedre i livet enn hva dem har gjort selv.
      Han mannen som beskriver sin kjæreste har nok pyntet ganske så godt på sannheten da Mohncrhons er som du sier en permanent sykdom.
      I perioder over mange år kan den gå i dvale før den plutselig blusser opp igjen. Hvor lenger tid d går uten symptomer, hvor nærmere er d før det kommer på nytt.
      Jeg håper selvsagt at denne kjæresten får mange fine stunder til, men bør nok forbrede seg at d kommer tilbake før eller siden.
      Du som super blogger og på vei til å bli kjendis, vil alltid møte på nett troll 👹 som har en pollesi og d er å slenge dritt og uvitenhet på nettet, i håp om å bli en form for kjendis selv.
      Ofte lage dem seg fler kontoer for å prøve å covre seg selv. Bare synd at dem bruker samme ip adresse.
      Jeg synes du løste disse kommentarene på en ryddig og ærlig svar tilbake.
      Jeg veit at disse nett trollene leser denne kommentaren og til dem vil jeg bare si: Få dere en blogg selv og skriv om det som fenger dere. men ikke kapre oppmerksomheten her inne som faktisk er til nytte og stor hjelp og trøst for alle de tusener som bruker denne bloggen , nettopp for å søke trøst og råd rundt en så alvorlig sykdom som Mohncrhons er.
      Jeg veit at du kanskje føler litt på det, men husk på alle de andre over 22000 som heier på deg og som gleder seg hverdag til å lese siste nytt på crohnsglede Norges tøffeste blogger og morgendagens nye kjendisblogger.
      Ønsker deg og dine en kjempefin kveld 🌃 ta vare på hverandre 💖 i morgen blir en kjempefin dag 😃
      Stor chronsglede klem 💖

    4. Jeg er ikke lengre sjokkert over hva som kommenteres over internett, jada, vi har ytringsfrihet og flott er jo det. Men det er forskjell på å være ærlig og det å være fullstendig fri for filter og tankegang. Høflighet er gratis, det er bare å forsyne seg!

    5. Kim: kjære deg. Hva skal jeg si? Jeg takker for ordene dine. Også er det sånn at jeg viste jeg kom til å få mye dritt. Men tro meg, har vært i hardt vær før. Så det at noen velger å bruke tiden sin slik får være dems greie. Men jeg finner meg ikke i trussel. Det blir gjort noe med. 😉

      Takk du. <3

    6. Hei Ida!
      Denne er til kkari og håper også “smålig skeptisk leser” leser den også.
      Til kkari
      Hadde egentlig ikke tenkt å kommentere dette, men jo mere jeg tenker på det jo mere irritert og forbannet blir jeg. For det første burde du skamme deg, du skriver at du ikke har lest men likevel kommenterer du!! Hvor dum går det an å bli (men gjetter på du har lest likevel). Og du kan ikke kommentere noe du ikke har det minste peiling på, for dette kan du ingenting om. Foreslår at du for noen til å sette telefonen din på ringing 30 ganger i døgnet til ulike tider i en uke, og hver gang den ringer må du gå til et toalett og vente 5 minutter (uansett hvor du er). Og skal du ut en dag så ikke spis føre du går ut, du vet ikke når det ringer og du skal på do. Og ikke planlegg noen ting (kino, restaurant besøk, vennebesøk osv.). Du må hele tiden tenke på når telefonen ringer og du har dobesøk. Da vil du få et bitte lite innblikk i hvordan det er å være syk med morbus crohn. Regner vel egentlig med at du aldri kommer til å lese dette, da jeg ikke har lagt inn noen bilder.. Kan du foresten lese i det hele tatt? For meg så virker du som en selvopptatt hjernedød person uten empati for andre….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg