SOM SYK HAR DU ET ANSVAR!!

Jeg har hatt noen travle dager nå. Med 5 plass på blogglista i går, og 4 plass i dag, har det ikke vært stille for og si det slik. Jeg har svart på meldinger, telefoner, mailer og kommentarer. Det som overrasker meg mest, er hvor lite negativt det har kommet. Noe har det jo selvfølgelig vært, men det er for det meste uvitenhet. Og det er jo akkurat derfor jeg har bestemt meg for og blogge. Jeg har fått spørsmål om hvorfor jeg ønsker å utlevere noe som er så privat og som vil sette meg i den boksen som alle syke blir satt i. Svaret er jo veldig enkelt, det er nettopp det som er grunnen til at jeg blogger så åpent om mitt liv som kronisk syk. 

 

For vi som kronikere føler oss jo mindre verdt og til sidesatt i samfunnet. Vi føler at vi er lengst ned på rangstigen. Det er ingen tvil om at politikere og samfunnet generelt bidrar til den stigmatiseringen, men vi må gå litt i oss selv også. For vi er faktisk litt med på og bidra til det. Det er få som vil snakke om seg selv som syk eller ufør. Vi vil jo ikke bli sammenlignet med de steriotypene som samfunnet har laget av oss. Men hvordan skal vi få snudd holdninger da? Hvordan kan vi bevise dem at de tar feil, om ikke en gang vi som er syke våger og stå opp for oss selv?

Så her er jeg.

 

Jeg er snart 32 år, fikk livet mitt snudd opp ned som 17 åring når jeg fikk en alvorlig kronisk sykdom, som heter morbus crohn. Jeg har etter det kjempet en enorm kamp for et godt liv, på tross av sykdom. I løpet av disse årene som syk har nye diagnoser dukket opp og i 2014 kom spikeren i kista. Jeg ble ufør. Plutselig var jeg en av de snyltrene, en av de som ikke bidro til samfunnet og en av de som var blitt en verketå. 

Ja, det letteste hadde vært og fortsette og stikke hodet ned i sanden, latt folk tro og mene ting om meg og andre mennesker som har vert igjennom og går igjennom ting få kan forstå. Men jeg har aldri tatt den lette veien. Jeg kan ikke forvente at noen respekterer meg om jeg ikke har respekt for meg selv en gang. Der har dere grunnen til min enorme åpenhet og ærlighet rundt tema som er betente og vansklige. Jeg våger fordi noen må stå opp for seg selv for at andre skal se hvordan sannheten er. Jeg er verken en verketå eller ressurs svak. Det har jeg i grunn bevist disse 6 månedene med blogging. Jeg har fått til utrolig mye på kort tid på tross av sykdommer og hindringer. Jeg sitter ikke i sofa´n hele dagen og nyter livet som ufør. Jeg kjemper en daglig kamp for et verdig og godt liv samtidig som jeg føler min største drøm om og få syke til og tro på seg selv. Om å få friske til og se hvem vi egentlig er og ikke mist: Gi håp om at alt er mulig selv om oddsen er imot deg.

 

Jeg ser at min åpenhet har en betydning, å selv om jeg føler meg totalt oppskrytt om dagen etter alle de flotte meldingene, kommentarene og mailene så er jeg stolt. Jeg er stolt fordi jeg ser det gir håp. Der har dere grunnen til at jeg så ærlig om meg og mitt. Jeg ønsker å vise at jeg ikke er ei som har gitt opp, men ei som ønsker og bidra på den måten jeg kan. Så får vi som syke svelge noen kameler og tro på oss selv. For selv om sykdom har tatt plass i vår kropp, så er vi ikke sykdommen. Det er så uendelig mye igjen. Vi må bare våge å bruke de ressursjene vi har, se det vi kan og være stolte over alt vi får til på tross. 

Jeg er ubeskrivelig stolt over at jeg har turt. Samtidig som tårene mine bare triller, fordi det betyr mer for meg en noen kanskje forstår. I 15 år har jeg manglet en plass i samfunnet. Nå har jeg funnet den. En jornalist fra øp  spurte meg hvofor jeg gjør dette, svaret er enkelt:

Jeg ønsker og være den jeg selv ikke hadde når jeg var 17 år og ny diagnosert. 

 

Crohnsglede<3

​Følg min Facebook side HER. Der legges alle blogginnlegg ut slik at det er enkelt og få de med seg. Jeg setter stor pris på om du vil følge meg på min vei mot et bedre og inkluderende samfunn. Jeg deler mine oppturer, nedturer. Jeg holder foredrag om livet mitt og mine erfaringer så bare ta kontakt om det er ønskelig. Mitt motto er: ingenting er umulig om man tror på det umulige. Jeg har valgt og være åpen for at andre som kommer etter meg skal få en enklere vei og gå en jeg har hatt. Jeg er dyslektiker så skrivefeil vil forekomme. 

#kroniker #nettavisen #delinger #blogg #blogger #kronisksyk #crohn #revmatiker #epilepsi #drømmer #åpen #ærlig #samfunn #håp #påtross #crohnsglede #fighter #crohnsfighter #annsvar “politikere #diagnoser #ufør #5.plass #4.plass #blogglisten #60000lesere #stolt #blogglisten #negativt #uvitenhet #mindreverdt #tilsidesatt #stigmatisering #våge #snylter #verketå #åpenhet #betydning #skam #tabu #oppskrytt #stolt #journalist #østlandsposten

 

 

6 kommentarer
    1. Den plassen fortjener du ikke. Du skulle vært på 1. plass. Du er utrolig dyktig til å skrive og du skriver innlegg med mening i.
      Jeg elsker bloggen din og kommer til å bli en fast leser 🙂
      Ønsker deg en kjempefin dag videre 🙂

    2. Det står respekt av det å klare å være åpen om sin egen helse. Ønsker deg masse lykke til. Blogging har så langt vært bare til glede for min del.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg