JEG HATER DET JEG ELSKER…….

Noe av det som er kjipest med denne sykdommen er at mitt forhold til mat har blitt veldig ødelagt. Jeg vil kalle det et elsk/hat forhold egentlig. For jeg elsker mat, har alltid gjort det og alltid elsket lange måltider med masse spennende smaker. Jeg var nok det som ofte blir beskrevet som lubben før jeg ble syk. I hvertfall fra jeg gikk i 1 klasse av.  Jeg elsket middag, kaker, godt pålegg og deilige sauser. Mamma fortalte meg for en stund siden, at jeg ofte spurte hva det var til middag før frokosten var spist. 

Men så begynte mat og gi meg fryktelige smerter og ubehag. Et måltid kunne få meg ned i knestående før måltidet var spist opp, og for ikke og snakke om timesvis på do. Når diagnosen var satt, ble jo mat et ikke tema i lang tid. Jeg ble satt på total tarmhvile, noe som betyr null mat og kun drikke i begrenset mengde. Jeg fikk operert inn en cvk som er en slags veneflon, men den går inn i en mye større blodåre. Dette får jeg så og si hver gang jeg er lagt inn, fordi jeg får så mye medisiner at mine små årer tåler det dårlig. Jeg får da en tynn plastikkslange operert inn i hunden min og inn i blodåren under kravebeinet. Det blir gjort på en oprasjonsal l med lokalbedøvelse og med beroligende om jeg trenger. 

Male surgeon posing in an operation theater
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

I cvk fikk jeg ernæring. En stor pose med en slags hvit guffe dryppet inn i meg nesten hele døgnet. Jeg hadde kun få timer fri. Alle disse oppholdene på sykehus uten og spise mat har ødelagt sultfølelsen min. Jeg kan helt fint gå en hel dag uten mat. Nå skal det sies at jeg kan tenke at smaken hadde vært godt, men som skrevet om i tidligere innlegg gir mat meg så mye smerter at jeg velger og la være og spise. Jeg husker en gang jeg hadde hatt tarmhvile i nesten 3 måneder, Jeg skulle få lov til og spise og fikk beskjed om å teste et rundstykke. 

Jeg satt i spisesalen på sykehuset og smurte et halvt rundstykke med leverpostei. Jeg fikk en reaksjon jeg ikke var forberedt på den gangen. For under tarmhvilen hadde jeg drømt om og tygge mat. Disse månedene i sykesengen uten mat hadde vært tøffere en jeg hadde forestilt meg, samtidig som det var godt og slippe smertene maten ga meg. Jeg hadde drømt om den dagen jeg skulle sette tennene i mat igjen og nå var den der. Jeg tok rundstykket opp til munnen og tok den til munnen. Tårene mine strømmet nedover kinnet mitt og i det jeg tok en bit begynte jeg og le… Jeg tygget og tygget på denne bitte lille biten og viste liksom ikke helt hvordan jeg skulle svelge.  Latteren min og tårene stoppet ikke, det halvtørre rundstykke med leverpostei var et fantastisk måltid. Et måltid med ekstremt mange følelser. 

Jeg tror nok sykdommen og alle lange innleggelser med tarmhvile har ødelagt min sultfølelse og normale forhold til mat. For selv hvor mye jeg elsker smaken av mat, så hater jeg det maten gjør med meg. Derfor har det blitt et elsk/hat forhold. Jeg er livredd for fiber, har faktisk ikke spist en grov brødskive på 15 år. Jeg har perioder jeg nesten ikke spiser annet en supper eller most mat og perjoder jeg ungår mat for alt det er verdt.

 

Men så er det den matelskeren i meg som innimellom gjør at jeg spiser den maten jeg vet jeg blir dårlig av. Noen ganger er et godt måltid mat verdt noen timer på do. Det er kun meg det går utover og jeg klager ikke når jeg får straffen min etter et herremåltid. Maten jeg spiser må tygges godt og være riktig tilberedt for at jeg skal tåle den godt. Jeg kommer til og dele noen oppskrifter på mage vennlig mat (som passer meg vel og merke) fremover. Supper er min favoritt når magen krangler. Så følg med om du vil ha noen enkle oppskrifter.

 

Crohnsglede <3

​Følg min Facebook side HER, Jeg skriver om mitt liv som kroniker. Om oppturer, nedturer, utfordringer, tanker, mestring og livsglede. Også skriver jeg om min største drøm, Jeg ønsker og bli noe på tross av sykdom. Jeg ønsker og bruke mine erfaringer til og hjelpe andre. Lik siden min og få tilgang til alle mine blogginnlegg, intervjuer og oppdrag. Jeg er dyslektiker så skrivefeil vil forekomme. 

Delinger blir satt stor pris på. <3

#kroniker #ibd #mat #tarmhvile #crohn #crohnsglede #fuckcrohn #crohnsfighter #fighter #påtross #mittliv #minhistorie #påtross #sykdom #helse #sykehus #innleggelser #elsk #hat #matelsker #oppskrift #supper #magevennlig #sulthetsfølelse #opplevelse #tårer #lubben #matglad #smerter #diare 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg