JEG SKJULER NOE, KAN DU SE HVA?

Jeg har altid har elsket denne årstiden, sett de nydlige fargene, kjent den deilig klare og kjølige luften, kjent solens varme stårler en tidlig oktober morgen i et ellers rimbelagt landskap. Denne årstiden har alltid fått meg til å smile og kjenne en innvendig glede for å få lov til å bo i et land med 4 unike årstider. Jeg har alltid sett høsten som en tid med masse turer i skogen, kakao, bål og lange gåturer osv.

Nå er det ikke slik lenger. 

 

Høsten bringer med seg denne kulden. Kulden som gir meg leddsmerter, som kun de som har det selv kan forstå, hvordan det er å leve med. Høsten som for meg var en årstid jeg så frem til, har blitt en årstid som markerer starten på mange måneder i store smerter og ubehag. Jeg har nemlig Morbus Crohn. En fordøyelses sykdom som kan gi innflammasjon fra munnhule til rumpa. Tarmer, magesekk, hals, munn osv kan bli dekket av store sår som gjør det og spise mat til et mareritt. 

 

Nå sitter du kanskje å lurer på hvorfor jeg klager på ledd smerter når jeg har en fordøyelses sykdom? For ledd har vel ikke noe med magen og gjøre? Vel, det har nemlig det. For Har du IBD (crohn eller ulcerøs kolitt) er det en kjangs for at du utvikler tilleggs sykdommer. Sykdommer du ikke tenker på kan høre sammen med min crohn. 

Det kan være ledd problematikk, hud sykdommer, øyesykdommer osv… Slik at for mange, i allefall etter noen år med sykdom blir det bare mer og forholde seg til.  Når du har lært deg å akseptere livet med en sykdom kommer det gjerne nye plager. Jeg skal være helt ærlig å si at disse månedene jeg har i vente nå er beintøffe. Jeg har allerede fått kortison injeksjoner i albuen for å kunne ha litt mindre smerter, men hva da når hele kroppen blir full av disse irriterende, vonde og kjipe smertene? Man blir desperat etter lindring. En lindring som ikke kommer skikkelig før ut i mai en gang. 

 

Ingen kan se på meg at jeg er en kronisk smertepasient. På lik linje som ingen kan se på meg at jeg har crohn eller revmatisme eller epilepsi.  Det folk ser er ei jente som smiler, ikke er så mye ute og som bruker mye ull. Kanskje tenker du at jeg må være veldig glad i hjemmet mitt? At jeg liker å sitte inne i stua mi og tenne lys og nyte mørket? Vel, sannheten er at jeg har ikke noe annet valg en og like det. Jeg kan ikke lenger nyte timesvis ute med ungene mine uten at det straffer seg. 

Selv det og ha det for kaldt på soverommet gjør at jeg kan våkne opp med en smerte jeg har vanskelig for å beskrive i mange av kroppens ledd. Hos meg er det skuldre, albue, fingre, korsrygg og knær som er verst. Jeg beskriver smerten som en brennende intens og irriterende smerte. en smerte en blir desperat for og bli kvitt. Problemet er bare at jeg blir ikke kvitt den, Jeg kan lindre den litt  med varme, smertestillende og massasje, men den slipper ikke taket. 

Så nei jeg liker ikke høsten slik jeg pleide lenger. Om jeg er bitter? Nei, jeg er takknemlig fordi om sommeren har jeg det fantastisk! da slipper noen av plagene mine taket. Så selv når livet mitt er smertefullt og kjipt så smiler jeg. For etter en mørk, våt og kald høst og vinter kommer våren igjen. Og den følelsen når solen varmer opp stive ledd og gir meg følelsen av normalitet er det som er min gulrot til å mestre hverdagen min i disse månedene. Jeg vil ALDRI gi sykdom mitt sinn. Selv om den har tatt min kropp så smiler jeg, leker med barna og jakter på mine drømmer. 

 

Sykdom prøver kanskje å sette en stopper for mine hårete mål og drømmer, men jeg finner bare en ny sti jeg kan bruke. Denne høsten skal jeg bruke til å legge plan for hvordan jeg skal hjelpe andre med IBD og kroniske sykdommer i fremtiden. For DET kan jeg gjøre på tross av, eller faktisk på grunn av sykdommen. 

Husk at livet er verdifullt, om du leter etter det verdifulle. <3

 

Crohnsglede<3

Følg min Facebook side HER. Der legges det ut nye blogg innlegg og annet spennende. Setter stor pris på om DU vil følge meg. 🙂 Jeg er dyslektiker og skriver blogg på tross av de utfordringene det gir. Jeg vil vise at det er MULIG om du tror på det UMULIGE. Derfor vil det finnes skrivefeil i innleggene mine. 

Del gjerne innlegget på din facebook eller andre relevante sosiale media.

Jeg holder foredrag om min historie. Jeg ønsker og komme rundt i norge og gi andre et innblikk i min historie, min livsmestring og livsglede på tross av sykdom. Om du trenger en pasienthistorie eller lignende så ta kontakt (se kontakt info) Jeg ønsker og sette fokus på hvordan det er og leve med kronisk sykdom men alikevel leve et godt liv. Ta kontakt da vel. 🙂

#crohn #ibd #bitter #helse #foredrag #minhistorie #pasienthistorie #mittliv #cronsglede #crohnsfighter #fighter #livsglede #høst #epilepsi #revmatisme #Dyslektiker #blogger #Blogg #Foredragsholder #verdifult #mindrøm #drømmer #hjelpe #ærlighet #budskap #ekte #facebook #kronisk #kroniker #smertepasient #kronisksmerte #smiler 3påtross #fremtid #håretemål #kamp #verdighet #sykdom 

4 kommentarer
    1. Får du ikke noe smertestillende for smertene dine? Sliter selv mye smerter, men oxynorm og oxycontin har hjulpet meg masse. Håper du får det bedre:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg