Å BLI MOR REDDET MEG FRA ET LIV JEG IKKE ØNSKET OG LEVE.

Jeg har tidligere skrevet på bloggen, om min reise som kronisk syk. Når jeg ble syk klarte jeg ikke å finne min plass i samfunnet. Alt jeg ønsket å mestre feilet jeg med, jeg mistet etterhvert håpet og troen på at jeg kunne få et bra liv. Det gikk bare nedover med meg, frem til jeg var i en så dyp dal at hverken sol eller glede lenger traff meg. Jeg ble likegyldig og unngikk og kjenne på føleser. Jeg bare eksiterte og dyrket sykdommen. For jeg så kun på den Ida jeg var før jeg ble syk, som fasiten til et godt liv. 

Det er mange år jeg sliter med å relatere meg til, som jeg ikke kan forstå hva jeg drev på med. Det værste oppi min idiotiske sykdomsdyrking og selvmedlidenhet var at jeg såret de rundt meg, uten å tenke på det en gang. Nå gikk jo jeg på EKSTREME mengder morfin på den tiden, noe som også visklet ut mine grenser for hva som er rett og galt. Men så kom jeg ditt at jeg ønsket å leve. Jeg ønsket å bevise at selv hvor jævelig det så ut for meg, klarte jeg å ta grep og bli et menneske igjen. 

Jeg begynte den klatringen med å tilgi meg selv, og akseptere min fortid allerede i 2008. Men det var først i 2009 når jeg ble mamma at jeg begynte å kjempe på en helt annen måte. For plutselig hadde jeg et barn som trengte meg, som jeg ønsket å være verdens beste mamma for. Jeg er heldig som har fått 3 velskapte barn, barn jeg aldri kan se for meg et liv uten. Jeg har gått min vei mot å akseptere og godta meg og min fortid samtidig som jeg ble mamma til fler og fikk oppleve verdens beste gave. Nemlig kjærligheten en mor har til sine barn. 

 

Jeg har bestemt meg for at ungene altid skal gå i første rekke. Det betyr at jeg må si nei til mye fordi min tid er så knapp med gode minutter. Å hva er viktigst for meg? 30 minutter på kafe eller 30 minutter med ungene mine? Valget har vært lett for meg å ta. Jeg har valgt familien først. Noe som har vært vanskelig å forstå for familie og venner til tider, men det er et riktig valg for meg. 

Mine barn har ikke valgt en syk mamma. Men de har meg, og jeg skal gjøre det jeg kan for å være en så god mamma de fortjener. Jeg har tre unger å kjempe for, tre unger som jeg gladelig smiler til og nyter livsgleden med. Selvfølgelig har i våre tøffe dager. Å ha en syk mamma er ingen spøk. Men trygghet og ærlighet står høyt hos oss. Ingen spørsmål skal svares defust, for barn fortjener ærlighet og trygghet på at vi sier sannheten. 

 

Det er en ting jeg sliter med som mor og det er å slippe andre til. Jeg har et stort behov for ungene mine rundt meg å er nok definisjonen på hønemor. Nå sitter jeg og Robert i stua med kun et barn i huset. Elida og Isak er på hyttetur med moa og beppe. Og selv om jeg innrømmer at det er deilig, så savner jeg de veldig. For meg er mine barn utrolig viktig for meg. Som syk føler jeg nok det stilles ekstra krav til meg på en måte. 

Jeg håper barna mine som voksene vil se tilbake på en tid hvor vi på tross av utfordringer i familien har levd 100%. Hvor det har vært mye glede og latter. Og selv hvor teit det høres ut så gir disse tre ungene meg en grunn til å kjempe. Jeg ønsker å vise dem at selv om livet egentlig ser mørkt og svart ut så kan man ta ansvar og snu livet på rett kjøl igjen. Jeg er stolt av den jobben jeg har gjort, Jeg har akseptert og tilgitt meg selv. 

 

Også sluttet jeg å kjempe for å få tilbake den friske 16 åringen. Det var først når jeg aksepterte sykdommen som en del av meg at jeg så muligheter. Disse 15 årene med nedturer og oppturer har gitt meg en ryggsekk full av erfaringer. Erfaringer jeg er stolt av og glad for at jeg kan dele med dere og andre. For livet er verdt å kjempe for, man kan ha et fantastisk liv på tross av sykdom om man ser muligheter og ikke hindringer. 

Livet er nå, og vi er selv ansvarlige for å gjøre det til noe vi kan være stolte av. 

Nå skal jeg og Robert kose oss med Ludvig og hverandre i helgen. 

 

Crohnsglede<3

Følg min Facebook side HER, der legges ut alle blogginnlegg og andre relevante ting. Jeg blogger om livet på tross av sykdom. Om mål, drømmer og ønsket om å gjøre en forskjell. Jeg er dyslektiker så skrivefeil vil forekomme. 

delinger blir satt pris på. 

#kroniker #mamma #forelder #fortid #syk #kronisksyk #helse #barn #ibd #crohn #crohnfighter #fighter #crohnsglede #fuckcrohn #håp #drømmer #blogg #Smertestillende #medlidenhet #tilgi #godta #fremtid #Rettkjøl #Akseptert #påtross 

2 kommentarer
    1. Så herlig innlegg, ønsker deg en fin helg 🙂 (Har foresten en stor giveaway konkurranse på min blogg, det du kan vinne mange fine premier. Bli gjerne med)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg