Å ELSKE NOEN PÅ TROSS. <3

Noe mange med kronisk sykdom tenker på, har ofte med kjærlighet å gjøre. Jeg var ingen unntak. Når jeg fikk Crohns som 17 åring var jeg sikker på at jeg aldri kom til å finne ekte kjærlighet. Sannheten var selvfølgelig ikke så drastisk, men den redselen var utrolig sterk og ekte. Jeg har alltid vert ei jente som har likt meg i forhold. Jeg trives med dette mennesket som elsker deg og som du elsker tilbake. 

love couple
Licensed from: adrenalina / yayimages.com

Jeg husker jeg gråt mange tårer som 17 åring, fordi redselen for ensomhet var så stor. Redselen for og aldri kunne skape min egen familie. Jeg var single når jeg ble syk, likevel klarte jeg å få meg en kjæreste (en jeg hadde kjent en stund) i denne grusomme sykdomstiden. Ekte kjærlighet var det ikke men det var alikevel en stor og vond sorg for meg når han valgte å gå ut av sykehuset, fordi han ikke taklet meg som kronisk syk. Han forlot meg når jeg trengte han som mest. Dette gjorde jo også at redselen for ekte kjærlighet ble enda større. Jeg fikk en kjæreste til i løpet av disse årene, men ekte kjærlighet var det ikke. Vi dro hverandre ned, i stede for opp. Tror ingen av oss så det før vi ble lykkelige på hver vår side etter bruddet. 

Broken heart
Licensed from: badmanproduction / yayimages.com

 

Redselen er nok ikke noe mindre om man blir syk når man er i et forhold. Vil partneren forlate meg? Blir han/hun her i sympati? Vil hun/han klare å elske meg når jeg er på det svakeste? Spørsmålene er like mange og vonde å tenke på, når man er i et forhold å blir syk som om man går inn i et forhold hvor den ene alerede er syk. Jeg måtte kysse noen frosker før jeg fant min prins. Prinsen som tør å elske meg på tross av sykdom

Kunsten med å dele livet med en kronisk syk er jo å være forberedt på disse vonde og tøffe periodene. At man takler å se den du elsker alvorlig syk er en ting, men i tillegg skal det også klare å leve så til de grader på de gode dagene. Jeg har min wingman. Han jeg tør å vise meg sårbar til, som har holdt meg i hånden når tårer har trillet, som kjemper kamper når jeg selv ikke klarer å kjempe, som setter grenser når jeg selv ikke klarer å sette dem, som lar meg late som jeg er frisk når jeg har en god dag, som kysser meg like lidenskapelig når jeg ligger i en sykehus seng og kjemper, som når vi deler de gode livet sammen. 

 

Når jeg ble sammen med Robert hadde jeg bestemt meg for å være alene minimum et år. Jeg hadde hatt ekstremt tunge år med prøvelser få kan sette seg inn i. Jeg hadde vært i bunnen hvor jeg tror mange hadde valgt å avslutte livet, fordi det var blitt for vanskelig å leve. Jeg har bare aldri vært en som slutter, jeg er en figther. Etter noen ekstremt tøffe år hvor alt hadde gått i mot meg var jeg klar for å ta tilbake livet mitt. Bevise for meg selv at jeg var verdt å kjempe for. At livet var verdt å leve, om man tok tak i ting å startet på nytt. Jeg valgte å fortelle Robert ALT om meg. I håp om å kanskje skremme han bort, fordi det skremte meg å kjenne på det jeg kjente på. Jeg viste at om han ble hos meg etter at jeg hadde fortalt han om min fortid, min sykdom men ikke minst om hvor usikker min fremtid var, ja da var det en som elsket meg for den jeg er. 

man giving his fake heart
Licensed from: muuraa / yayimages.com

 

Robert ble, og selv om usikkerheten innimellom kommer så vet jeg at han blir. Han elsker meg på tross av alt og  han elsker meg for den jeg er. Vi lever intenst på gode dager, vi snakker lite om sykdom noe jeg er så glad for. Han behandler meg som en frisk, han har altid hatt troen på meg selv der jeg har vært uten den. Jeg vet at fremtiden vår er uviss. Jeg vet IKKE hvordan dagen i morgen er, jeg vet ikke hvordan livet mitt blir. Det jeg vet er at vi er to, jeg vet at han aldri vil svikte meg og at  jeg ikke vil svikte han. Robert gjør meg til et bedre menneske. Han har en stor fortjeneste for at jeg har kommet meg hit jeg er i dag. Jeg har en som er stolt av meg, som tror på at jeg kan og som med glede tørker tårene mine når jeg ikke makter å være sterk. 

 

Å være kjærester hvor en er syk er virkelig en utfordring. Men at man kan oppleve kjærlighet er det ingen tvil om. God kommunikasjon er nok ekstra viktig når en har store utfordringer i et parforhold, også er det viktigste av alt og aldri gi opp håpet om en bedre dag i morgen. Jeg har lyst å si til alle som er redd for å bli alene eller bli forlatt, at det finnes mennesker som elsker på tross av sykdom. Redselen er nok kanskje litt irrasjonell også, for hva hadde du selv gjort? hadde du forlatt den du elsker, om den plutselig ble kronisk syk? Eller hadde du rygget fra en potensiell partner som du fikk hjerteklapp av, å virkelig kjente du ville ha om du fikk høre personen hadde en kronisk sykdom? 

Om kjærligheten er ekte så er det verdt å kjempe for. Å de som ikke ser verdien i å kjempe er ikke verdt å ha uansett. Redsel for ensomhet er nok noe av det vanskeligste en lever med som nydiagnosert, sammen med redsel for hva fremtiden vil bringe.

En kronisk sykdom gjør ikke at ekte kjærlighet visner,

det gjør heller at kjærligheten gror seg enda sterkere og mer intenst. 

For man elsker ikke bare, man elsker på tross…..

 

 

Crohnsglede <3

​Følg min Facebook side HER, der deles alle blogginnlegg slik at du ikke går glipp av noe. Samtidig deler jeg også andre relevante ting som har med min kamp for å få til min drøm. Min drøm om å kunne jobbe på gode dager med det jeg bryr meg mest om. Nemlig å gjøre fremtiden bedre for oss med IBD. Jeg ønsker å være den jeg selv ikke hadde som 17 åring og livredd. Jeg er dyslektiker så skrivefeil vil forekomme. 

Delinger blir satt stor pris på. <3

#kjærlighet #kronisksyk #kroniker #helse #familie #redsel #nydiagnosert #syk #crohn #IBD #crohnsglede #crohnsfigther #figther #kamp #ektekjærlighet #vondt #brudd #ensomhet #tårer #fortid #nåtid #fremtid #leve #livsglede #sammen #påtross #sterk 

4 kommentarer
    1. kjempefint skrevet <3 minner mykje om min tilstand. Er veldig redd for å få meg kjærest..føler at "alle"flykter frå meg, når de får vite om mine sjukdommer og min vansklige/grusome barndom. Barnemishandlig ligg i botn av mine fysiske sjukdommer. Har jo ikkje lyst til å bli aleine resten av mitt liv. Vil ha noen som vil ha meg som eg er 🙂

    2. Laila johanne vangberg: kjære deg. <3 det finnes noen som vil ha deg. Du må bare tørre og se det. Stor klem til deg. Trist og høre du har hatt og har det tøft.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg