ANSATTE HOS TAKEDA PRØVER SEG I SKOENE TIL OSS MED IBD.

#SPONSET#

Jeg har vært hos Takeda i Asker i dag. Årsaken har jeg holdt hemmelig for dere lesere, å det av en god grunn. Vi kronikere har nok mange ganger tenkt at vi gjerne hadde lånt bort skoene våre, slik at friske kunne forstå litt av vår hverdag. For det er uten tvil tøft og utfordrende, å leve med kronisk sykdom. Det er akkurat det 18 ansatte på Takeda gjør nå, de prøver på en måte skoene våre litt. 

Utrolig ikke sant?

For noen uker siden, ble jeg kontaktet med forespørsel om å være med på noe som ga meg ståpels, og tårer i øynene. Noe jeg sa umiddelbart ja til. Dette er et av de letteste sponset innleggene jeg har skrevet. Jeg skal skrive om et prosjekt som heter “in their shoes”. 

Å nå som du leser dette lever 18 ansatte, deriblandt direktøren for Takeda (tidligere Nycomed) som oss med ibd. Takeda i Sveits har utviklet en app hvor deltagere i to døgn, skal motta push meldinger med oppgaver og spørsmål de må ta stilling til. Nå høres dette kanskje lett ut? men tro meg, jeg har vært sammen med disse menneskene i dag, å dette  er virkelig seriøse greier. Deltagerne har fått utdelt en sykdomsprofil. Der står det litt om aktiviteten på sykdommen, hvilken sykdom de har og hvordan de har det. Nå er det viktig å få frem, at disse deltagerne skal leve som seg selv disse dagene. De skal gå på jobb, delta på sine vanlige sosiale aktiviteter og gjøremål. De skal virkelig få kjenne på hvordan det praktiske kan være. Selvfølgelig kan verken såre rumper eller magesmerter simuleres, men tror virkelig dette blir utfordrende nok. 

 

I tillegg til det skal de motta beskjeder om å gå på do, skifte tøy, gå mer på do, kanskje skifte på sengen osv. Når de får disse beskjedene må det gjøres umiddelbart, å rapporteres tilbake til app’n. Enten med bilde, film eller tekst. Alle deltagerne ble utstyrt med en bag med remedier de vil trenge disse dagene. Å jeg kan avsløre at det ligger mange ting oppi den bagen som er godt kjent for alle oss med IBD. 

Jeg vet både menn og damer som er med på prosjektet, må kjenne på hvor skambelagt å vanskelig det er å ha sykdommen når de finner bleier i bag’n. Enda vanskeligere blir det når de får beskjed om bruke dem.. At de får det tøft, er det ingen tvil om. Men de skal gjøre dette i to dager. Jeg velger å dele det jeg sa for å motivere deltagerne, med dere lesere. Dette var slutten på min historie. 

 

Nå skal dere ut ut å leve som oss i to døgn. Jeg er full av beundring for deres pågangsmot og deres vilje til å sette dere inn i våres utfordringer. Jeg vet dere kommer til å få det tøft. å jeg vet at dere får trangen til å gi opp. eller kanskje jukse litt? Jeg vil at dere skal huske på det jeg sier nå. Dere skal gjøre dette i to døgn. jeg kan aldri gi opp, jeg kan aldri jukse. Så for meg å mine medbrødre og medsøstre ber jeg dere om å holde ut disse to dagene. etter det kan dere gå tilbake til å leve deres vanlige liv. Et liv jeg og mine IBD søsken mest sannsynlig aldri vil kunne få oppleve igjen. Jeg heier på dere å er utrolig stolt og rørt over det dere gjør. 

Ikke feig ut.

 

Jeg er stolt og rørt over Takeda sin vilje til å forstå og sette seg inn i vår situasjon. Jeg gleder meg til å fortelle dere hvordan det har gått med dem.Takeda går forran som et godt eksempel her, et eksempel som viser en vilje til å gjøre en stor forskjell. Vi med IBD fortjener å bli sett og satset på. Å jeg har håp om at det Takeda gjør her, kan gjøre en stor forskjell. At jeg får lov til å ta del i dette, betyr så mye for meg. Til felles har vi, at vi ønsker forandring å bedre fremtid. 

Jeg heier på deltagerne, å gleder meg til å høre hvordan dagene har gått. Også gleder jeg meg til å dele resultatet med dere. For dette ER med på å sette fokus på en sykdom, som er tabubelagt og vanskelig å leve med. Tenk om NAV, leger, sykepleiere, bleiefabrikanter, helsemenisteren, fastleger og andre relevante mennesker kunne oppleve det disse 18 går igjennom nå? Jeg VET det ville satt lys på det jeg jobber hardt for å belyse. 

Så nå tar jeg av meg hatten for Takeda som virkelig fortjener skryt for å jobbe for en ny og bedre femtid med FOKUS på IBD. 

I neste uke vil det komme et blogginnlegg om hvordan prosjektet gikk for deltagerne.

Crohnsglede<3

Om dere skal dele et innlegg fra meg så håper jeg det blir dette. For dette fortjener å deles, det fortjener oppmerksomhet å omtale. Følg min facebook side HER, der vil jeg følge opp Takeda og dette prosjektet de nermeste dagene. Jeg blogger for å gi et ærlig å ekte bilde av livet som kroniker. Jeg har et stort ønske og en drøm om å forandre fremtiden. 

#helse #takeda #intheirshoes #prosjekt #stolt #ideressko #ibd #crohns #crohnsfigther #fuckcrohns #figther #crohnsglede #blogg #blogger #foredrag #foredragsholder #sponset #stolt #fremtid #kroniker #legemiddelfirma #bleier #nav #lege #apotek #håp #gøy #helseminister #media #del #utrolig #sammenomfremtiden #kosthold #sykdom #syk #livet 

13 kommentarer
    1. Fantastisk! Flott innsats Ida – sterkt av deg når du er preget av en sint mr Crohn, og fantastisk av Takeda å stille opp 😃

    2. Bjørn: <3 Takeda har noen tøffe ansatte. Nå skal det sies at dette allerede har vært prøvd i andre land ( for og med Takeda), og flere lang kommer nå etter Norge også. En fantastisk måte å lære sine ansatte som jobber mot IBD om hvordan livet til menneskene med lidelsene er.

    3. Ida du Ida ❤ hva du ikke får til! Jeg er så imponert og stolt over deg og alt du får til. Jeg har spurt på fjesboka om noen av mine venner tar utfordringen 😀 mulig jeg må hyle om hjelp fra deg. Stoooooor klem til verdens beste Ida ❤

    4. WOW!! 😀👏👏👏👏👏 er helt tom av ord og i stor beundring. Vi ber ikke om då mye , bare å få litt bedre produkter og og å bli tatt på alvor.
      Jeg ser at du har sendt med dem up en go varianten ? Dersom d stemmer så skal dem virkelig få føle hva lekasje og dårlig produkter er.
      Håper og tror at dette er et steg i riktig retning og som kanskje kan få de store produsentene til å åpne opp øyne å lage bedre produkter til oss.
      Stå på videre Ida, dette er tross alt din fortjeneste 😊 vær stolt av deg selv 👌
      Glede meg til å lese fortsettelsen hvordan dette går .

    5. kim: Dette er IKKe min fortjeneste. Min jobb er bare å skrive om prosjektet, og å gi dem min historie slik at de klarer å fullføre prosjektet. Fortjenesten står faktisk Takeda for selv. <3 Jeg er bare budbringeren. <3

    6. Sissel Riksen: Nå er prosjektet Takeda sitt. Jeg er bare budbringeren slik at dere får greie på hva dem gjør. Samtidig som jeg har inspirert dem til å gjennomføre dette. Men jeg syntes flere burde ta den utfordringen jeg. Å klart jeg hjelper deg. <3

    7. kim: Kjære deg, TAKK. Håper virkelig jeg kan fortsette å få rive ned noen tabuer, holde foredrag å gjøre fremtiden til kronikerne bedre en den er i dag. Stort mål, men pokker heller. Ingenting er umulig, om du tror på det umulige.

    8. Dette var god lesning – for en utrolig kul kampanje! Støtter de andre her i at spesielt bleieprodusentene bør begynne å tenke litt nytt. Pants er diskret, men det er vel egentlig det hele.. Gleder meg til fortsettelsen:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg