FUCK DEG CROHN, TAKEDA HER KOMMER JEG. <3

Nye sommerfugler danner seg i magen. For i morgen skal et nytt foredrag holdes. Å denne gangen er det ikke på en skole. Jeg skal til Takeda som er et legemiddelfirma som lager flere av de medisinene vi med IBD bruker. (IBD er fellesbetegnelsen for oss med fordøyelses sykdommer) I og med formen min ikke er veldig bra så er jeg spent. Jeg er spent på om jeg får gjennomført det uten avbrytelser, om jeg kommer til å være veldig nærvøs osv. For jeg har en tendens til å bli nervøs når jeg treffer mennesker med høye stillinger. Føler liksom jeg blir så liten. 

 

Før jeg ble syk hadde jo jeg planer om å bli en av disse innflytelsesrike menneskene. Mennesker man har respekt for, å som man ser litt opp til. Slik ble det ikke. Å jeg tror det er årsaken til at jeg blir så nervøs også. Jeg skal være på Takeda kl 09.00 i morgen tidlig. Å blir der noen timer. Årsaken er ganske fantastisk. Når jeg ble ringt opp med spørsmål om jeg kunne tenke meg å bidra i deres prosjekt ble jeg utrolig rørt og stolt. 

Jeg ble rørt fordi et legemiddelfirma går så inn for å forstå hverdagen til oss med ibd. De ønsker å gjøre en forskjell, de ønsker å lage bedre løsninger for oss. Å måten de skal prøve å forstå dette på er unik. Jeg kan ikke skrive så mye om det nå, men for å si det slik: Dette er noe ALLE leger, sykepleiere, apotek ansatte, og andre som jobber med og for oss med disse problemene skulle ha gjort. 

 

Forteller mer om det senere. Men fordi det også er så viktig, betyr det mye for meg å være der. For jeg har jo en stor drøm, en  drøm om å forandre fremtiden for oss med IBD. Jeg drømmer om å kunne jobbe med nettopp dette her di dagene som er gode. Jeg ønsker å spre kunnskap, gi motivasjon og informasjon til de som jobber for oss syke. Jeg vet vi har en kjempe lang vei å gå før det er tilfredstillende å være kroniker i Norge. Å spesielt med disse tabubelagte sykdommene. Bare på bleiefronten er det en enorm vei å gå, før vi med ibd kan si vi blir sett og hørt. For de er ikke laget for oss i det heletatt. Vi er vanlige mennesker som springer i marka, går i dress på møter, er med barna våre i lekeparken osv… Å ha beskyttelse da, kan gjøre livet lettere å leve på dårlige dager hvor kontrollen er dårlig. Men terskelen er stor for de fleste fordi utvalget er elendig, og tabuet/skammen stor. Vi vil jo ikke at det skal syntes, å tro meg, dagens produkter er ikke egnet til annet en joggebukser eller kjoler. 

Woman applying makeup
Licensed from: phovoir / yayimages.com

Jeg har en stor drøm om å få til en forandring. Å jeg starter med å gi Takeda min historie og mine erfaringer. Jeg ønsker å gi dem et innblikk i mitt liv. Takeda er super tøffe, å tar dette mye lenger en man skulle tro de var villige til. Å her burde andre ta etter. Det er en stor jobb å gjøre, å jeg gleder meg så til å innspirere de som faktisk har begynt å se, at for å gjøre ting bedre må de tenke som oss å bruke kronikeren selv for å få til en forandring.

Så nå er foredraget klart. Et helt annet en det jeg holdt på Bleiker, fordi publikummet er helt forskjellig. Her skal direktører og sjefer høre på lille Ida sin historie å mine tanker rundt det å være kroniker. å jeg gru-gleder meg. Gruer meg fordi jeg er redd for å bli for nervøs, men samtidig gleder jeg meg fordi det er så stort å få lov til å være med på. 

Belittle
Licensed from: LuMaxArt / yayimages.com

 

Drømmen min er å gjøre veien for de med IBD lettere å gå, enn den har vært for meg å mange andre. Jeg tror vi kan være på riktig vei. Jeg skal fortsette å kjempe, å jeg håper virkelig jeg kan få lov til å fortsette med å ta del i å røske ned noen tabuer. Ikke minst, få et bedre nettverk og bedre oppfølging rundt oss. Dette ble veldig langt, men jeg måtte dele med dere. 

Jeg øver, øver og atter øver. Samtidig som jeg springer på do pga utbrudd av Crohns. Slik formen er nå er det ganske utenkelig at jeg skal både ta kollektivt og stå å holde foredrag over tid i morgen. Men her skal alle hjelpe middler brukes. Imodium, smertestillende, kvalmestillende er et must. Å vet dere hva? Om formen ikke er bedre i morgen så tar jeg med meg innlegg/bleier også. For Crohns skal ikke stoppe meg mer. Å jeg SKAL stå å inspirere de som har ressurser til å hjelpe oss. Jeg SKAL gi de alt jeg har slik at vi sammen kan forme fremtiden… 

Jeg lover mine IBD søsken at jeg gir alt jeg har. 

 

Fuck deg Crohn, Takeda her kommer jeg. <3

Crohnsglede<3

Følg meg på min facebook side HER. Der legges alle mine blogginnlegg ut. Legger også ut andre relevante ting som har med crohnsglede å gjøre. Takk til dere som tror på meg, støtter meg å er med på reisen min. Sammen kan vi gjøre fremtiden bedre. Jeg er dyslektiker så skrivefeil vil forekomme. 

Delinger settes stor pris på. Kanskje når jeg frem til den som trenger en å støtte seg på, en som føler seg alene, eller som ikke mestrer livet som kroniker. Derfor blir delinger av innlegg viktig. <3

#FOREDRAG #FOREDRAGSHOLDER #TAKEDA #FREMTID #IBD #HÅP #CROHNS #CROHNSGLEDE #BLOGGER #FUCKCROHNS #CROHNSFIGTHER #FIGTHER #HJELPEMIDLER #LEGER #APOTEKANSATTE #SYKEPLEIERE #IBD #SPENT #GRUER #FLEDER #LEGEMIDDELFIRMA #MEDISINER #DIRIKTØR #DRØM #TABUER #SKAM #BLOGG #RØRT #RESPEKT #FANTASTISK #MEDIA #MOTIVERE #INFORMERE #FORANDRING #BLEIER #KLARTILKAMP 

9 kommentarer
    1. Respekt og jeg bøyer meg i hatten for deg 😀 gleder meg masse til å lese hvordan møte gikk 😉 og ida dersom uhellet skulle være ute under foredraget, så får du faktisk demonstrert hvilke skam og dilema dagens produkter påfører bruker slik dem er designet i dag.
      Vi heier på deg <3 du er knall tøff!!!

    2. Du burde ikke føle deg liten du er til stor inspirasjon for oss alle og jeg er sikker på at du å overvunnet flere hindringer enn de har! Takk for en super blogg!

    3. Syns du er knall tøff jente stå på vidre og ikke bry dæ om de som kommer med kommentarene. Vet det er tøft da æ har vært i en sånn situasjon der æ fikk kommentarer.

    4. Tina: tusen takk. Jeg bryr meg ikke så mye lenger. Derfor jeg skrev innlegget. For og stå opp for meg selv, og vise hvordan sannheten egentlig er. Det er mitt liv, og jeg har tenkt og gjøre det så godt som mulig på tross av utfordringene vi har. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg