KLYSTER SA DU? JA SELVFØLGELIG! JEG TAR HVA SOM HELST!!!

Først og fremst må jeg jo takke for alle koselige meldinger. Jeg har det bra på tross av at crohnsen lager litt krøll for meg. På torsdag hadde jeg en periode hvor jeg slet med både å puste å med å være positiv. Men med skikkelig smertelindring ble hodet klarere å jeg var klar til å kjempe igjen. For det er en ting crohns aldri skal få ta fra meg, nemelig livsglede. 

 

 

Nå skal det sies at selv med smertelindring om dagen så er jeg ganske redusert. Men jeg er ute hver dag å selv om jeg går litt saktere, holder meg fast i ting osv så smiler jeg. Frem til i går kveld… 

Jeg hadde vært på apoteket å hentet ut medisin, for ved oppbluss av Crohns herligheten må det harde skyts til. Her skal det bombarderes fra alle kanter. Bokstavligtalt. Jeg er nå på 60 mg prednisolon tabletter for å roe betennelse i tynntarm. I tillegg har jeg en kraftig betennelse i endetarm/tykktarm så for å prøve å få roet dette ned, ville legen gi meg klyster med kortison osv… Jeg sa selvfølgelig ja! Herlighet! Gi meg hva som helst! Jeg har en tarm i oppløsning og en rumpe som brenner. Å jeg var virkelig ved godt mot helt til jeg hadde hentet denne digre pakken på apoteket å åpner den…

 

For der nede i pappesken lå det flasker med klyster jeg hadde fortrengt. Mitt gode mot ble byttet med dyp fortvilelse. For det er ikke små saker man skal putte i en tarm som allerede er sensitiv og sår. Neida, her snakker vi 100 ml med væske som skal sprutes opp i tarmen. Å det stopper liksom ikke der heller. For nei, det skal helst bli i tarmen til neste dag!!! Altså, de som fant på denne medisin til oss med crohns må jo virkelig gå skolen om igjen. For i et oppbluss kan vi vel bare drømme om en time uten do besøk. Å i allefall når vi får sprøytet opp 1 dl væske inn i rattata… 

 

Men jeg er virkelig klar for kamp. Mr crohns skal få bank av rektalvæske, smertestillende, kvalmestillende, imodium, og ikke minst: prednisolon tabeletter med  bivirkninger som: søvnløshet, innvendig kløe, ekstremt økt appetitt, vektøkning spesielt i ansiktet derav navnet månefjes, kviser og fet hud og ikke minst: svette!!! 

Jeg banker deg Crohns! At jeg blir både feit, svett, kvisete, humørsyk, urolig, sulten og full av rektalvæske er bare en glede! For jeg ofrer mye for å vise deg hvem som er sjefen for denne kroppen! 

Nemmelig MEG! 

 

Så en liten advarsel til dere som må omgås meg i de neste ukene/mnd. Jeg vil bli meg selv igjen. Det dere kan bli utsatt for, om bivirkningene slår til for fult i deres nærvær, kan virkelig være stygt. Å jeg beklager for mulige raseriutbrudd eller gråtetokter på forhånd. Dere skjønner at vi med crohns vi må nemelig bare godta å bli enda mere syke, å få enda mere plager før vi kan bli friskere igjen. 

 

Å dere som tror vi later som vi er syke, tro meg! Du er ganske syk når du kysser flaska med rektalvæske fordi du vet den om noen uker vil  gi deg muligheten til å ikke grue for å gå på do. Vi omfavner bivirkninger og medisiner med glede fordi vi vet det kan slå mr crohn ned i bakken for en stund igjen. Fy fasan for noen tøffinger vi er. 🙂

Crohnsglede <3

Følg meg på min facebook side HER. Der legges det ut alle blogg innlegg og annet relevant. Jeg Skriver om livet med kronisk sykdom uten filter. Her skal skam og tabuer bort. Delinger settes stor pris på. Det gir mulighet for kunnskap ut til folket. Jeg er stolt dyslektiker som trosser redselen for feil. Derfor vil du også finne feil om du leter, men ikke gidd å påpek det. Jeg skriver for å gi kunnskap. 

#crohns #oppbluss #syk #helse #kroniker #medisiner #bivirkninger #crohnsfigther #figther #crohnsglede #blogge #dyslektiker #ibd #sykdom #livsglede #vinner #kamp #tøff #sterk 

 

23 kommentarer
    1. Er virkeleg so mangen som aldri kan sette seg inni kvardagen til en chronssjuk person. Vist dei trur dei veit det og belæra enn med sin allmennvitande kunnskap be dei google og komme igjen seinare. Er so øydeleggandes og slitsomt for den som er sjuk og ha folk rundt seg som ikkje skjønner og ikkje vil forstå at når en person som har chrons seie den har en litt dårli dag og vert so uffen i det siste. Da er sannheten den personen henge so vidt i hop. Og har følt seg heilt j… I det siste. Vist en person med chrons seier litt om kvardagen sin er ikkje det syting. Det er en kommentar som er pynta på for å ikkje bli tatt for å fake sin grad av sjuke. Pgffff. Chrons. Næi det ekje soo gale. Da har en vert igjennom endel eventyr med chronsbehandling.
      Stå på. Predinisol hjelper. Men uff for nokre bivirkningen en kan få.
      Du skriver godt og rett fram. Slik er det faktisk. Ingen rosa blogg pynting. Det liker eg. Har lest bloggen din fra dag en. Men først no ” turt” meg frampå og kommentere.

    2. Anonym: pågår, takk for at du turte å kommentere. <3 jeg setter så stor pris på å få kommentarer fra dere. For meg betyr det alt. Å jeg er helt enig. Det er en jævelig sykdom. Ønsker deg god bedring.

    3. Beundrer deg så vanvittig😊. Jeg har enda ikke fått stil noen ordentlig diagnose men er nå henvist til utredning..etter 10 år med mas.. Håper på klare svar snart.selv om jeg er redd resultat. Men å lese bloggen din gir meg en indre ro..og jeg vet nå at uansett hva det måtte være så er det håp.. Takk for at jeg får følge deg❤

    4. Fantastisk beskrivelse av cortison og klyster helvete. Oh YES… been there… og følelsen av å se seg selv litt fra utsiden oppføre seg som en kortisonpåvirket drittsekk… sterkt… og når klysteret som skal være “inne” til dagen etter, gjør rumpen til en løs og totalt ukontrollert kanon… og ikke bare er det lekkasjer, men lekkasjer av et stoff som setter flekker som ikke forsvinner… Godt det fins bleier…
      God bedring Ida 👍 Fighter 👍💪👏

    5. Elisabeth w: å kjære deg… Tårer renner. For en kommentar. Har ikke ord annet en tusen tusen takk. Om jeg kan være litt til hjelp er min åpenhet og ærlighet så verdt det. Om det er noe så ta kontakt. <3 jeg vet hvor tøft ting kan være. Klem til deg.

    6. Hei. Jeg har selv Crohns og vet hvordan du har det. Men hvorfor står du ikke på andre medisiner fast? Prednisolon er effektivt der og da, men den gjør ikke tarmen din frisk. Det har jo kommet så mange nye og fantastiske medisiner som virkelig kan gjøre underverker. Jeg sier dette fordi jeg etter 20 år med sykdommen nå mest sannsynlig må få stomi. De første 16 årene ble jeg dårlig medisinert (gikk på samme medisin i alle år selv om den ikke virket), men de siste 4 årene har jeg prøvd humira, imurel, entyvio og inflectra. Ingen av de virket på meg dessverre og tarmen er nå så full av arrvev at passasjen ikke er tykkere enn en blyant. Ønsker deg alt godt, krev å få skikkelig hjelp og håper du blir bedre snart😊

    7. Jannicke: det er alltid en grunn vet du. 😉 årsaken er fordi jeg til nå ikke har noe annet alternativ. Pga allergisk reaksjoner, ingen efekt og at jeg har dannet antistoffer. Så per dags dato er det ingen alternativ. Men jeg er en av de som følger spent med nye medisiner for å si det slik. Stomi vil heller ikke løse problemene da jeg har betennelse i både magesekken, tynntarmen, tykktarmen og endetarmen…

    8. Huff, håper det går seg til for deg! Hørtes ikke noe ålreit ut! Har du testet ut Kosttilskuddet fra FitLine? Med sitt raske opptak, som kanskje kan hjelpe deg å få i deg næring, så det ikke bare forsvinner igjennom systemet?
      Jeg bruker kosttilskuddet selv, og jeg har hatt mange helsegevinster fra det selv. Jeg bruker dette settet her, og gjort det siden januar i år: https://www.pm-international.com/?action=product&p_id=25650&cid=160&TP=6400862
      Koster litt, men er billigere om man tegner abonnement da sparer man 30%. 😀

    9. Herlig! Jeg har slitt med tabu rundt sykdommen og kom tilfelidigvis over dette innlegget da jeg også skal forsøke Entocort. Gruer meg veldig. En liten trøst at dere er flere som sliter med samme driten (bokstavlig talt)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg