NÅR LEGENE SLUTTER Å SE MENNESKET.

Etter at jeg begynte å blogge, har ønsket om å gi god informasjon til de som er sammen med oss kronikere utrolig viktig. Jeg ser at mange av mine lesere har stor nytte av mine innlegg og min ærlighet. Jeg har tenkt litt i de siste dagene på hvor viktig faktisk legene er for oss. Hvor viktig jobben de gjør for at vår fremtid skal bli best mulig er.

Jeg har vært ærlig om at mange av mine leger har vært elendige. Altså ikke missforstå, de har vært gode på selve sykdommen men det stopper der. Når jeg ble syk som 17 åring falt livet mitt i grus. Jeg så ingen håp for fremtiden, eller for å kunne leve et godt liv med sykdommen. Nå 17 år etter har jeg tenkt masse på hvordan ting burde vært gjort. Å hovedansvaret ligger hos dem som aldri tok seg tid til å se meg. Hovedansvaret ligger hos dem som kun så papirer og journaler. 

Doctor with arms crossed
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

 

Et av de største problemet er utryggheten man får fordi leger har forskjellige meninger. Jeg husker episoder der jeg på kvelden fikk beskjed om oprasjon, for så dagen etter få beskjed om at legen på dagen ikke var enig, å dermed avblåste oprasjonen. Dette er kun ett eksempel på tusenvis av dem i løpet av disse årene som kroisk syk. Jeg mener at vi burde hatt en fast lege som fulgte oss opp. Å jeg vet at i prinnsippet skal det også være slik, men det funker ikke i praksis. I allefall ikke på de sykehusene jeg har hørt til. ( vært på 4 forskjellige sykehus) 

Kjemi mellom pasient og lege er utrolig viktig. Om legen gir tillit vil man få tillit tilbake. Jeg syntes det er utrolig trist å se alle disse legene på sykehus som har glemt bort at passienten de skal behandle, er helt vanelig. At det kunne vert søsteren, naboen eller en venninde. Vi syke er avhengig av et godt sammarbeid med legene. Å jeg vet at leger har utrolig mye å lære av oss. Vi sitter med en utrolig viktig kunnskap som de kunne dratt nytte av om de hadde tatt seg tid til å høre på oss. 

Doctor isolated on white - Sees, hears and speaks no evil
Licensed from: michaklootwijk / yayimages.com

 

Jeg har en drøm om å få fortalt min historie til leger som jobber med kronisk syke pasienter. Jeg har en drøm om at behandlingen av oss skal bli mer helhetlig. For det hjelper lite å behandle symptomer om man ikke også tar tak i det aller viktigste, nemmelig å lære seg å mestre livet som kroniker. Vi trenger gode leger for å få en god hverdag. Men legene trenger også å bli kjent med oss, å ikke minst høre på våre erfaringer for å kunne gi oss god hjelp. 

Det høres kanskje rart ut når jeg skriver dette, men jeg tror lege og passient burde jobbet mer som et team. Målet er likt men veien ditt kan nåes på en bedre måte om vi i felleskap lager en god plan. Jeg har mange eksempler på hvor ting har sviktet. Jeg har mange eksempler på leger som har glemt at de jobber med mennesker. Men så har jeg heldigvis også disse møtene med de legene som jeg aldri glemmer. De legene som ga meg et ekte smil, de legene som satt sammen med meg gjennom medisinkurer etter allergiskereaksjoner å som turte å være medmenneske. De legene som så Ida bak papirene, De legene som turte å slippe meg inn på seg.  

Doctor telling his patient the good news
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

 

Leger har en ekstrem autoritet. Den autoriteten kan bli deres fiende. I allefall blandt oss kroikere som er avhengig av å forholde oss til dem. Vi trenger at legen tør å være mer jovial og jordnær. Vi trives om ting ikke blir for formelt.

Så til dere leger og andre som jobber med kronikere: Ta av denne strenge maska, slipp skuldrene ned å ta dere tid til å slipp oss inn i atmotsfæren deres. Vi må forholde oss til dere om vi vil eller ikke, vi må legge vår helse og våre liv i deres hender. Ta dere tid til å gi god informasjon, ta dere tid til å se pasientes behov. 

man hands with heart
Licensed from: dolgachov / yayimages.com

 

Jeg håper jeg en dag kan få dele min historie med leger slik at de kan få høre en kronikers erfaring. Jeg håper jeg en gang kan få leger til å tenke litt anderledes. Mange av mine drømmer er på vei til å bli oppfylt, å jeg gir meg ikke. Livet som kroniker kan være fantastisk fint selv om det er utfordrende. Jeg deler mitt liv og mine tanker for å sette fokus på oss kronikere. 

Crohnsglede <3

Følg meg på facebook HER. Sammen kan vi nå ut til fler. Del gjerne mine innlegg om du har lyst. Ved å spre innleggene kan fler få forståelse. Jeg er dyslektiker, så skrivefeil forekommer. Takk for at dere leser, engasjerer dere og støtter meg. Jeg er utrolig takknemlig. Sammen kan vi klare ALT! 

#leger #pasient #sykehus #felleskap #kroniker #uc #crohns #ibd #fuckcrohns #crohnsglede #figther #crohnsfigther #ærlig #håp #informere #foredrag #fremtid #sammen #lære #møter #doktor #helse #utrygg #Jornal #se 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg