SUNNHETSPOLITIET ØDELEGGER MATGLEDEN.

Etter at min eldste datter begynte på skolen har vi merket en stor endring på henne. En endring jeg som mamma sliter med å akseptere. Nemmelig fokuset på sunn mat og drikke. Hun går nå i 2 klasse å allerede nå er fokuset stort på nettopp sunnhet. Å det er ikke noe unikt for henne og hennes omgangskrets. Det er noe barn får høre fra de er små.

 

Jeg syntes det er utrolig trist og skremmende at barn allerede i første klasse skal fokusere på hva som er sunt og ikke. Når jeg skriver dette, tror du kanskje jeg er en av de som driter i hva barna mine spiser, å som ikke tenker på hva som er sunt for dem? Der tar du isåfall feil. Jeg som voksen bryr meg om at mine barn skal få det de trenger for å bli sunne og friske. Men jeg mener at denne sunnheten har gått i hodet på mange. For når barn helt ned i 6 års alder, sier at de ikke vil spise saus fordi det ikke er sunt, blir jeg uvell! 

Jeg er en av de som utviklet spiseforstyrrelse som ungdom. Jeg er en av dem som overfokusere på mat og sunnhet. Jeg er livredd for at mine barn skal få et like skrudd forhold til mat som jeg hadde. Jeg har i alle år som mamma fokusert på det gode måltid. På det å dele god mat sammen. At det måltidet inneholder grønnsaker, fisk, saus og poteter har jeg aldri fokusert på. Jeg mener at det er mitt annsvar som mor å passe på at barna får et sunt og naturlig forhold til mat. 

 

Jeg ønsker at mine barn skal kose seg med kake uten å tenke på om det er usunt eller sunt for kroppen, jeg ønsker de skal ta et glass brus en lørdag uten å tenke på at de må ut å løpe etterpå. Jeg syntes det er trist og skremmende å se små barn bli utsatt for sunnhetspoliti allerede på barneskolen.

min datter kom hjem fra 1 klasse å fortalte at helsesøster hadde vært i klasserommet å fortalt hvor sunt og bra vann var. At man skulle spise grønnsaker og frukt, sjokolade var ikke sunt å kun lov på lørdag. Er det virkelig riktig at så små barn skal læres opp til dette? Burde ikke det være voksene sitt annsvar? La barn få lov til å nyte et måltid uten å tenke på hva som er sunt eller ikke. La dem få spise en kake på en onsdag uten å få dårlig samvittighet. Gode vaner læres jo ved å få dem. 

 

Jeg vet det finnes foreldre som ikke passer på at barn får et sunt og godt forhold til mat, men la nå for gudskyld barn slippe å føle annsvar for sin egen overvekt eller tanker om kropp. 

Jeg ser på fremtiden til våre barn sin matglede med dysterhet. Tenk på alle disse fantastiske matopplevelsene, matgleder og måltidene som blir ødelagt på grunn av ordet sunt. Jeg pressiserer for mine barn at all mat er sunt så sant det spises i riktige mengder. Jeg pressiserer at mat skal nytes å være en glede. Men hadde det vært opp til meg hadde jeg aldri brukt ordet sunt om mat. Desverre har samfunnet bestemt noe annet. 

Nå må ikke dere tro jeg mener sunnhet er uviktig eller noe jeg ikke praktiserer. Jeg bryr meg om det uten at barna mine skal se jeg fokuserer på det. Jeg mener det overfokuseres på sunnhet med barn i fokus. Noe som skader mer en det er til nytte. La barn være barn, det er voksens annsvar å stå for det sunne måltidet. 

Barnet sitt annsvar er å nyte et godt måltid å kjenne matglede med familien sin. <3 

Jeg mener sunnhet har mistet din betydning. Sunnhet har blir usunt fordi det er overfokusert på det. 

Larvik, Norge 20160706
VGsøndag, kropp og sjel: Ida Vindstad har Crohns sykdom, og lot i mange år sykdommen prege absolutt hele livet sitt. Så tok hun grep, og bestemte seg for at hun skulle gjøre akkurat det samme som alle andre, og ble lykkelig.
Foto: FREDRIK SOLSTAD, VG

 

Crohnsglede <3 

Følg min Facebook side HER. Jeg skriver egentlig om livet som kroniker å kampen om livsglede men innimellom tar jeg opp andre viktige tema også. Del gjerne om du har lyst. Jeg er dyslektiker så skrivefeil kan forekomme. 

#sunnhet #usunt #helse #barn #mat #fokus #overvekt #matglede #mat #godmat #godtmåltid #felleskap #sint #blogger #facebook #engasjert #samfunn #sunnhetspoliti #matglede #sjokolade #vann #brus #skremmende #saus #frisk #oppvekst #mamma #familie #foreldre #voksen #helsesøster #måltid #kos 

2 kommentarer
    1. Helt enig med deg. Jeg husker da datteren min hadde gått på skole i ett par måneder og kom hjem og fortalte de hadde målt mager på skolen. Målt hvem som hadde tynnest mage og “innover mage” som de hadde kalt det. Jeg ble målløs. Nå 3 år senere virker det ikke som dette er en issue de snakker om. Heldigvis så virker det som at de i klassen hennes og de hun leker sammen med har normale forhold til mat, og de fleste foreldre ikke snakker om slanking og vekt foran barna, for de har lange ører de små og får med seg det meste. Her hjemme har vi aldri snakket om vekt eller slanking, har vi lyst på ett kakestykke en tirsdag så gjør vi det. Fokuset på vekt og slanking i så ung alder er super skremmende. Alt med måte ang mat tenker jeg og prøver i det minste mitt ytterste at hun skal vokse opp å se på mat som noe positivt og det å unne seg noe i ny og ne ikke er farlig. 🙂

    2. Anne Siri: så enig med deg. Vi voksene har en stor oppgave. Men så lenge media og helsesøstre (feks) fokuserer så mye på dette gjør de ikke jobben vår enkel. Jeg håper mine barn slipper unna det jeg måtte igjennom. Men ser uansett at presset er større og kommer tidligere nå en det jeg var utsatt for. Skremmende rett og slett. Jeg tror man kan være så sunne at vi blir usunne rett og slett.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg