NÅR SPRØYTER ER ENESTE UTVEI…

Når jeg tenker tilbake på før jeg ble syk, er det en ting jeg lurer på, om har hatt sammenheng med min crohns. Nå i seinere år har jeg vel fått bekreftet det på en måte også. 

Første året på vidregående hadde jeg senebetennelse i albuer og i vannposen i skulderen. Det var så ille at jeg gikk med fatle å måtte få andre til å skrive for meg. Jeg fikk diagnosen kronisk tennisalbue som 16 åring. Etter uendelig mye behandling ble jeg bedre, men hvert år må jeg tilbake til legen å sette kortison. For jeg kan ikke bruke betennelsesdempende medisiner som ville ha hjulpet. 

Highlighted bones of woman with elbow pain
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

 

I de siste ukene har jeg kjent det har kommet snikende. Å jo jeg har prøvd å ta det rolig, jeg har virkelig behandlet armen min pent. Alikevel sitter jeg nå med en betent og vond albue. Høsten og vinteren er disse sprøytene med kortison inn i ledd min redning. Høres nesten banalt ut, men de ukene kortisonen virker er nesten nydelige. Nå sitter jeg i stua å lurer på om nye runder med sprøyter må til. Nettene er værst. Vet ikke hvordan jeg skal ha armen. Høyere er vondest men venstre er pokker ikke god den heller. 

Nå tenker du nok at jeg bør være glad for at det kan gjøres noe med. Å det er jeg, jeg er sjeleglad for å kunne dra til legen for noen stikk.

i 2014 var jeg til revmatolog som så revmatiske tendenser. Men siden jeg var der på sommeren var det ingen direkte betennelse. Er jo høsten/vinteren/våren som er problemtiden. Hun foreslo at jeg skulle fortsette med å få injeksjoner når det var på det værste å bli henvist igjen… 

Revmatoligen kalte det tileggsymptomer som kunne bli tilleggsykdom. (Var ikke nok til å gi revmatisk diagnose den gangen men kalte det revmatiske tendenser istede) 

therapeutic injection of the drug
Licensed from: AlexPhoto / yayimages.com

 

Om du sliter med ledd, få henvisning å søk hjelp. Faktisk kan det være en sammenheng? 

Legene har blitt flinkere til å se sammenheng mellom symptomer, men det er en lang vei å gå. Noen ganger blir alle symptomer lagt under din diagnose, noe som er feil. Det må utredes på en god måte. Skummelt om noe oversees bare for å henge det på en knagg du allerede har. 

Ha en deilig lørdag. Jeg har fått dusjet alene i dag, det er jammen ikke værst med tre barn i hus. Elsker helg. 

Crohnsglede <3

følg min Facebook side HER

#smerter #senebetennelse #kronisk #kroniker #tillegsykdom #tileggsykdommer #revmatisketendenser #revmatisk #albue #skulder #sprøyter #kortison #hjelp #lege #blogger #helse #kropp #crohns #crohnsglede #crohnsfigther #figther #hjelp #vondt 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg