HVORFOR LATER DU SOM DU ER SYK?

Alle kjenner vi en “syk” som alltid skal ha oppmerksomhet. Dere vet disse som er så klare for å møtes, for så å ringe 10 minutter før vi skal møtes, liksom oppløst i tårer. Noe har skjedd igjen.. Gjerne er historiene så tåredryppende at de kunne fått Oskar bare for å gjennfortelle det. Jeg har lært meg å jatte med. Ååååååh, stakkars deg. Uff, herlighet, ikke tenk på meg! Gå hjem å hvil. Vi prøver igjen en annen gang. Den “syke” gråter litt til, å sier unnskyld. Herregud så patetisk!  Jeg vet godt at det var noe annet som var årsak til at den “syke” måtte avlyse. Å bruke en sykdom for å slippe unna på den måten er bare sykt. Dessuten tviler jeg på at hun er så innmari syk. Hun har sikkert bare fått ufør fordi hun ikke har giddet å jobbe. For noen timer før hun liksom ble “syk” så jeg hun i høye heler og nysminket i butikken og tro meg, Syk var hun ikke!!!!!  Nei, jeg tror hun ikke er syk jeg, eller i allefall ikke så ille hun skal ha det til. Vil bare ha medlidenhet… Jeg forteller det til alle som kjenner henne så de er advart om hennes falskhet og oppmerksomhets trang…

 

Grøss og gru… 

Dere forstår hva jeg mener ikke sant? Dere også kjenner en slik? En som du bare vet gjør seg til? En som er gjengens snakkis så fort personen er ute av rommet. Eller i allefall har du kanskje tenkt tanken på at personen ikke er helt god… 

Er du en av de som kjenner seg igjen i det jeg skriver over her? Fint! Jeg trenger din oppmerksomhet. 

Jeg er en av de som avlyser nemmelig. Jeg er en “syk”. Jeg er en som ser tilsynelatende frisk ut, men som lever med alvorlig sykdom. Å selv etter 17 år som syk, sliter jeg med å takle nettopp slike som deg. Jeg er egentlig lei din uvitenhet, respektløshet og feighet. Jeg kjemper hver dag en kamp du som frisk aldri vil kunne klare å sette deg inn i. En kamp, som for mange vil kunne sammenlignes med å skulle gå igjennom en boksekamp med hendene bundet bak på ryggen. Ingen mulighet til å forsvare eller beskytte seg selv.

neste gang du møter en som meg, ønsker jeg at du stopper opp å tenker deg om. En kroniker jobber hardt for det du ser som en selvfølge. Vet du at for en jentekveld må jeg bruke dager før og dager etter for å hvile? Vet du at jeg gleder meg så mye til å komme ut, å late som jeg er normal at skuffelsen når jeg må trekke meg nesten er for vond å bære?


Disse bildene er tatt med 20 minutters mellomrom. 20 minutter Mellom himmel og helvete. 
 

vet du nok om min situasjon til å kunne trekke en konklusjon om at jeg later som? Jeg håper du som tror så vondt om andre kan ta deg tid til å lese dette innlegget HER. Husk at en kroniker holder på sin maske til hun/han er inne i sin egen trygghet. Det du tror du vet, er ikke bestandig sannheten.

Jeg skal ikke forvente av deg at du forstår, men jeg forventer at du gir meg respekt og ærlighet. Ikke vær så feig at du snakker bak ryggen til en allerede sårbar person! Ha baller nok til å snakk med personen selv, om du har noe du lurer på. 

Jeg har i årenes løp kjempet mot slike som deg. Slike som tror mitt liv er så lett, flott og fantastisk. Slike som tror at jeg bruker min sykdom for å slippe unna  ting jeg ikke har lyst til..

Det er bare det at det er akkurat der forskjellen på deg og meg er….. Jeg tror på det gode i mennesket, jeg trodde du vil forstå. Jeg trodde at du mente de ordene du sa.

Jeg trodde på deg, du mistrodde meg. 

Jeg håper dette innlegget vil få deg til å tenke deg om. Å leve som syk er virkelig tøft nok fra før, om vi ikke må kjempe i mot slike som deg også…

Å være syk er ikke et valg. Det er det livet vi har fått. 

 

Crohnsglede <3 

Følg meg på Facebook HER. Jeg skriver åpent, ærlig og nakent om livet som kroniker. Delinger blir satt stor pris på. Jeg er også på jakt etter sponsorer og samarbeidspartnere. Ta kontakt om du har lyst å bli med i kampen om mindre tabu rundt det å leve som kroniker. 

#helse #kroniker #syk #crohns #crohnsglede #crohnsfigther #figther #fuckcrohns #ærlighet #uærlighet #latersom #oppmerksomhetsyk #menneske #forståelse #misstro #alvorligsyk #respekt 

23 kommentarer
    1. Det her er mitt favoritt innlegg så langt fra deg Ida. Jeg kjenner meg så utrolig godt i det du skriver. Ingen som ser på meg vet at jeg lider av kroniske smerter osv. Har faktisk hatt folk ringe sjefen min på jobb og fortalt at de har sett meg på butikken og ergo jeg umulig være så “syk”. Ble kalt inn på teppet til og med. Men heldigvis for meg så har jeg leger som bekrefter min tilstand og fastlegen min klikken på sjefen. Lang historie kort. Sjefen måtte be om unnskyldning .
      ALDRI døm noen før du kjenner hele historien. Og til og med da! Hvem er du/jeg å dømme noen som helst ???
      Tar av meg hatten for et fantastisk bra innlegg.
      Mvh
      Glagubben

    2. Kjempebra innlegg-:)
      Sliter en del med sykdom selv,så innlegget var akkurat som att jeg
      Kunna skrevet det selv
      Stå på

    3. Kjenner så godt til det der. Jeg vil så mye, men kroppen nekter. Jeg presser så mye at jeg kollapser. Hører ikke på kroppen. Nettopp pga slike mennesker som tror de vet. Jeg har til og med fått det slengt etter meg at jeg “later som”, driver skuespill osv. Hadde de hatt 1 dag, bare 1, i min kropp så kanskje de ikke hadde uttalt seg? Angst, fibromyalgi og søvnapné tapper kroppen min for energi, det er bare tomt.. Det er nok derfor jeg er litt “ensom”. Jeg har mistet selvbildet, troen på meg selv. Vil ikke være til bry, vil ikke trenge meg på, føler at jeg er i veien… Det blir også endel av sykdommen, redd for at ingen liker meg, ikke vil være med meg.
      Men jeg har mannen og barna! DE er livet mitt ❤️

    4. Så bra innlegg. Jeg kjenner en av den typen du beskriver å det er så sinnsykt irriterende, du vet at personen overdriver kun for å få oppmerksomhet mens andre kanskje faktisk er syke å sliter… Selv har jeg slitet med utmattelse i 3 år (ikke at det er noe ille, mener ikke å klage) men så syter å klager personen å jeg nevner ikke et ord, bare hører på hvor “dårlig persoenn er” men å feste å freshe seg opp å være med på alt mulig annet det går fint… noe jeg ikke orker…. Så jeg skjønner så godt hva du snakker om, bra du delte budskapet =)
      Ha en super dag, håper dagen din er fin =)

    5. Sirilinn: <3 tusen takk. Vi må respektere at selv om noen ser friske ut å orker mye betyr det ikke at de er friske. Jeg ser alltid frisk ut. Ingen kan nok forstå hvor mye jeg kan slite. Men selv om man ikke ser at en person er syk så betyr det ikke at den later som. Vi må huske på at å dømme andre for deres historier er virkelig ikke pent. Vi har alle våre historier... Det er ikke alt vi vet.

    6. Jeg missforstod kanskje det øverste du skrev ja, men det jeg mente var at folk som ikke er syke bruker at de er syke når de ikke er det kun for å få oppmerksomhet å det er ganske fælt. Jeg vet nemmelig om slike personer som bruker det, virket som det var det du mente med det du skrev på toppen.
      (Alle kjenner vi en “syk” som alltid skal ha oppmerksomhet. Dere vet disse som er så klare for å møtes, for så å ringe 10 minutter før vi skal møtes, liksom oppløst i tårer. Noe har skjedd igjen.. Gjerne er historiene så tåredryppende at de kunne fått Oskar bare for å gjennfortelle det. Jeg har lært meg å jatte med. Ååååååh, stakkars deg. Uff, herlighet, ikke tenk på meg! Gå hjem å hvil. Vi prøver igjen en annen gang. Den “syke” gråter litt til, å sier unnskyld. Herregud så patetisk! Jeg vet godt at det var noe annet som var årsak til at den “syke” måtte avlyse. Å bruke en sykdom for å slippe unna på den måten er bare sykt. Dessuten tviler jeg på at hun er så innmari syk.)

    7. Det jeg mener er at folk klager kanskje til deg om hvor dårlige de er, bare for å få oppmerksomhet uten at det egentlig er det. Så står du der å er faktisk kjempe dårlig. Så mener at det er litt sykt når folk bruker sykdom som ikke er der for å få oppmerksomhet… kun det jeg mente… Men trur jeg missforstod litt ja… beklager det =)

    8. kristine: det går bra. Vet du? Jeg lever ikke andres liv så jeg prøver å ikke dømme. Hva vet jeg om andres kamper? Vi er jo oss selv nærmest noe som gjør det umulig å sammenligne seg med andre. En skal ha rett til å ha det tøft og vanskelig uten å bli misstrodd. For vi vet ikke hva den personen sliter med. Det vi ser kan være langt unna sannheten.

    9. kristine: innlegget er laget slik for å få oppmerksomheten til de som kanskje dømmer andre fort. Jegerprøve ikke for det som er skrevet først. Det er skrevet som en måte på oppmerksomhet på. 🙂 lett og missforstå om man ikke leser det nøye.

    10. Ja var litt lett å missforstå det øverste i innlegget. Nei det er sant man vet ikke hva ting er før man slev går igjennom det, det er helt sikkert. Det jeg mente var bare at jeg vet med 100%sikkerhet at denen personen kun er ute etter oppmerksomhet og bruker tilåmed ungen sin på samme måte, mente at det er egentlig helt forferdelig. “Det er noen som bruker sykdom” Tenk på de som virkelig er syke og sliter. Men ja skjønner hva du skal frem til nå. At folk dømmer deg uten å vite hva du egentlig sliter med, å det er veldig synd. Folk burde ikke dømme andre, man vet aldri hva som ligger bak. Jeg har selv skrevet et lignende innlegg om dette tidligere. Men beklager for at jeg misforstod. Ha en super dag så håper jeg at folk kan forstå deg bedre etter dette innlegget å skjønne litt mer hvorfor. Jeg har det faktisk på samme måte som deg med at folk ikke forstår å skjønner. Sånn er det desverre når man ser frisk ut på utsiden. Håper du får en fin dag =) Veldig bra innlegg

    11. Kunne ikke skrevet det bedre selv! Jeg er også en som avlyser pga at psyken snur totalt på minutter! Jeg kjenner meg igjen i hvert ord!
      Du er sterk!

    12. Kjenner meg godt igjen, og tenker samtidig på stemplet som lat. Har nære venner, som selv også er uføre, men av andre grunner. De jobber gjerne endel, både hjemme og ute i felten. De er snar å dømme, når jeg plutselig kan finne på å gå en hel mnd uten å gjøre noe fornuftig. Og så syk at jeg ikke klarer noe, det er jeg jo ikke… Blir så lei av slikt piss !

    13. Utrolig fint innlegg og godt skrevet. Jeg føler med deg, for jeg har selv vært langtidssyk siden jeg var 17 år. Stå på! Jeg heier på deg :). Natta hilsen fra en annen blogg

    14. Jeg er 15 og jeg har samme sykdom som deg, det suger :(( kjente meg veldig igjen i innlegget ditt, jeg trenger utrolig mye tid på å komme meg igjen etter å ha vært på skolen eller vært sosial generelt. Vennene mine tror at jeg lyver om ting jeg ikke kan gjøre, som å ha gym eller drikke melk eller ha tentamen med de andre… vet ikke hva jeg skal si for at folk skal holde kjeft. Men bloggen din er utrolig bra <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg