DE USKREVNE BUTIKK REGLENE!

Jeg har en ting jeg bare må ta opp. Noe jeg irriterer meg grønn på. Jeg har prøvd å sette meg inn i disse “reglene” som gjelder når en handler, men selv etter 32 år (snart) fatter jeg ikke at dette er noe så mange godtar. 

Mye mulig det er selve handlingen som driver oss til å miste vett, respekt og høflighet,  men jeg ønsker alikevel å si noe om det. For jeg har faktisk noen forventninger til voksene mennesker. Jeg forventer at en har respekt, høflighet og vett.

Supermarket checkout
Licensed from: Tawng / yayimages.com

 

Jeg forventer at DU holder køen din. Du er ikke den eneste som er sliten og vil hjem til middagslaging. Ser du at jeg har 3 unger og en full handlekurv? Ungene er slitene å det er vi voksene også. Hun som står foran meg har kun et barn, å ikke så mye varer som oss, men betyr det at jeg kan snike meg forbi henne? Så sant du ikke har en ekstremt god grunn til å måtte fort igjennom køen,  så stå på plassen din og vent. Har du diabetes å trenger å få betalt sjokoladen din før følingen kommer, så skal jeg selvfølgelig slippe deg forbi. Jeg ville nok hjulpet deg å passet på det gikk bra med deg også, men spør meg om å gå forran meg. Ikke bare snik deg inn som verdens viktigste person. Å si: jeg har det så travelt holder ikke! Om du har det så travelt så dropper du handlingen! 

people in queue
Licensed from: izakowski / yayimages.com

 

Når vi står i kø og det er en kasse som er åpnen kan køen bli lang. La oss si at vi står som nr 4 i køen. Bak oss er det et hav av kunder. Plutselig kommer det en annsatt og roper: LEDIG KASSE!  I det ordene er ute av munnen til den stakkars ansatte kræsjes kurver, folk løper for å komme først i den nye køen. HALLO? Hva med å la de som står først i køen, komme først? 

Også er det høflighet. De flotte menneskene som sitter i kassa ser på kundene sine å sier hei og smiler. Ta øynene opp fra mobilen og svar! Gi et smil tilbake. Er det så vanskelig da? Samme gjelder om du er uheldig å skumper borti noen med kurven din, se på personen å si unnskyld og smil. 

Så kommer vi til de kundene som uheldigvis må legge tilbake noe, fordi pengene ikke strekker til. Hvordan kan dere stå der å himle med øynene og riste på hodet, når personen flau ber kassadamen om hun kan fjerne melka? Personen prøver å dra kortet en gang til, fortsatt avist. Personen stammer å ber om hun kan ta vekk brødet også. Den ansatte smiler og gjør som personen sier. Bak blir køen lenger og lenger. Oppgitthet, sinne og umenneskelighet rår. For alle vil hjem til middagen sin. Heldigvis er det noen fine sjeler som tilbyr seg å hjelpe innimellom, eller som i allefall sender et smil og et nikk mot personen. 

Woman at cash register paying with credit card
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

 

Hvem har det værst tror du? Personen som har måttet stå å bli ydmyket av en haug ukjente mennesker fordi h*n ikke hadde penger til brød, eller du som bli 5 min seinere hjemme? 

Nei, jeg har forstått at det finnes egene regler i en butikk for noen. Jeg kommer aldri til å følge disse reglene. Jeg håper flere også kan tenke seg om og gjøre sitt, for at handlingen skal bli hyggelig. Vi må alle handle, ingen er viktigere en noen andre. Og med høflighet og smil kommer vi langt. Jeg har ingen problem med å slippe noen forbi meg om personen spør på en hyggelig måte. Men jeg syntes ikke det er OK å få en kurv i ryggen i det du går forbi meg, snakkende i telefon å bare presser deg frem. 

Mad woman with open mouth
Licensed from: Labunskiy K. / yayimages.com

 

Avsluttningsvis vil jeg rette en takk til butikkansatte. Takk for smil, behjelpsomhet, et hei og et: ha en fin dag. Jeg syntes dere gjør en god jobb! For, i et virrvarr av egoister klarer dere å holde smilet til dem som trenger det mest. 

Grocery store staff with clipboard
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

p.s: Dette innlegget er rettet mot dem som er IDIOTER! Altså, jeg tar ikke alle over en kam. Men å gå litt i oss selv å se andre og ikke bare oss er noe vi alle bør gjøre mer av. Del om du har lyst. 

Crohnsglede <3

jeg skriver ikke bare om sykdom. Men også om ting som engasjerer meg. Jeg syntes det er trist å se hvordan mennesker behandler hverandre. Jeg har en egen Facebook side. Om du ønsker å følge meg så trykk HER. Jeg skriver om livet som kronisk syk, om livet som mamma og om ting jeg bryr meg om. Jeg har laget bloggen for å dele mine tanker og min hverdag som alvorlig kronisk syk. Jeg setter stor pris på nye likere. Jeg er også å finne på Instagram, Twitter og snap. Søk opp crohnsglede. 

Jeg er dyslektiker. Derfor vil du finne skrivefeil i mine bloggposter. Jeg trosser utfordringene og kjemper meg i mot min drøm. Om du ønsker å vite mer om det jeg egentlig skriver om så les: HER

 Bloggen er en ærlig, informativ og ekte skildring av livet mitt. Både fortid, nåtid og drømmer. 

#handling #respekt #butikk #annsatt #drittsekk #kunder #høflighet #vett #unnskyld #viktig #smil #hyggelig #takk #respekt #regler #kroniker #engasjert #crohns #crohnsglede #barn #familie #kø #helg #middag #butikk 

 

18 kommentarer
    1. Det her var virkelig et viktig tema. Har møtt på altfor mange av disse person typene du her skildrer . Er
      Som fornuften bare forduftet hos enkelte. Skammelig. !!

    2. Spot on vakre deg. Da vi satt på flyet hjem fra Island her om dagen endte jeg opp med å skrive en liten avhandling om “flyettikette”. Er dritt lei folk som ikke kan tenke på andre en seg og sitt!! Var ganske mange like trekk i det du skriver 😉

    3. Ellen: ja, på fly skjer det samme. Virker som de er irriterte før de rekker å komme seg inn på flyet. For ikke å snakke om måten de sier i fra om noe er feil. Nei, her skal det høres at de er forbanna. Og om et barn gråter? Blææææh… Stopper der for du forstår tegningen min. 😉

    4. Åååå kjenner jeg blir sur 😡 skikkelig sur. Stod I kø på butikken i dag faktisk. Kunde nr 3. Å plutselig Hører jeg bak meg: Hei nabo og vips så hadde jeg ho foran meg og jeg ble kunde nr 4. Kjente det koker. Og di to damene pratet om hvor slitene di var å måtte jo handle middag på vei hjem fra jobb jaha tenkte jeg. Hva med oss som jobber natt og holder Norge igang fra kl 21.30-09.00. Hadde så lyst til å si ifra men beit det I meg og sendte stygge blikk.

    5. Hvis du står med handlekurven full av varer, også kommer det en fyr bak deg som kun har en flaske brus og en baguette så er det god høflighet å si at han kan gå før deg. Det er det alt for mange som glemmer i dag.
      Du trenger bare å vente noen sekunder på han, mens han må vente flere minutter på deg.

    6. Hei
      Man kan si mye rart om Amerikanere men de er mye mer hjelpsomme på området rundt det at man ikke har nok penger… De kaller det “pay it forward” eller “random act of kindness” hvor de i køen rett og slett stiller opp og hjelper den uheldige som ikke har nok penger på kortet sitt av ulike årsaker….. Jeg har hjulpet flere her på berget ved og stille opp når kortet blir avvist og h*n står der med tårer i øynene—- Nettopp det og kunne bidra med litt gjør utrolig mye for andre..

    7. Ja, om folk bare kunne vært litt effektive i kassa så hadde nok alt gått mye bedre. Har du penger nok så er det bare å gå i kassen med varene. Har du ikke det må du la noe bli igjen. Alle i Norge kan matte nok til at de klarer å legge sammen et par matvarer. Det finnes ikke noen god unnskyldning. Blir som å rygge på motorveien.

    8. Jeg koker som regel om noen sniker i køen foran kassa, men om det står en kar i møkkete arbeidsklær bak meg med lunsjen i hånda- da spør jeg om han vil forbi;)
      Ja- det er mange kun opptatt av seg og sitt i butikkene og det tar ikke lange tiden å være litt mer hjelpsom og litt mer hyggelig både mot andre kunder og de som sitter i kassa.

    9. Stig: hehe, egentlig blogger jeg om ganske alvorlige ting. Men må da være lov å ta opp slikt PISS som du kaller det innimellom også? 🙂 ha en fin dag da du.

    10. Roger S: jeg er HELT enig! Jeg slipper gjerne forbi de som har lite varer. Null problemer med det, problemet er de som sniker. 🙂 eller presser seg forbi. Jeg mener virkelig at vi bør vise høflighet og vennlighet til alle i butikken. Dette gjelder jo ikke bare i matbutikk heller forøvrig. Samme skjer i klesbutikk.

    11. Geir Bjerkland: så fantastisk! Jeg har selv betalt varer for andre flere ganger. Gjør meg lite å hjelpe til. Å se takknemligheten en får tilbake er virkelig betaling nok.

    12. D: vet du at jeg har selv stått å fått avist kort. Det var lett å fikse opp i da jeg kunne raskt overføre fra en annen konto. årsaken var at et gebyr hadde blitt trukket fra kortet uten at jeg hadde fått det med meg. Men Guri, hvor skjelven jeg ble. Jeg fikk betalt varene mine. Slikt kan skje, hva om du ikke har en konto og overføre fra? Syntes det er trist å lese kommentaren din. Joda, i den perfekte verden har ingen dårlig råd, sulter, har stålkontroll på kontoen sin eller sliter med å få endene til å møtes. Mulig du lever i den verden. Jeg har nok både sett at verden ikke r slik å følt det på kroppen.

    13. Grete: jeg også slipper forbi de som står bak som har lite varer. Slipper også forbi mødre med gråtende babyer. 🙂 (burde ha nevnt det i blogginnlegget men det ble skrevet med mye følelser etter å ha stått i kø å fått stygge blikk å oppgitthet fordi jeg spurte om butikken hadde fyrstikker. Damen sa hun måtte hente på lageret å forlater dermed kassen i et kort øyeblikk. Så sure og sinte mennesker gjorde meg så lei meg. Han ene ropte høyt: åpne en annen kasse da for fa*#!!! Dette tok Max 2 minutters vente fra hun gikk til jeg fikk betalt. Jeg valgte å snu meg å smile til denne mannen. Han svarte meg med å himle med øynene. 🙂 hvorfor kan man ikke smile litt mer?

    14. steinar: gud bedre meg for en kommentar, greit hvis man er 11 år men seriøst? Eller vent litt?? Du har rett til å ha din mening. Nå vil jeg bare innformere om at jeg skriver en blogg. Jeg skriver for det meste om ekstremt alvorlige tema. Innimellom skriver jeg om slike ting som er uviktig i den store sammenheng men jeg har rett til å skrive og mene det jeg vil. Vennlighet og hjelpsomhet koster jo ikke stort. Ha en fin dag da. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg