FRA ULOVELIG TIL LOVELIG. Dette tenker jeg om intervjuet.

I går skrev jeg et laaaaangt blogginnlegg hvor jeg skrev inn hele intervjuet som ble gjort av meg i VG. Etter litt tenking kom jeg på at det kanskje ikke var lov, å tok det blogginnlegget bort inntil jeg fikk kontakt med journalisten. Hun kunne fortelle at å gjenfortelle ikke er lov, fordi det stykket ligger bak en betalingsmur. Altså: man må betale for å lese det. Jeg vet mange ikke fikk med seg intervjuet å hadde sett frem til å lese det. Desverre har jeg ikke lov til å skrive intervjuet i sin helhet.

 

Men jeg kan med mine egene ord beskrive hva intervjuet handlet om å på den måten gi dere et innblikk likevel.

Intervjuet skulle legge vekt på det å snu om på livet fra negativt til possitivt. Intervjuet tok utgangspunkt i når jeg var på det mørkeste i livet mitt å så ingen annen utvei en to valg. Døden eller livet. Som dere har lest valgte jeg livet. Å en utrolig tøff og lang prossess startet. Jeg måtte først og fremt innfinne meg med at jeg aldri kom til å få tilbake det livet jeg hadde før jeg ble syk. Rett og slett godta at livet var slik det er nå. Så sto det litt om å ha faste rutiner, stå opp om morgenen, komme seg ut, kle seg å stelle seg hver dag å sette små oppgaver og mål til seg selv. 

Larvik, Norge 20160706
VGsøndag, kropp og sjel: Ida Vindstad har Crohns sykdom, og lot i mange år sykdommen prege absolutt hele livet sitt. Så tok hun grep, og bestemte seg for at hun skulle gjøre akkurat det samme som alle andre, og ble lykkelig.
Foto: FREDRIK SOLSTAD, VG

 

I tillegg til meg var det også en coach som ble intervjuet som bygget opp under at man skal ha lov til å være lei seg når livet er tøft men at det lønner seg å tenke fremover og komme seg opp av kjelleren. 

Jeg avsluttet intervjuet med å si at jeg ikke vil tillate meg selv å bli liggende i søla mer. Jeg kommer til å falle  men å bli liggende er ikke et alternativ noe mer. 

Dette er veldig kort forklart men jeg vil i tillegg lime inn noe jeg skrev i det innlegget jeg publiserte i går, fordi jeg mener det er så viktig å tenke på. 

Larvik, Norge 20160706
VGsøndag, kropp og sjel: Ida Vindstad har Crohns sykdom, og lot i mange år sykdommen prege absolutt hele livet sitt. Så tok hun grep, og bestemte seg for at hun skulle gjøre akkurat det samme som alle andre, og ble lykkelig.
Foto: FREDRIK SOLSTAD, VG

 

jeg er veldig fornøyd med intervjuet og bildene ikke minst. Jeg fikk tilsendt noen av fotografen som jeg deler med dere her. (Med tillatelse av fotografen.)  Jeg tror på at livet kan være godt på tross av tøffe utfordringer. Mitt neste mål nå er å få media til å skrive om crohns slik sykdommen er. Altså usminket og ekte. Jeg brukte 8 år fra jeg bestemte meg for å leve til der jeg er i dag. Virkelig ingen quckfiks men virkelig verdt hvert skritt jeg tok. Jeg har lært utrolig mye om meg selv på veien. Om du sitter å føler livet er for tøft, begynn å ta grep. Små grep først som du kan mestre. Vi lever en gang. Ikke stå å se på livet forsvinne forbi deg. Nå er det på tide å hoppe på karusellen. Jeg har klart det, da kan du også. 

I tillegg sto også noen få av mine tips til hvordan komme deg ut av den negative sirkelen. Disse tipsene som ble publisert i avisen vil jeg dele med dere nå men i tillegg vil det komme et eget blogginnlegg om det litt senere. Der vil dere få mine leveregler. 

 VIS OMSORG  for deg selv. Unn deg noe hver eneste dag., noe du har lyst på og som gir deg en god følese. For at livet skal være bra må du ha det bra. 

ENDRE FOKUS. Snu tankene dine fra “jeg klarer ikke” til “jeg kan” 

GODTA AT LIVET er som det er. Ikke kast bort energien din på å kjempe for å få tilbake det du faktisk har mistet. 

FINN NOEN å dele tankene med. 

ØNSKER DU IKKE å snakke med noen, kan du skrive ned det du går å bærer på. Du kan brenne det etterpå, slik at du er sikker på ingen finner det etterpå. Det viktigste er å få det ut. 

DU VET IKKE hvordan morgendagen blir. L E V! 

Dette er noen få av mine små leveregler. Jeg tror på et godt liv på tross av mange vonde dager. 

Crohnsglede <3 

søk opp crohnsglede på Facebook å lik siden min. Der legges det ut alle blogginnlegg å andre relevante ting. Jeg kjemper for å gi kronikere en stemme, en bedre hverdag å ikke minst bryte ned noen tabuer. Jeg snakker om det få tør snakke om. Hvorfor? Fordi jeg ønsker at de som kommer etter meg å blir syke skal slippe å miste så mange år av livet sitt. Å bli syk betyr ikke at livet er over. Det betyr bare at det ble litt andeledes. Å vet du? Anderledes er bra. 🙂 følg meg på Twitter, Instagram og snap også. 

Del gjerne innleggene mine. Jeg setter stor pris på dere som hjelper meg i kampen mot åpenhet og informasjon. Sammen kan vi klare det umulige. For selv det umulige er mulig om man prøver hardt nok. 

Crohnsglede <3 

Larvik, Norge 20160706
VGsøndag, kropp og sjel: Ida Vindstad har Crohns sykdom, og lot i mange år sykdommen prege absolutt hele livet sitt. Så tok hun grep, og bestemte seg for at hun skulle gjøre akkurat det samme som alle andre, og ble lykkelig.
Foto: FREDRIK SOLSTAD, VG

 

igjen beklager jeg at jeg ikke kan dele innlegget. Om du alikevel ønsker å lese kan du lese innlegget på VG + ved å betale en liten sum for det. Linken til innlegget finner du HER

#vg #intervju #media #livsglede #snuopprasjon #livogdød #håp #livsglede #lykkelig #kroniker #mamma #crohns #figther #crohnsfigther #håp #liv #godtliv #altermulig #kampenerigang 

10 kommentarer
    1. Du er så utrolig flink til å skrive og ordlegge deg. Du er et av mine blogg forbilder og jeg må si du skuffer ikke. Vet ikke med andre men jeg er utrolig glad du fant styrken i deg og at du blogger. Vi lever i 2016. Det må nå bli slutt på alt tabu tullet rundt sykdom og lidelser.
      Håper du har og får en strålende dag.
      Mvh
      Glagubben. ( en som ikke er så altfor stor fan av IKEA idag) 🙂

    2. Glagubben: haha, unskyld at jeg ler men så den snap’n. Men du over til alvoret. Tusen takk for nydelige ord. Det betyr masse for meg å høre. Jeg digger deg også! Sammen får vi gjøre jobben med å la oss med utfordringer bli som alle andre. Andeledes er bra vet du. 🙂 kos deg videre i dag. IKEA er gøy så lenge du slipper å bygge det selv. 😉

    3. Skrive kan du. Du får det frem på en troverdig beskrivelse. Ikke noe dikk dakk. Fremhever deg naturlig. Som sagt tidligere er det bare deg jeg har giddet å følge. Alle de andre fremstiller seg selv som motedronninger med mye sminke på. Det trenger ikke denne dronningen. Ha en fin kveld. 😀

    4. Rigmor Smistad: ååååh, takk! Det var utrolig hyggelig sagt. Jeg er veldig ekte. Å jeg vil ikke være noe mote kjærring. Jeg er meg. 🙂 jeg syntes det er på tide å ikke framsnakke seg selv for mye også. Det kan bli mye. Jeg ønsker å være 100 %meg. Jeg vil at det jeg skal formidle skal være troverdig og ekte. Derfor må jeg ikke være noe annet en den jeg er. Ei helt vanelig dame på 31 år som har en historie jeg ønsker å dele. 🙂 takk Rigmor. Tårer triller…

    5. Liker bloggen din godt du er så ekte!
      Jeg syns du er sp vannvittig helldig oppi all elendigheten som har fått 3 flotte barn:-)
      Har vært gravid selv 2 ganger etter at jeg fikk crohns, men har måtte avbryte begge gangene da legen min ikke turte å la me gjennomgå dem da jeg har blitt mer å mer syk etterhvert som ukene gikk. Jeg er så syk nå at legen min sa at når det kom til dagen jeg skulle føde, måtte di mest sannsynlig valgt mellom meg å barnet:-( fikk vite for en uke siden at jeg var gravid i uke 17( gikk over i uke 18 noen dager etterpå). Hadde ingen aning om at jeg var gravid å værtfall ikke at jeg var kommet nesten hallveis.
      For 2 dager siden måtte jeg føde ett bittelite barn som dessverre hadde tadd skade av behandlingene jeg har gjennomgått di siste månede :’-(
      Jeg er så nede at jeg nesten ikke kan forklare det en gang. Får nøye meg med tantebarna mine og gudbarna mine.
      Ha en fortsatt fin kveld videre:-)

    6. Ellen: å kjære vakre deg. Tårene mine triller. Jeg har virkelig ikke ord. Du skal vite at jeg setter barna mine høyt. De er mine skatter og mine største bragder. Jeg kjempet meg igjennom svangerskapene å fikk mye mer en jeg noen gang kunne håpet på. For det er INGEN selfølge å få barn. Det er noe jeg selv har kjent på i nær omkrets. At vi har fått tre er utrolig. Skremmende og utrolig. Skremmende fordi mamma’n dems er syk å at tre barn er mye. Men utrolig fordi det er de som holder meg oppe når jeg ellers tror jeg hadde gitt opp. Jeg har helt vondt i magen av å lese det du skriver. Å det finnes ikke ord som kan brukes for den sorgen du går igjennom nå. Jeg har ingen mulighet til å sette meg inn i det. Annet en at jeg selv er mamma og tanken på å miste dem er grusom. Det finnes ingen ord som kan virke trøstende i din situasjon så jeg vil bare sende deg masse klemmer og empati. Jeg er takknemlig hver dag! Å aldri kommer jeg til å ta de forgitt. Jeg vet det er mange som aldri for oppleve det å bli mamma. Tantebarna dine må være noe av det heldigste i verden. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg