SNIKERE PÅ HANDICAPTOALETT IRRITERER MEG!!!!!!

Har du noen gang sett noen snike seg inn på handikap toalettet som overhode ikke er handikapet? Du vet, slike som ikke bruker rullestol. Gjerne kan det være damer i høye heler, en fjong veske og flott sminket. Eller en pen mann i dress med stresskoffert? Snakk om irriterende ikke sant? Burde jo kunne sminke seg på dametoalettet som alle andre. Hva mannen gjør vet jeg ikke, men noe er det. Dårlig gjort ikke sant? Ta for seg på den måten. Nei, tenk på de som er handicapet å trenger den doen. Rett og slett frekt! Jeg syntes vi burde bli flinkere til å si i fra til dem som tar for seg slik jeg. Slik at de kan skamme seg når de får høre hvor egoistiske de er.

 

Eller vent litt, er det slik dere som kjefter på oss tenker? Vi som ser friske ut å som i desperasjon tar den ledige doen, som kan gi oss litt privatliv i mens vi gjør det mest private du kan tenke deg. Noen ganger klarer vi ikke forsvare oss selv en gang, fordi vi føler oss så nedverget at ingen ord kommer ut av munnen vår. Om du hadde satt deg litt inn i ting hadde du forstått at mange sykdommer syntes ikke utenpå. Selv om jeg ser frisk ut har jeg et handicap uten tvil. 

Jeg har morbus crohns. En autoimmun sykdom. Min sykdom gir store betennelsestilstander i fordøyelses systemet. Man kan få sykdommen  fra anus til munn. I tillegg finnes Ulcerøs kolitt som kun går på tykktarm men som gir like symptomer. Å vi må ikke glemme de som sliter med irritabel tarm også. Jeg kan beskrive min hverdag ganske direkte slik at dere forstår at jeg ikke sminker meg når jeg med desperasjon i blikket smetter inn på handicap doen. 

Jeg får akutt dotrang. Ikke slik at jeg må litt på do å kan kontrollert holde meg til jeg kommer meg ditt. Neida, her snakker vi eksplosjonsfare og gjerne med påfølgende smerter som er helt uutholdelige. Om du har omgangssyke ville du satt deg i en bås da? For oss med kroniske magesykdommer kan smertene vi får under dobesøkene være så ekstreme at vi kaster opp og besvimer. Noe som hører hjemme på en felles do? 

 

Jeg har hørt mange som regelrett har blitt skjelt ut å nektet adgang til handicap toalettet. Dette gjør meg så forbanna. Se for deg om du allerede hadde hatt uhell da. At du rett og slett ikke har rukket frem. Du er så flau og uvel der du smyger deg inn på et handicap toalett for å skifte og vaske deg. Plutselig kommer det noen du ikke kjenner som nå er på et oppdrag. Oppdrag stopphandicaptoalettmissbrukerne. Med sinne, høy stemme og grusomme ord står du der å hyler mot et menneske som kanskje har opplevd det som for deg er utenkelig at voksene gjør. 

Det finnes slike dokort i Norge som vi med sykdommene kan bruke. Men dessverre er det ikke alle som har dette eller de ikke har det med seg. For om vi må på do har vi ikke tid til å lete etter kortet, vi må løpe og det NÅ! Så derfor ønsker jeg å gi viktig informasjon til dere som ikke har god nok informasjon. For jeg håper det er det som er problemet her, ikke at du er så ond og maktsyk.

Så neste gang du ser ei eller en som smyger seg inn på handikaptoalettet. Hold deg for god til å stå med pekefingeren. Om du har så stort behov så finn noen andre å hakke på. Er snakk om en do, ikke en plass vi skal oppholde oss på i timesvis. Om dere gir oss et smil isteden for stygge blikk kan kanskje en allerede jævelig dag bli litt bedre? 

Ta dere sammen, alle handicap syntes ikke på utsiden. Drittkjærringa er lei.  Alle handicap toaletter burde vært merket med: Husk ikke alle handicap er synlige. 

 

Crohnsglede <3 

Følg meg på min Facebook side HER. Bli med på min vei mot åpenhet, ærlighet og fjerning av tabuer. Jeg er en kroniker, en stolt en. Om du oppdager skrivefeil så legg bak øret at jeg er dyslektiker. Del om du har lyst. 💜

#handicap #toalett #utskjelling #ufint #uhell #kroniker #ibd #ibs #crohns #crohnsglede #fuckcrohns #figther #crohnsfigther #ulserøskolitt #do #diare #eksplosjon #smerter #stopp #hørher #tadegsammen #livet #vondt #drittlei #helse #ibd 

44 kommentarer
    1. Veldig bra skrevet og ikke minst innledningen! Jeg kjenner meg veldig igjen og har fått stygge blikk og røsking i dørhåndtaket og banking på døra inn til do. Selv på sykehuset har jeg opplevd det. Av bl.a. hygiene messige årsaker er jeg selv avhengig å gå på handicap. Det er ikke alle handicap som synes utenpå. Ha en fin kveld 🙂

    2. Tom Redder: Takk. Det er det som er gøy. Skape nysgjerrighet hos folk for så å snu om heeeeelt på det slik at du blir sittende å tenke. Tusen takk. Jeg ønsker virkelig å røske litt opp i slike ting. Uvitenhet er roten til mye vondt.

    3. Har opplevd det flere ganger selv. Gjerne eldre som står og kjefter når jeg kommet ut. Selv har jeg Interstitial cystitis og akutt behov når noe slår ut. Syntes flere burde innse at ikke alle handicap syntes. Bra skrevet. <3

    4. Har skaffet meg dokort, og er faktisk beste investeringen jeg ha gjort på lenge som syk! Måtte bruke det her om dagen på ett kjøpesenter, og var utrolig deilig å kunne vise kortet i skranken for å få koden til toalettet. Har virkelig angst for å bruke offentlig toalett når jeg er så dårlig med ulcerøs colitt. Høres ofte ut som atomkrig. I tillegg var det megastor kø på dametoalettet, så kunne ikke vente. Synes jo ikke på meg, så kunne liksom ikke spurt om å gå først heller.. Viktig tema du tar opp 🙂

    5. Elizabeth: jeg vet LMF og en plass til. De som har stomi får fra en organisasjon. Ååååh, nå husker jeg ikke hva det het. Om noen av leserne vet så sleng inn en komentar.:)

    6. Det er ingenting som sier at friske folk ikke kan bruke handicaptoalett. Alle kan bruke det, forskjellen er at handicaptoalett er det vi kaller for universelt utformet. Dette vil si at alle, uansett utfordring skal ha mulighet til å bruke det. Så uansett om du er syk eller frisk, du har rett til å bruke handicaptoalettet uansett.

    7. Oda: jeg er fult klar over at jeg har retten til det. Det er befolkningen som trenger den opplysningen der. 🙂 mange opplever å bli hakket på, skjelt ut og sett stygt på. Det er ikke unikt i mitt tilfelle. Det betyr at informasjonen er for dårlig. Derfor ønsket jeg å sette fokus på det i dag. 🙂

    8. Kjære Crohnsglede 😊 Har selv urostomi,så bruker handicap toalettet ofte.
      Fekk mitt kort fra Norsk Forening for Stomi og Reservoaropererte. Pb4 Sentrum,0101 Oslo
      tlf 0213. E-Mail: [email protected]
      Kjempebra blogg du skriver 😊
      Ønsker dere ein kjempegod ferie 👍

    9. Marie Jorunn: tusen takk for svaret. Var akurat det jeg tenkte på. Tusen takk. Nå sitter vi i bilen i skrivende stund. Ungene er blide som noen soler å alt er godt.

    10. Jeg har ME og sliter blant annnet med mage og tarm pga det. Flott innlegg…bruker handicap doen

    11. Astrid Lind Hansen: tusen takk. Det finnes utallige usynlige sykdommer som er Maren godt nok kvalifiserte til å gå på handicap do. Hva noen skal henge seg opp i er for meg uforståelig. Er ikke slik at vi okkuperer den doen heller. <3

    12. Er ikke bare handicappede i rullestol som har lov til å bruke dette toalettet! Jeg har kjempemasse problemer med magen min å er ikke alltid det er like lett og gå sammen med alle de andre som står på utsiden. Du må tenke litt over at DU ikke vet en dritt om andre mennesker du ikke kjenner. Du må ta deg sammen

    13. Anonym: du har IKKE lest innlegget! Jeg har selv morbus crohn. Om du hadde lest hele innlegget hadde du sett at jeg er en av dem som bruker toalettet hyppig! LES før du komenterer!

    14. hehe, for det første så trodde jeg at du mente det første avsnittet du skreiv, så jeg fikk en god del spørsmål i hodet. hehe 🙂 men så når jeg leser resten så er jeg så enig at man ikke skal kjefte på andre selv om man ikke ser at dem har en sykdom. jeg har en i nærmeste familie som har fibromyalgi som gjør at leddene svikter lett. du kan ikke se det på henne, men når hun er på sine verste punkter så bruker hun handicap doen. hun er ikke handicapet, men føler det er greit å bruke den fordi det er sånn støtte greier til armene. og da er det lettere å komme seg både ned og opp.
      du er så utrolig flink å skrive! jeg blir inspirert av måten du skriver på og prøver å skrive litt likt, bare med mine egne ting! du er min favorittblogger!

    15. avslappetliv: å herlighet for en koselig kommentar. Jeg blir helt varm om hjertet, tusen takk. At jeg kan være noens favoritt blogger er utrolig. Tusen takk. Dette gjorde dagen min. <3

    16. Greit ingen sykdom, men for dem som er født i feil kropp, føles det jo helt feil å gå på rett do hva biologisk kjønn tilsier (blir som om vi andre går på do til motsatt kjønn) men de blir gjerne stoppet/sett stygt på om de går på den doen som tilsvarer det kjønnet de selv identifiserer seg med.. Tar lang tid å få diagnose og lang tid derfra til du er ferdig med alt… Ikke noe man reklamerer for utad, men likefullt noe som gir dem rett til å gå et sted de får være alene 🙂

    17. Flott innlegg.
      Kan jeg bruke det til kommunen i forhold til hvor viktig det er med å ha tilgjengelige parkeringsplasser/hc-plasser ikke langt fra innganger til forskjellige nødvendige plasser, pga behov for wc? Kommunen forstår ikke hvordan det er å ha en slik sykdom og sier det skal komme nye retningslinjer i 2017, (de gamle er fra 1999 !!) og hvor de store foreningene for funksjonshemmede har vært med i arbeidet med nye forskrifter for parkering, men ser de behovet??? Det er Samferdeselsdepartementet som må gi innspill til nye retningslinjer hvis jeg har forstått det riktig….

    18. Veldig bra skrivd, sliter ikke så mye sånn sett med mage/tarm, men på enkelte vanelige toaletter er toalettene veldig lave, har leddgikt og sliter en del med knærne i tillegg, så ikke alltid lett å komme opp fra lave seter, eller komme seg ned på dem. Sliter også litt med å klare å gå på do ute, spesielt på felles doer. Det som irriterer meg til tider er når 3 ungdommer kommer fnisende ut av samme do, og tydelig nettopp sminket seg enda mere eller skiftet klesplagg.

    19. Som regel er det en handicapdo, for de med spesielle problemer….. Holder du på å pisse i buksa, så tar du nærmeste do, okke som…. men “friske folk”, trenger ikke å bruke en time på do, som enkelte andre…… Og NEI, det er ikke bare folk i rullestol som trenger det toalettet…. Som noen skriver, så er det til god hjelp både for å komme seg opp og ned av toalettsetet…. Jeg har ikke kort, men er ryggoperert så mange ganger, at jeg burde søkt om et. Så takk for tips folkens. Men gjerne les hele blogginnleggene før dere skriver noe her….. Kjedelig for de som er syke på ulike vis og måtte “forsvare” sykdommen sin…… Men jeg vet at friske folk ofte bruker HC-doen, da den ofte er renere og mer stelt enn disse båsene som friske må ta til takke til….. *IKKE misforstå*!!!! Men for oss som er kronisk syke på ulike vis, så kan det være et sant H****** å gå på båsedasser…..

    20. Har store plager med magen.utposning på tykktarm. 2 siste år store plager i munn . For mye å gå inn på. Ingen lege som finner ut ka som feile meg. Gådd ned mye i vekt. Døds sliten. Svetter mye. Gir opp snart.

    21. Turid jørgensen: uff, så vondt og høre. Om du trenger noen og prate med kan jeg nåes på Crohnsglede på Facebook eller send meg en Mail på [email protected]. Jeg kan ikke finne årsaken til problemene dine men jeg er her om du trenger noen som lytter. <3

    22. forstår ikke at folk virkelig bryr seg om dette, for meg er det samme om en uten handikapp bruker handkapp-doen(men selvsagt dumt om det blir kø for den så handikappede må vente), så at folk reagerer på det forstår jeg ikke, og ikke alle sykdommer man kan SE nei…

    23. Bryr meg lite om hvem som bruker handikapdo, men kjenner jeg blir jævelig forbanna når 2-3 skoleungdommer eller venninner går på handikapdoen, de er jo ikke akkurat der for å bruke doen regner jeg med, er vel mere for å skravle og slikt. Selv har jeg leddgikt så noen ganger er handikaptoalettet bedre for setet er litt høyere og det er mulig å ha noe å støtte seg på. På ene toalettet på sentret her jeg bor, skulle en tro doen var laget for barn ikke voksne, det er så langt nede.

    24. Elin Beate: jeg er enig i at det er kjedelig. Men faktisk er handikap doen for alle. Den er bare tilrettelagt for oss med synlige eller usynlige handikap. Så er faktisk ikke slik at man kan nekte noen doen. Men ikke missforstå meg, for jeg er helt enig. Er utrolig unødvendig rett og slett. <3 ha en fin romjul.

    25. Jeg følte meg truffet🙋🏼 Er det laaaaaang kø på dametoalettet sniker jeg meg innimellom på handikap🙈 Jeg har tilogmed vært på herretoalettet fordi det var tomt for papir overalt ellers og jeg måtte virkelig tisse altså…. men jeg lover på tro og ære å ikke gjøre dette igjen…hvis jeg ikke tror at det går gæli😅
      Utrolig bra skrevet🙏🏻

    26. Marianne: bare og bruke doen det. 🙂 det er jo alle din rett. Men ikke kjeft og få tilsynelatende friske som virkelig trenger en do i fred. Er det hele greia handler om egentlig. Doen er ikke reservert de med handikap, den er tilpasset. Men det er klart, om alle som ønsker bruker doen vil det jo gå på bekostning av de som trenger den. 😉 jeg har derimot do kort så for min del går det greit.

    27. Tror det er en misforståelse: handicap-toalettene er ikke forbeholdt de som er handikappet. De er tilrettelagt for HC.
      Et eksempel jeg kommer på i farten; På ferjene som går mellom Norge og Danmark(Color Line), er det i hver ende av kafeteriaen toaletter. Et dame, et herre og et HC. Det er sikkert minst 200 mennesker i kafeen. Kanskje er det 1 – en kandikappet? Kanskje ingen? Skal de to toalettene stå tomme 99,9 % av turen, i tilfelle det kommer en i rullestol???
      Det er selvsagt fritt frem for alle å benytte dem:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg