EN SUPERHELT MED NEGLELAKK OG EI PRINSESSE PÅ SKATEBOARD.

Jeg er mamma til 3 nydelige og unike barn. Alle 3 har forskjellige personligheter å interesser. Men jeg har lagt merke til noe. For om du har ei jente som er litt tøff blir det aldri noe snakk om noe annet en at det er tøft. 

 

Elida på 6.5 år har aldri lekt særlig med dukker eller barbie. Hun liker lilla og blått, hun har knæsj grønne gummistøvler, da rosa ikke var et alternativ. Hun har aldri kledd seg ut som ei prinsesse i karneval, men vært spiderman, troll, Pippi osv. Elida er kul, hun tør å være seg selv å jeg er utrolig stolt av det. Hun er absolutt jålete på noe, men andre ting ikke. 


 

Også har vi Isak på 4. Han elsker å leke med dukker, syntes kjoler er fint, han elsker neglelakk, leppestift  og strikk i håret. Når du spør Isak hva han skal bli når han blir stor, svarer han: en pappa. Isak har en enorm omsorg for de som er små. Han elsker rollelek å kan leke timesvis med storesøster. Han leker med traktorer, biler og såkalte “gutte ting” også men om han kan få leke på jenterommet er han i himmelen. Isak har ei storesøster han ser veldig opp til. Han også elsker å sykle, å er en skikkelig tøffing men han blir usikker om det blir slåssing å voldsom lek rundt han. 

 

Jeg syntes det er trist å se hvordan vi voksene legger opp til kjønnsroller hele tiden. Hvorfor må rosa og lilla være jentefage og blå og grønn til gutt? Ofte ser jeg at jenter som velger litt guttete ting får mye skryt for å være tøffe. Men guttene som leker med såkalte jente ting da? Ofte får man utsagn som: Det går sikkert over, eller: får han lov til å ha på neglelakk? Eller: det kan ikke gutter ha! 

Isak hadde en periode hvor han gikk med strikk i håret til barnehagen, akkurat som Elida. Han så Elida som var så fin å ønsket det samme. Han så storesøster få neglelakk og leppestift, klart han også ville ha! Å klart han fikk. Det er vi voksene som skaper kjønnsroller. Det er vi voksene som skaper barn som sier: nei jeg leker ikke med jenteleker!

 

Isak er kommet litt over den perioden nå men fortsatt er det neglelakk og rollelek med dukker som står høyt. Å vet dere hva? Jeg blåser i om han fortsetter med det for alltid. Han skal få lov til å leke med det han vil, jeg ser på den fantastiske omsorgsfulle gutten min å er så stolt! For han kommer til å bli en fantastisk pappa en gang.

vi var på legevakt med Isak, å han må ta CRP. Han hadde ikke lyst å sykepleieren sa: men se her da Isak, i denne skuffen har jeg noen premier. I skuffen var det en beholder med dinosaurer og en med slike “tannlege ringer”. Sykepleieren sa: når du er flink kan du velge deg en dinosaur vet du. Etter stikket var ferdig ble Isak stående med hendene på ryggen å se opp i boksen med dinosaurer. Sykepleieren sa: hadde vi ikke den dinosauren du ønsket deg? Isak svarte: egentlig liker jeg ikke dinosaurer. Jeg ønsker meg så en  gul ring slik  som storesøster har. 

 

Men lang historie kort, sykepleieren ble helt forfjamset. Hun angret på hvordan hun hadde lagt frem premiene å trodde hun forutså hans valg. Isak gikk ut så stolt med en gul ring på fingeren. 

Isak har ingen storebror han kan sloss mot, han har ei veslevoksen storesøster. Han elsker Elida å ser så opp til henne. Isak skal få lov til å leke med det han ønsker uten å høre ordet: du er jo gutt! For hva så? Nå er det ninjago for alle pengene men en ninjago kan selvfølgelig ha oransje neglelakk og strikk i håret. 

Ludvig på 1 år skal også få leke med det han selv vil. Det er ikke barn som skaper jenteleker og gutteleker eller jentefarger og guttefarger. Det er det vi som voksene som gjør.

 

La barn få være barn. Alvoret kommer tidsnok uansett. Jeg er sprekkeferdig stolt av mine 3, med eller uten neglelakk, rosa kjole eller grønne gummistøvler. 

Jeg nyter synet av Elida som sykler rundt i sine grønne støvler. Jeg nyter synet av Isak som leker superhelt med neglelakk og leppestift. Å jeg smiler når  ungene kler Ludvig i strutteskjørt. La barn få være barn. 

Crohnsglede <3 

Følg meg på Facebook, Instagram, Snapchat og Twitter. Søk opp crohnsglede å legg meg til. Jeg skriver om det å være kronisk syk å livet mitt. I mitt liv har jeg mann og 3 barn, derfor blir dem også naturlig tema innimellom. 🙂 Om dere oppdager skrivefeil så er det greit å vite at jeg er dyslektiker. 

#barn #kjønnsroller #jentefarger #guttefarger #jenteleker #gutteleker #superhelt #neglelakk #lepestift #grønnegummistøvler #tøffjente #tøffgutt #rollelek #kjoler #storesøster #lillebror #barndom #fordommer #frihet #stolt #mamma #dyslektiker. 

7 kommentarer
    1. Det har du helt rett i!
      For noen få som faktisk er født i feil kropp kan voksnes oppførsel faktisk ha alvorlige konsekvenser. Vi har noen i familien. Og hvorfor skal vi bestemme hvem som bruker hvilke farger og leker?!
      Ha en fin kveld og natt:)

    2. Freshsister: jeg mener vi voksene har et stort annsvar. Et annsvar hvor enkle skal lage disse tydlige grensene på hva gutter og hva jenter gjør. For det finnes gråsoner.

    3. Jeg er så hjertens enig! Det er skikkelig trist at det man ser på som jentete, trekker barnets verdi ned, mens det guttete trekker barnets verdi opp (ergo kan jenter gjerne være guttete, mens guttene må for all del ikke være jentete). Det viser at vi har mye igjen før vi har likestilling. Det som er synd, er at det hemmer guttenes utfoldelse og utvikling. At gutter ikke kan ha rosa skjorte, eller skjørt for den saks skyld, eller leke med dukker, er bare en annen variant av at “ekte menn gråter ikke/viser ikke følelser”. Vi mennesker er først og fremst individer, med ulike høyde, vekt, øyenfarge, interesser, evner, ferdigheter og kjønn. Hva vi liker og ikke liker, hva og hvordan vi vil bli når vi blir store er individuelt, ikke predikert ut fra kjønn. Og jeg er sikker på guttene dine blir fantastiske fedre med slik bagasje hjemmefra!

    4. Manndommens framtid står i fare hvis feministene får det som de vil. Feministene med sin forskrudde ideologi er en fare for samfunnet og skulle blitt tvangsinnlagt. Gutter og jenter blir fra barnehagen av hjernevasket. Jeg er helt imot at små barn blir tredd omvendte kjønnsrollemønstere nedover sine skaller. Slikt skulle blitt straffbart. Det ender opp med at menn blir kjønnsforvirrede, svake, ryggradsløse og kastrerte små kryp og at kvinner blir riktig mannshatende østrogenhurper, ferdig snakket. La menn være menn og kvinner være kvinner, slik de er skapt til å være.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg