GÅR DU GLIPP AV LIVSGLEDEN OG HVERDAGSLYKKEN?

Jeg maser mye om livsglede og at en selv må lage sin egen lykke. Å jeg har tenkt mye på det i det siste. For hva betyr det egentlig? Om man har for store mål til hva livsglede eller hverdagslykke er, vil man oppnå dem da? Tvilsomt, eller i allefall ikke daglig. Å slik har desverre verden blitt. Mye vil ha mer. Vi får rett og slett ikke nok av ting som viser litt status. I allefall er det viktig for mange. 

Det var det for meg også. Helt frem til jeg ble kronisk syk og ufør. Eller det er litt feil å si, for jeg strebet fortsatt en god stund etter det perfekte livet “alle” tilsynelatende hadde.  Frem til en dag jeg innså at når jeg jaget etter å oppleve denne magien alle snakket om, forsvant min. For vi har forskjellige liv, vi har forskjellige ståsted i livet. Noe som betyr at min lykke er en helt annen en naboen sin. 

 

Jeg vet at vi lever i en materialistisk verden. For mange er lykken og hverdags glede å ta seg råd til dyr bil, et stort hus, dyre møbler eller dyre reiser. Men er det hverdags glede? Er det noe du kan forvente og oppleve dagelig? Hvorfor må det være de store tingene vi ser på som viktig? Jeg gikk glipp av utrolig mange hverdagsøyeblikk, frem til den dagen jeg snudde fokuset. Vi har ikke stort hus, men vi har tak over hodet. Desverre er økonomien stram da jeg er ufør å det har gjort at vi passer dårlig inn i denne materialistiske tiden vi lever i. 

Vi har venner, familie og bekjente som fyller de dyre husene sine til maaaange milioner med dyre møbler samtidig som de kjører rundt i biler som koster like mye som halvparten av vårt hus. I mange år var jeg messunnelig. Jeg var messunnelig på at de ikke måtte spare, at de kunne kjøpe det de har lyst til å ha det slik de ønsker uten å tenke økonomi.  At folk kunne gifte seg foreksempel, har vært sårt for meg. Vi har ikke råd, ikke til et slikt bryllup jeg ønsker meg. Men så begynte jeg å samle på hverdagsmagi. Jeg så hele tiden på det som enten var uoppnåelig for oss pga økonomi/prioriteringer, eller det vi måtte spare til i et år for å få til som livsglede. Å den følesen når man kan dra på ferie etter å ha spart lenge er jo fantastisk men det er IKKE livsglede. Livsglede er for meg noe man lager selv med de midlene og forutsetningene man har.

 

Livsglede og hverdagslykke er ord jeg elsker. Å dagen bør ha masse av det. For meg er livsglede når jeg klarer å gjennomføre mine gjøremål for dagen, når jeg tusler i hagen eller rydder opp etter middagen. Fordi for meg er det ingen selvfølge. Jeg vet hvordan det er å ikke klare å dusje selv, jeg vet hvordan det er å ikke ha krefter til å gå. Hverdagslykke er de små øyeblikkene som gjør at du må smile. Som å sette deg på trappa med et nytt blad når lillemann er lagt for drubben. Høre fuglene kvitrer å se sommerfuglene danser i luften. Eller når ungene leker å kommer med iver i stemmen å forteller om dems nye erobringer. 

Vi kan selv bestemme om hva vi ønsker livene våre skal handle om. Alt handler om ditt fokus. Fokuserer du på det som er uoppnåelig eller det du sjelden opplever,  blir livsgleden og hverdagslykken mye mindre. Men om du fokuserer på de små fantastiske tingene vil du få en mer ro og lykkefølelse. 

 

Vi må la være å sammenligne oss med naboen, venninna eller onkelen. For alt vi vet er selv dem som virker som har alt, ulykkelig fordi den ønsker mer.  Vi må stoppe opp å nyte livet som er nå! De små tingene er livet, ikke de store tingene vi opplever sjelden. 

Nå skal jeg snart oppleve det som for oss er luksus, nemmelig ferie til utlandet. Vi må prioritere bort MYE for å kunne dra på ferie. Men for oss er det riktig og viktig. Det betyr ikke at det er lykken og selve livet. For det er slik som akkurat nå i skrivende stund. Jeg har tømt en oppvaskmaskin, Ludvig er lagt å jeg har satt på musikk. Nå setter jeg meg ut i solen å nyter et blad. 

Livet blir ikke alltid slik man trodde eller ønsket. Men det betyr ikke at livet er et dårlig liv. . Man må bare skru ned forventninger, snu om tankeganger og slutte å sammenligne seg med andre. Gjør livet ditt, til et så fantastisk liv som du har forutsetninger for å ha. Å slutt å gnage på det du hadde før, eller det du skulle ønske du hadde. 

Sett deg små og oppnåelige mål, vær stolt av det du får til å ta deg tid til å stoppe opp å nyte. 

 

Livet er nå. <3 

Følg meg på Facebook, Snapchat, Instagram og Twitter. Søk opp crohnsglede og legg meg til. Følg meg i min kamp mot sykdom. Jeg vil fortsette å skrive om mine opplevelser og mine erfaringer. Helt ærlig, uten filter. Del om du har lyst. 🙂 

#livsglede #hverdagslykke #forventninger #kroniker #crohns #ibd #fuckcrohns #crohnsfigther #figther #livet #kjempe #øyeblikk #mateialisme #uoppnålig #oppnålig #forrutsetninger #fokuser #tanker #snu #syk #ufør #dyslektiker #misunnelse #nyte #livsnyter #magi 

6 kommentarer
    1. Geriatriks: ja, å går glipp av det som faktisk er livet! Litt kjipt når du er 80 å sitter på gamlehjem å kun husker livet som: mars 2017 ja da kjøpte vi oss bil, februar 2019? Ja da bygde vi hus. September 2017, da pusset vi opp alle rom og byttet invitar.. Tenk om en ikke husker disse små minnene, disse tingene som virkelig er livet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg