JEG SNYLTER PÅ STATEN! ELLER HVA MENER DU?

God lørdag.

Jeg har i det siste tenkt mye tilbake på tiden jeg kjempet i mot ufør, å ikke minst tiden etter ufør. Hvordan jeg følte det å bli ufør var på en måte det siste som skulle til for å miste alt av verdighet. Hvorfor er det slik? Jeg tror mye ligger i hvordan mennesker behandler uføre å ikke minst hvordan uføre blir behandlet av staten. For vi er en sårbar gruppe. En gruppe som har mistet mye i løpet av noen år.  Først mister man evnen til å ha kontroll på egen helse, så mister man jobb/skole, så mister mat bestemmelsesrett ovenfor seg selv i større eller mindre grad (som sykmeldt følger man strenge regler), så mister man venner, noen mister familie, den økonomiske biten blir redusert til minimum 66% osv… Når man blir ufør mister man enda mer.

Money From Heaven
Licensed from: MilanMarkovic78 / yayimages.com

 

Jeg fikk jo mindre utbetalt som ungufør en når jeg gikk på aap. For når jeg gikk på aap telte jeg kun som meg å fikk barnetillegg for barna mine. Så fort jeg ble ufør mistet jeg det fordi Robert tjener for godt. Jeg må si med en gang at jeg er ikke ute etter å få mest mulig. Men jeg har ikke valgt å bli syk selv. Jeg mener at ufør burde kun blitt beregnet på deg å ikke hvor mye mannen tjener. For nok en gang føler man seg straffet. Straffet fordi man er syk. Nå må ikke dette misforståes for jeg er utrolig takknemnelig for all hjelp å alt jeg får på tross av at min arbeidsevne er 0%. 

Smatt litt på det. Arbeidsevnen min er 0%. Jeg er 100% ufør. Jeg skrev over om hvordan vi uføre ikke føler oss likestilt i samfunnet. Kanskje ikke så rart når det hver høst diskuteres om å kutte i våre penger. De forandrer på satser, gir oss andre skatteregler,  som egentlig høres bra ut men som i prinsippet ikke fungerer. Hvordan skal friske se på oss som vanlige når ikke politikere gjør det? Friske ser på oss uføre som en last. En last for samfunnet fordi vi tar skattepengene dems. Vi uføre har dårligsanvittighet konstant fordi vi er for syke til å jobbe å dermed tar av velferdsetaten Norge. 

Hvordan skal vi bli sett på som mennesker som fortsatt er likestilt med hvem som helst annen? Hvem har ikke sagt eller hørt fraser som: Hun der er bare ufør. Eller, hun/han lever på mine skattepenger. For å få dette snudd må vi starte med toppen. Om politikerne gir oss respekt vil også resten av befolkningen også det, tror jeg. Men foreløpig er uføre en last for samfunnet. Det skrives om alt for høye tall av uføre i aviser, om uføre som urettmessig får trygden sin, det skrives om forslag om nye absurde regler, og ikke minst: det skrives om å få uføre tilbake til arbeid.

Broke
Licensed from: BDS / yayimages.com

 

i noen få tilfeller er det mulig å jobbe noen prosent, å da er det flott å tilrettelegge for det, men jeg tror at 90% av oss uføre ikke kan jobbe fast noe sted. I allefall ikke etter noe klokke eller kalender. Å hva gjør det med oss som ikke kan bruke disse fine løsningene til å jobbe vedsiden av uføre? Jo vi blir først og fremst tapere økonomisk. Men aller viktigst: vi blir tapere i samfunnet. Fordi det legges opp til at vi skal jobbe. 

Jeg mener det er en lang vei å gå her. Men for å respektere uføre må vi starte på toppen. Gi oss respekt. Ikke ta mer fra en allerede svak part, vi har ikke valgt dette livet, vi har fått det. Man vet ikke hvem som er nestemann ut heller. Det kan være en advokat, en bilselger eller en butikkmedarbeider. Tilfelles har vi alle en ting: vi så ikke det komme, vi ønsket ikke dette livet og vi lever IKKE fett på staten. 

Shrinking Middle Class
Licensed from: CartoonResource / yayimages.com

 

Jeg er så heldig å ha kommet i kontakt med uføreslandsorganisasjon.no, de har en flott side jeg anbefaler uføre å bli medlem av. De har også en facebook  side som du finner HER. Trykk liker og følg siden. Om vi står sammen så kanskje vi en dag blir hørt? 

Jeg har skrevet tidligere om at jeg har godtatt min uføre nå. Jeg er ufør og lykkelig. Jeg håper også andre kommer seg ditt, og ikke minst at det blir respekt for det også i samfunnet. For i de fleste tilfeller er uføre eneste utvei. Jeg vil si at de som er uføre fortjener de usle kronene de får. Joda det er noen få som jukser seg til uføre, noe jeg helt ærlig ikke kan forstå! For det er ikke lukrativt, det er ensomt og ikke minst lite akseptert i samfunnet. 

Jeg engasjerer meg i uføres rettigheter fordi jeg er en av dem selv. Jeg er et menneske på lik linje som bank sjefen! Jeg er verken dum eller tilbakestående. Jeg er en ressurs på min måte. Vi må slutte å dele mennesker opp i grupper!

jeg er lykkelig og ufør. <3

 Motivation Quote - Life is a crazy ride
Licensed from: balasoiu / yayimages.com

Følg meg på Instagram, Facebook, Snapchat og Twitter. Søk opp crohnsglede så finner du meg. Delinger blir satt pris på. Ha en fantastisk dag. 🙂 
 

crohnsglede <3

#ufør #samfunn #helse #politikk #politikere #rettigheter #bestemmelsesrett #jobb #skole #økonomi #dum #ressurs #aap #helseminister #uføreslandsorganisasjon #respekt #tafradefattige #gitilderike #taper #straffet #kroniker #media #crohnsfigther #figther 

9 kommentarer
    1. Kjære deg, du er ingen snylter. Du er syk og det er ikke noe du kan noe for. Du er unik og du er verdifull akkurat som du er. Kan selvsagt forstå hvordan du har det og hvordan du føler det.
      Det legges ikke opp til at de som er 100% uføre skal jobbe, men det legges opp til at de som vil og kan jobbe litt skal kunne gjøre det uten å bli beskyldt for trygdesvindel. Blir man dømt for noe slikt kan man i verste fall miste trygden sin helt. Sånn var det før, men sånn er det ikke lenger.
      Viktig å presisere at de nye reglene ikke er ment å presse noen som ikke kan jobbe til å jobbe, selv om du og kanskje mange andre føler det slik.
      Vær stolt av deg selv og nyt livet så godt du kan. Bare du kan være deg. Ingen andre kan det, du er ekte og det er verdifult og viktig.

    2. Unfit for Swine: jeg er stolt og har heldigvis det veldig bra. Denne bloggen er skrevet etter forespørsel av flere uføre lesere. Lesere som føler seg mindre respektert osv.

      Jeg hadde det slik før jeg også. Kjempet jo i mot ufør i 14 år før jeg sa OK. Årsaken er hvordan samfunnet behandler uføre. Jeg ville ikke være en av dem.
      Jeg valgte å trosse dritt å er meg. Men ser mange sliter med dårlig samvittighet. Jeg har lagt det bort heldigvis)

      Ang jobb sier uføre som prøver å jobbe at systemet virkelig ikke fungerer. Jeg fikk også mindre penger utbetalt etter de la om de nye reglene selv om de sa det ikke ville bli slik.

      Å det er det jeg prøver å formidle. Ikke at det forventes at man skal jobbe men at det belønnes om du gjør det. Å det er flott for dem som klarer det men kjipt for oss som ikke får det til.

      Også er det alltid snakk om oss uføre i media noe som svekker oss mener jeg. Mange tror det er fett å leve som ufør. Det er det ikke. Jeg er heldig som har Robert.

      Jeg har akseptert og jeg er lykkelig. Jeg har det bedre nå en på maaaange år fordi jeg ikke har press på meg mer.

      Men vil uføre noen gang slippe betegnelsen snyltere? Hmmmmh, usikker. 🙂

    3. Hmmm….
      Det er umulig å tilfredstille alle, så i noens hode vil nok uføre alltid være snyltere, men hos de fleste er de ikke det. NAVere derimot, de som velger å gå på NAV bare fordi de ikke gidder å jobbe, de er snyltere!
      Fint av deg å skrive innlegget på vegne av mange. Viktig at folk der ute får forståelse for hvordan dere har det.
      Jeg er også kronisk syk som du vet, men er heldigvis ikke så syk at det er snakk om uføretrygd enda. Er jeg heldig så slipper jeg å ta stilling til det og kan fortsette å jobbe i mange år til :).

    4. Jeg håper virkelig at du får noen medisiner som gjør at du kan gå tilbake i jobb, om så bare 50%, men aller helst 100%. Det er godt for sjel og sinn å jobbe :). Jeg har vært sykemeldt i over 4 måneder nå og gleder meg til å begynne å jobbe igjen!

    5. Kort å greit så er det jo ikke noen gunstig ting å være uføre. Men er man først blitt det så er jeg sjeleglad for å være det i Norge.
      Men det å føle at man såkalt er en snylter på staten ? Tja uføretrygda gir meg mat og husly så jeg er “overhodet” (syntes det er et fjolleord som politikerne flittig bruker når de skal presentere noe eller hva det er de skal ha frem) ikke skamfull for å mota det fra den norske stat. Takk for det. Vi bor i det såkalte rikeste landet i verden ? Ja på penger kanskje, men å skulle ha dårlige tanker for man mottar en trygd som staten gir sine medborgere. NEI DET HAR JEG IKKE!
      Dessuten så sendte jeg deg noe for en stund siden og jeg håper det kom frem?
      Det er virkelig noe som har hjulpet veldig mange mennesker.
      Vennlig Hilsen Jarl Eirik Vestlund
      Her er en uforpliktende invitasjon ! Skjer i morgen søndag 12 Juni
      VELKOMMEN TIL UFORPLIKTENDE INFORMASJON!
      Gå inn på linken under her, kopier den !
      https://zoom.us/j/6911869714
      * Vil du føle deg like frisk og vital som du gjorde for 5-10-15 år siden?
      * Har du helseproblemer du gjerne vil bringe i balanse?
      * Drømmer du om færre rynker, mindre cellulitter og mer energi?
      * Er du idrettsutøver og vil øke dine prestasjoner?
      * Trenger du å tjene litt ekstra – eller hva med økonomisk frihet?
      Del1 : informasjon om vitenskapen bak Redox Signalmolekyler, se før/etter bilder og hør brukeres egne erfaringer. Finn ut hva Redox Signalmolekyler kan gjøre for din helse og din cellekommunikasjon.
      Mange trenger en “Plan B”, eller drømmer om “litt ekstra” penger på konto. Noen ønsker å være sin egen sjef og ha tidsfrihet, andre ønsker seg en framtid med mulighet til å oppnå fullstendig økonomisk frihet….
      Del 2: Se hvordan du kan bli aktør i en bransje som omsetter for nesten dobbelt så mye som film- og musikkbransjen. Ingen risiko og lave oppstartskostnader gir deg en utrolig mulighet til å skape en betydelig inntekt for deg og din familie, uten de problemene nystartede bedrifter vanligvis sliter med. Uansett hva din bakgrunn eller erfaring er ? vi håper du er åpen for å evaluere et samarbeid med oss og vårt team, på det nivået du ønsker.
      Vi har produkter som alle trenger, det finnes over hodet ingen konkurrenter i markedet, eneste stedet man kan få denne unike teknologien er hos oss.
      Velkommen til uforpliktende presentasjon !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg