10 TING DU ALDRI BØR SI TIL EN KRONIKER!!!!!

Som kroniker er det 10 ting vi helst vil slippe å høre. Her får du listen og hvorfor. 

1.) Er du kronisk syk? Du ser jo virkelig ikke syk ut! 

Altså, her er er det enten eller. Det possitive er jo at  sykdommen ikke har påvirket utsiden. Men det betyr jo ikke at innsiden ser likedan ut. Det finnes utrolig mange sykdommer som ikke syntes utenpå. Om noen ser fantastisk ut, betyr det ikke at personen er frisk.

 

2.) Bør du spise det der? Du tåler vel ikke det? 

Når en blir syk mister man ikke evnen til å passe på seg selv. Vi vet selv om vi kan spise det, eller om vi faktisk tar å spiser det alikevel. Det går kun utover oss. Tenk på deg og ditt så tar jeg meg av mitt. 

3.) Skal du ikke spise? Du kan jo ikke gå uten mat? 

Noen ganger må man ta valg dere som friske ikke forstår. Dere ser en buffet med nydelige retter, jeg ser kun at den maten vil gi meg  trøbbel. Som skrevet under punkt  2, mistet jeg ikke evnen til å ta vare på meg selv, når jeg ble syk.  

4.) Kanskje du skulle begynne å trene? Man blir jo ikke frisk av å ligge i senga. 

Hadde jeg hatt ork til å trene hadde jeg ikke valgt å ligge inne. Jeg trenger ikke deg til å minne meg enda en ting, jeg ikke får til.

 

5.) Er du sikker på at det er så vondt? Kan du ikke prøve å vente litt til før du tar smertestillende? 

HALLO!!!! Når en sliter med så sterke smerter vil de ikke mirakuløst forsvinne. Faktisk blir det bare vanskeligere å få bort jo lenger man venter. Om jeg sier jeg har vondt, så har jeg det. Kan du føle mine smerter? 

6.) Er ikke du syk? Hvorfor er du her da? 

Som kroniker har man gode og dårlige dager. På gode dager ønsker jeg å late som jeg er normal. Ikke mistro meg som en snylter eller få meg til å føle meg som en, fordi jeg er ute noen timer. 

 

7.) Kari har samme sykdom som deg, hun er nå frisk nok til å både jobbe og ta seg av hjem. 

Her er det en viktig ting å lære seg. INGEN kroniker er like. Vi er forskjellig rammet av sykdommen, noen har god hjelp av medisiner mens andre ikke. Noen klarer å fungere normalt mens andre er 100% ufør. Ikke tro naboen er fasiten. Her finnes kun EN fasit per kroniker. 

8.) Du prøver ikke hardt nok, ta deg sammen. 

Jeg kjemper 24/7 hva vet du? Du kan ikke komme med slike utalelser før du har prøvd mitt liv en stund. Eller vent litt, det går jo ikke det. 

 

9.) Du kan ikke klage, du som er hjemme å kan kose deg vær dag. Ligge på sofa’n og dra deg hele dagen om du vil. 

Her er det en stor missoppfattelse. Jeg ligger ikke å drar meg. Er jeg heldig får jeg  4 gode timers søvn i løpet av et døgn. Å jeg koser meg ikke, jeg er ensom. Jeg skulle gjort hva som helst for å lukket døra bak meg å fått på jobb. Dette er ikke selv valgt. Å tro meg, ingenting å være messunnelig på.

10.) så syk du ser ut!

takk for den. Denne finnes i mange versjoner som: så blek du er, så tynn du er blitt, nå så du utslitt ut, er du dårlig nå? Osv… Spesielt dumt er er det de dagene jeg kanskje føler meg OK. Ikke at det er bedre om man virkelig er syk. Jeg trenger ikke deg til å fortelle meg,  om jeg ser syk ut. Det merker jeg godt selv. 

 

Her kan det slenges på mange punkter til. Jeg tror nok dere som sier dette mener det godt,  men vi trenger virkelig ikke deres konstante hjelp til å ta “riktige” valg. Du vil nok også mene at valgene jeg tar, er feil for meg  innimellom også. Men selv om jeg er syk, gir det ikke deg rett til å overvåke meg. Jeg mistet ikke evnen til å ta vare på meg selv den dagen jeg ble syk. Jeg vil selv ta valg for meg selv! Så sant jeg ikke spør deg om råd, så hold dem for deg selv. Å ikke tro du vet mer om min sykdom en meg. 

 

Dette er ting alle kronikere kjenner oss igjen i tror jeg. Vi kan skjeldent dra noe sted, uten å bli belært i vår egen sykdom. Tanken deres er kanskje  god, men bruk energien på dere selv lydig  isteden.<3 

Crohnsglede <3

Følg meg gjerne på Instagram, snap, Facebook og Twitter. Søk bare opp crohnsglede og legg meg til. Om du har lyst til å dele setter jeg stor pris på det.  Jeg har også opprettet en Facebook gruppe med navn: livsglade kronikere <3 legg deg gjerne til der om du er kroniker. 

 

#regler #liste #kroniker #bryseg #råd #lei #jegvetbest #holdning #crohns #figther #crohnsfigther #goddag #dårligdag #stopp #passpådegselv #hverdag #mittliv 

6 kommentarer
    1. Hadde ikke du og jeg vært gift på hver sin front så hadde jeg bedt deg ut på date. Kan ikke si meg mer enig og Gud så bra skrevet. Jeg har en rygg som gir meg så sterke smerter at jeg går rett ned i knestående når smertene melder seg. 50% av tiden er jeg ok og har kun minimale smerter resten av tiden er en kamp mot smertene og hverdagen. Ingen som kan se på meg at jeg sliter med kroniske ting. Har derfor fått høre mange av disse kommentarene.
      Den dummeste jeg hører ” ja jeg kjenner en som har prolaps , han ble bra igjen etter akupunktur …”
      Når jeg endelig som siste alternativ kom meg til spesialist innen rygg , så fikk jeg fortalt at de sjeldent hadde sett en så stygg skade. Altså navnet kan være likt men vi er alle forskjellige.
      Stor klem og takk for utmerket innlegg fra Glagubben.

    2. Glagubben: for et kompliment. Tusen takk. Å ja, er utrolig mye å lære bort når det gjelder sykdom. Utrolig mye uvitenhet rett og slett.
      Å leve med kroniske smerter/sykdommer er en kamp. En kamp som aldri tar slutt. Det betyr ikke at vi kun er sykdommen. Vi fortjener et godt liv vedsiden av også. Vi er pokker meg noen utrolig sterke mennesker!

    3. Helt enig med Glagubben ryggen er som et helvete uten like noen ganger bare jeg sitter feil så kan det ta dager før det blir bedre og smertene kan bli svimlende vondt ;(( Og ja meger bra inlegg er SÅ enig i dette Crohnglede fint skrevet!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg