FUCK DEG CROHNS, DU FÅR MEG ALDRI!

Jeg merker at crohns’n tar mer og mer plass i kroppen min om dagen. Jeg sloss mot noe jeg vet kroppen taper i mot. Jeg har valgt å skrive slik at dere forstår.

Doturene er mange i alle døgnets timer. Med doturene kommer smertene som jeg aldri vil bli vant til. De smertene som iler igjennom kroppen, som sender meg ned i knestående mens jeg ynker meg i smerte. En smerte som ikke gir seg før doskålen er fylt med blod, slim og gørr. Jeg kjemper meg i mellom tømming etter tømming. Men, hver tur tapper meg mer og mer for energi. Crohns jobber for å ta meg… 

Feberen kommer å jeg pakker meg inn i tepper. Jeg rekker ikke få varmen før jeg må på do igjen. Med hakkende tenner sitter jeg på do å lar neglene borre seg inn i håndflaten,  mens krampene i magen gjør at jeg gisper etter luft.  Når det slipper opp hikster jeg å gråter. Gråter fordi smerten slipper men også fordi jeg vet det kommer snart igjen. Der jeg sitter på do har du meg crohns. Du har meg i din knyttneve, du har fått kroppen min til å lystre deg. 

 

Når anfallene er over tørker jeg svette, utslitt prøver jeg å fungere. Men selv om magen har roet seg har jeg muskler og ledd som verker og er stive. Jeg må ofte  gråtende gi opp å kneppe bodyen til lillebror. Jeg ser på Ludvig som smiler og ler i mot meg, som knugger seg inntil mamma’n sin. Crohns har tatt plass i kroppen min å ingen forstår hvilken kamper jeg kjemper. Jeg legger meg på gulvet med ungene å leker, koser og synger. Jeg kjemper i mot deg crohns slik at barna ikke skal lide. Men du har tatt plass i kroppen min og du kjemper etter mer. Du vil spise opp håp, livsglede og psyke. 

Kjære crohns du prøver å ta meg, du prøver å dra meg ned i søla. Du tror kanskje du har vunnet over meg der jeg ligger å gråter å ynker meg i smerte. Du tror du har meg når jeg ligger utslitt i feber. Kjære crohns du har kanskje vunnet over kroppen min men meg får du aldri! Jeg skal kjempe imot deg med hele meg. Jeg skal smile etter smerteanfall å si: jeg håper det blir lenge til neste. Du tror du skremmer meg til et liv i ensomhet i redsel for akutte dobesøk som du gir meg. Du får aldri tatt fra meg ønsket om å leve, jeg tar på meg bleie om jeg må! Du får aldri ta livsgleden, håpet og drømmene mine fra meg. Du har valgt feil jente å sloss i mot jeg er staere en et beist.


 

for kjære crohns du hadde hele meg i mange år. Du forgiftet mitt hode jeg trodde du var meg. Jeg trodde døden var bedre en å leve fordi du viste vei. Du viste veien inn i et mørke som ikke er for meg. Så FUCK deg crohns du får meg aldri! Jeg smiler gjennom tårer, jeg presser mine grenser å opplever alt jeg vil. For selv om du har kroppen min har jeg et friskt og fritt sinn. 

Fuck deg, jeg lever for livsglede. 

Crohnsglede <3 

følg meg på Twitter, Instagram, snap og Facebook. Søk opp crohnsglede. Å husk at delinger er lov. 🙂 

#crohns #fuckcrohns #crohnsglede #kroniker #ksmp #kropp #sinn #mamma 

 

 

8 kommentarer
    1. Kjære Ida! Jeg har lest nesten alle innleggene dine hittil. Du er jammen meg noe av det tøffeste jeg vet om. Sender deg mer styrke og en stor klem! Vennlig hilsen Rikke. 😉

    2. Blir selvfølgelig heilt feil å le av dette, men eg må innrømme at eg trekker på smilebåndet når eg leser for eg ser for meg noken små røde djevler med horn som gjør alt for å plage deg, men som blir yyyyyber skuffa av at du ikkje gir opp 😉 Du har en flott innstilling til livet vertfall, det skal du ha ❤

    3. Hei, jeg vet hvordan du har det fordi jeg har crohns selv. Har hatt det i mange år, men har endelig funnet en vidunderkur, LDN! Helt siden jeg begynte med LDN for 2 år siden så har livet mitt vært som nytt igjen! Ingen smerter! Og mer energi! Ulempen er at man ikke kan bruke LDN når man er gravid, så nå når jeg var gravid sist fikk jeg kjenne på crohnsen igjen og hvor mye det ødelegger hverdagen med smerter og sluker energien. Har nettopp fått baby og er tilbake på LDN, og hverdagen begynner å bli lettere igjen. Kan virkelig anbefale LDN til alle som har Crohns. Fikk selv det anbefalt av en kreftpasient. Hilsen Mia

    4. Mia: så bra Mia. Jeg kan Desverre ikke bruke LDN pga medisiner jeg må bruke livet ut pga epilepsien min. Men flott at du har funnet noe som funker for deg. Å gratulerer med baby. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg