JEG BLE STEMPLET SOM LØGNER AV LEGEN.

i dag vil jeg bare fortelle om en hendelse jeg har ristet mye på hodet av. En hendelse som tok plass på en legevakt i Arendal for 8 år siden. 

Det var sommerferie og jeg og Robert var på ferie der. På ferien ble jeg dårlig å trengte å begynne på en kortisonkur. Eneste utvei var legevakt. Legevakt som virkelig ikke er noe jeg er glad i, som kronikere flest misliker jeg det sterkt. Men jeg møtte opp å forklarte damen i skranken hva jeg var der for. Jeg var eneste ventene på venterommet så jeg tenkte at dette kom til å gå fort. Som ei med god erfaring med legevakt burde jeg vist bedre. I over 1 time ventet jeg på å bli ropt opp. Mulig det skjedde mye bak døren vi ikke så men vi så alldri noen flere en oss på sykehuset.

 

Endelig ble jeg ropt inn å kommer til en lege i 50 årene. En stor kar med langt skjegg å en god mage. Han så ut som en lege som nøt livet rett og slett. Jeg forklarte at jeg hadde Crohns og at jeg trengte en prednisolon kur. Legen satt å hørte på meg å etter litt spurte han litt ut om sykdommen. Jeg svate som sant var at jeg hadde crohns i store deler av fordøyelsesystemet. Plutselig reiser legen seg opp å sier: Du snakker ikke sant!!!!!

Jeg ble helt satt ut, kjente blodet forsvant fra hodet mitt. Jeg spurte hva han mente og med sint stemme fortalte han meg at å sitte å høre på løgnene mine gadd han ikke! Det var ikke mulig å ha Crohns noe annet sted en i tykktarm. At jeg satt her å påsto at jeg hadde Crohns flere steder var uhørt. i det jeg forsto hva han sa tente jeg på alle plugger. For å bli beskylt for å lyve for noe jeg hadde masse kompetanse på fant jeg meg ikke i. Jeg spurte hvordan han kunne sitte der å påstå at Crohns bare var i tykktarmen? mener jeg spurte om han hadde fått legelisensen sin i posten, for han tok feil. En feil en lege ikke burde gjøre. 

Legen så på meg å sa: jeg skal slå opp i boken min jeg å bevise det for deg! Jeg svarte han at det kunne han godt gjøre, men at han vil finne ut at Ulserøs kolitt kun kan sette seg i tykktarm/endetarm mens crohns kan i prinnsippet komme fra rumpehull til lepper. Jeg ble sittende å se på denne Eldre mannen med rutete skjorte, grønn shorts og hvite tennissokker i sandalene sine. Med bestemte finge letet han opp i boken sin. Tromferende sa han:se der ja, der står det om Crohns. Han begynte å lese høyt men gikk over til å lese inni seg. Plutselig skjedde det en forandring med legen forran meg. Han gikk fra å være en bastant, myndig å sint mann til en som krøp seg sammen i legestolen…

Jeg satt uten å si et ord. Jeg ville høre han si det selv. Jeg ventet på at legen som for 5 minutter siden hadde kalt meg en løgner skulle åpne munnen sin å si noe til meg. Legen kremtet å la boken fra seg på skrivebordet. han strøk seg over skjegget å tok av seg brillene sine. Så sa han: eeeeh, altså jeg må nok innrømme at jeg har alt for liten kunnskap om Crohns. Jeg burde aldri kalt deg en løgner for du er ikke det. Du har faktisk fått meg til å tenke over noe viktig i dag sa han. Jeg er ingen verdensmester, å jeg beklager. Jeg satt med blandede føleser. Jeg var glad for unnskyldningen men samtidig er det IKKE greit å bli kalt en løgner. 

 

Jeg fikk prednisolon av legen som ble utrolig hyggelig etter han så jeg hadde rett.. Desverre er ikke dette en unik opplevelse. Ofte får man høre om legevaktsleger med dårlig kompetanse om mange kroniske sykdommer,  som gjør alvorlige feil og misstror pasienter som er der for å få hjelp.

 

Jeg vil fortsette og gi dere innblikk i min hverdag som syk og ting jeg har opplevd på godt og vondt. 🙂

Crohnsglede <3

Lik meg på facebook, instagram og twitter. Og delinger er absolutt lov. 🙂 

#legevakt #løgn #unnskyldning #lege #diskusjon #unik #crohns #verdensmester #kompetanse

8 kommentarer
    1. Uff da, ikke lett å bli angrepet av de som skal hjelpe deg. Mange pasienter gir opp rett og slett. Jeg ble selv en gang anbefalt å lese om hypokonderklinikkens tjenester av fastlegen min, det var ikke noe mer han kunne gjøre for meg. Jeg skiftet fastlege, etterpå fikk jeg brev fra min gamle fastlege om at jeg vill fått henvisninger til reumatalog og endokrinolog (om jeg husker riktig) om jeg hadde fortsatt som hans pasient. En pasient er ikke nødvendigvis løgner eller hypokonder selv om legen ikke klarer finne ut av plagene. Kjære leger, tro på og lytt til pasienten, dere kan lære mye nytt på den måten!

    2. Jeg har også vært borti det der, at legen ikke tror meg. Det er noe dritt! Jeg har lest meg opp selv og funnet ut av det jeg sliter med selv. Skal det være sånn? Neei. Jeg skriver også blogg. Å prøver å hjelpe andre med allergier. Selv har jeg ikke fått noe konstantert. Men jeg blir dårlig av melkeprodukter. Jeg blir lei av å ikke bli trodd. Så jeg føler med deg 😊 d blir kanskje ikke akkurat det samme, men jeg kjenner meg igjen!

    3. Christine S: er alltid vondt å ikke bli trodd. Send meg gjerne link til bloggen. 🙂 har en mann med alvorlige matallergier og en liten baby med melkeprotein allergi. Så vet mye om allergier.

    4. Har opplevd legeløgn jeg og, selv om det var litt mer tilslørt. Ikke alltid lett å kommunisere med lege-verdensmestre… 😃👍

    5. christineskun.blogg.com 👍 du er velkommen til å ta en titt. Det siste jeg skrev om var laktosefri vaniljesaus 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg